Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Peer Uta (Dazzling Gold)

Roland

Recommended Posts

Http://www.fruitbomen.net/mobile/product.php?n=uta

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/pyrus_communis_uta-peer_dazzling_gold.htm

Hoi,

de Uta (Dazzling Gold) lijkt mij een geschikt ras welke ik wil gebruiken voor een laagstam palmetvorm. Eerste hotizontale tak op 40cm en hoogste op ca 200cm.

Op houtwal lees ik over onverenigbaarheid.

de te bestellen bomen op fruitbomennet hebben gern tussenstam.

is de onverenigbaarheid waarover houtwal schrijf een veel voorkomend probleem bij dit ras

Heeft iemant een tip waar ik dit ras met tussenstam ik an bestellen?

,

De

Ik denk dat een goede kweker/handelaar weet moet hebben van onverenigbaarheid. Anders zou hij een een erg grote kans op mislukking verkopen = bepaald geen reclame over vakmanschap. Bij peren is het algemeen bekend dat bepaalde rassen op bepaalde kwee-onderstammen moeilijk gaan. (Ik kocht onlangs 3 verschillende nashi-peren bij fruitbomennet (fa. Altree) en zag inderdaad dat ze alle drie een dubbele ent hadden...dus, concludeerde ik, daar zijn tussenstammen gebruikt. )

Nu is de Uta in Nederland en Vlaanderen bij geen van de kwekers die ik ken te krijgen. (Denk dat ik de meeste adressen wel ken )Zal er aan liggen dat het een vrij nieuw ras is en waarschijnlijk net niet interessant genoeg voor commerciële kweek...want dan gaat het om vele duizenden bomen die daarvoor geënt worden....en duikt het ras ook snel op voor liefhebbers. Ik weet niet of dit ras kweekrechtelijk beschermd is...want anders is zelf enten best een doenbare optie. Ik lees dat dit ras geen enorme harde groeier is en dan is een ent op een zaailing (of een bestaand boompje van een ander ras, zodat je een meer-rassige boom krijgt ) best een optie. Je moet dan alleen iemand vinden die je enthout kan verstrekken...ik weet dat er mensen op het forum zijn die dit ras hebben. Ook een tussenstam is best te doen......2 x enten, duurt wat langer.....maar dan moet je ook nog een keer ergens enthout van het ras Beurre Hardy of De Cure ergens vandaan halen.

Is deze niet te krijgen en zelf enten geen optie voor je......Dan zijn er diverse uitstekende alternatieven voor goed bewaarbare en lekkere peren, die ook ecologisch goed kunnen = sterk zijn tegen meest voorkomende ziektes

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb deze staan op kwee ba29 met tussen stam. Uta is kweek rechterlijk beschermt en word daarom maar matig aangeboden. Nou zou ik deze het liefst op pyrodwarf of zaailing zien.

De plus punten zijn er zeker. Het ras is schrufresistent en bacterievuur resistent, ook is de smaak goed.

Edited by Guest

Bij fruitbomennet geven ze aan dat hij geen tussenstam heeft en dat ze in de afgelopen jaren geen klachten hebben ontvangen over onverenigbaarheid. Ze verwachten dat dit dus wel zal meevallen.

Het soort onderstam waar hen Uta op staat konden ze mij niet vertellen.

Misschien zouden ze eens informeren bij hun toeleverende kweker, zodat ze hun ( meer kritische) klanten kunnen informeren over wat precies en waarom zo. Zou toch wat deskundiger overkomen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Fruitbomennet heeft navraag gedaan en de Uta staat op een zaailing.

Dit mag dus geen probleem geven met onverenigbaarheid.

Is een Uta op zaailing onderstam wel geschikt voor een lage fruithaag 40cm eerste horizontale tak van de palmet en ca 200cm de laatste horizontale tak?