Kachel Geplaatst: 25 december 2016 Auteur Geplaatst: 25 december 2016 De foto's zijn wat apart qua kleur, maar dat komt omdat er zo sterk licht van de lamp afkomt, dat hij niet goed de kleuren naar voren kan brengen.De bladeren zijn gewoon mooi groen. Quote
RobO Geplaatst: 26 december 2016 Geplaatst: 26 december 2016 ik dacht al, paars-roze boontjes kan nog, paars-roze spinazie is wel apart Quote
Kachel Geplaatst: 6 januari 2017 Auteur Geplaatst: 6 januari 2017 Nieuwe update:De ene boon staat nu 2 weken voor het raam op het zuiden met af en toe een zonnetje erop. Een potje spinazie ook. De andere boon en spinazie staan onder de lamp, met een ritme van 18 uur licht-6 uur donker. Er is bij de spinazie niet veel verschil te zien, maar de ene boon heeft nog geen internode, en de andere boon onder de lamp is al zn 2e internode met blad aan het maken! Quote
Kachel Geplaatst: 6 januari 2017 Auteur Geplaatst: 6 januari 2017 Ondertussen heb ik ook al 2 knoflookteentjes in een potje gedaan, in de hoop dat ze gaan ontkiemen. Quote
Kachel Geplaatst: 10 januari 2017 Auteur Geplaatst: 10 januari 2017 Het gaat onwijs snel onder de lamp! Je ziet duidelijk een heel groot verschil, de spinazie is al bladeren aan het maken en de boon is al bijna een meter lang met meerdere bladeren! Quote
Nedlets Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Mooie foto's! Interessant! Ik volg deze ook al reageer ik niet naar iedere update. Quote
koolrabi Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 Ik ben wel nieuwsgierig of je alles goed aan de praat houdt tot je boontjes (of iets anders) kunt oogsten. Ik vind dat nog wel een kunst. Ik blijf het met belangstelling volgen. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Kachel Geplaatst: 20 januari 2017 Auteur Geplaatst: 20 januari 2017 Binnenkort komt er weer een update. De grote boon staat er heel even buiten, want ik ben 2 dagen afwezig geweest, waarin hij het hele kasje is uitgegroeid . IK moet de lamp even op gaan hangen, zodat hij verder kan groeien. De spinaziebladen zijn al erg groot (10cm?). Foto's zullen volgen! Quote
Kachel Geplaatst: 31 januari 2017 Auteur Geplaatst: 31 januari 2017 Update: het duurde wat langer vanwege medische problemen, maar het gaat goed! Ik verwacht dat de boon elk moment bonen aan kan gaan maken, en de spinazie is geoogst en gegeten: erg lekker! De spinazie die voor het raam staat groeit niet echt verder, en de boon voor het raam is alleen iets groter geworden. Knoflook is ook een heel stuk gegroeit, en gaat naar buiten vandaag. Quote
Kachel Geplaatst: 7 februari 2017 Auteur Geplaatst: 7 februari 2017 De boon gaat waarschijnlijk na aankomende vriesperiode naar buiten, hij is te groot geworden (+-2m). Ik ga volgende ronde nog een keer bonen alleen dan nu voorgroeien de een onder de lamp en de andere niet, en dan tegelijkertijd naar buiten, kijken welke dan beter eindigt. De conclusie die ik hier kon trekken is wel overduidelijk: Door het gebruik van de LED lamp is de groei van de groente aanzienlijk veel beter, zelfs met lage temperaturen groeien ze alsnog zeer goed! Quote
Kachel Geplaatst: 19 februari 2017 Auteur Geplaatst: 19 februari 2017 Laatste testronde: 4x stoksnijbonen. 2 voorgroeien onder de lamp, 2 niet. Afbloeien gaat buiten gebeuren. Vraag wordt of de bonen onder de lamp echt een voorsprong gaan hebben en dus ook groter worden.4 stoksnijbonen ontkiemen Quote
Kachel Geplaatst: 26 februari 2017 Auteur Geplaatst: 26 februari 2017 100% ontkieming. Nu zullen er 2 onder de lamp komen en 2 voor het raam op het zuiden. Zelfde medium en waterhoeveelheid zal worden gebruikt, dus er zijn zo min mogelijk variabelen. Quote
Kachel Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 Laatste testronde: 2 bonen onder de lamp, 2 volr het raam. In allebei de klimaten 1 wat grotere pot en een iets kleinere. Hoofdvraag: Is de nieuwe technologie in de LED verlichting echt zoveel beter dan gewoon het zonnetje door het raam heen? Quote
Kachel Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 En een ventlatortje voor de luchtdoorvoer Quote
Kachel Geplaatst: 5 maart 2017 Auteur Geplaatst: 5 maart 2017 Week 1:De boon voor het raam is aanzienlijk gaan strekken. Hij is lichtgroen van kleur. Een boon voor het raam is niet verder ontkiemt, dus ik ben een nieuwe boon aan het ontkiemen.De bonen onder de lamp zijn korter dan de boon voor het raam, want ze strekken niet, en zijn wat donkerder van kleur. De bonen onder de lamp hebben ook al wortels tot het uiteinde van de pot, de boon voor het raam nog niet.Boon voor het raamBoon onder de lamp, kleurverschil is op de foto's niet goed te zien Quote
roel_v Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Die '37 C' op de foto, is dat de temperatuur in de lamp of in de kast? Ik neem aan in de lamp - is het een dichte kast, en hoe warm is het in jouw kast? Quote
Kachel Geplaatst: 7 maart 2017 Auteur Geplaatst: 7 maart 2017 In de kast is het 22 graden met de lamp aan, en 's nachts 18 graden. Dat is de temperatuur van de lamp zelf. Van een LED komt niet veel warmte af, dus ik dacht dat ik eerst misschien nog zou moeten bijverwarmen, maar dit is niet het geval. De kast is niet helemaal dicht, boven 2 gleuven, eentje voor verse lucht erin, waar ook de ventilator op blaast, eentje voor eruit. Ik heb helaas wel 2 varenrouwmuggen erin zitten. Deze doen nog geen kwaad, maar ga even met kaneel in de weer, dan zijn ze binnen een week allemaal weg Quote
roel_v Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Heb je het effectieve stroomverbruik al eens gemeten? In mijn ervaring (maar dat is vooral met goedkope lampen) verschilt dat nogal met de wattages die in de productnaam genoemd worden, omdat er bv in 'equivalent van lichtopbrengst van HPS met vermogen xyz' gemeten wordt of zo. Hoeveel LED's zitten er in elke 'lamp', is dat te zien van buitenuit? Ik denk wel dat deze lamp van goede kwaliteit is, maar claims op de website van het webwarenhuis als 'De krachtige ingebouwde ventilatoren gebruiken geen extra stroom' doen me toch twijfelen aan de technische kennis van de verkoper Wordt inderdaad zoals op de website gesuggereerd de lichtkleur van elke LED veranderd als je switcht tussen groei en bloei stand, of zetten ze gewoon de rode resp blauwe uit zoals iedereen dat doet? Ik ken geen LEDs waarvan je de lichtkleur dynamisch kan veranderen, maar het zou qua rendement wel veel beter zijn - als het waar is, zou dit een dure lamp qua TCO goedkoper maken als goedkopere met aparte LEDs voor elke lichtkleur. Quote
Kachel Geplaatst: 12 maart 2017 Auteur Geplaatst: 12 maart 2017 Stroomverbruik etc heb ik nog niet gemeten. De verschillende standen zijn inderdaad gewoon extra lampen met andere kleur. Ik weet niet precies hoeveel LED's erin zitten, dat ga ik navragen! Quote
Kachel Geplaatst: 16 maart 2017 Auteur Geplaatst: 16 maart 2017 Heb alle bonen even in het zonnetje gezet de afgelopen dagen, want dit was niet te missen. De 2 gaan weer onder de lamp (ze passen er nog maar net onder ) en de andere blijft buiten. Kijken hoe het verder loopt. De gene onder de lamp met de grotere pot, is wel echt veel verder ontwikkelt dan degene voor het raam. Met de kleine pot onder de lamp is ook verder ontwikkelt, alleen ietsjes minder. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.