Jorieke123 Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Benodigdheden:1 klein weckflesje van 50 ml met wijde halsVerse bloemen van St. Janskruid1 flesje koudgeperste zonnebloem of olijfolie1 fijnmazige zeef1 goed afsluitbaar flesje van 30 ml. Vul de weckfles halfvol met bloemen en druk de bloemen lichtjes aan.Giet daarna de weckfles tot de rand toe vol met olie, er mag geen bloem boven de olie uitkomen.Zet de pot nu twee tot 6 weken in de zon, waarvan de eerste 3 tot 5 dagen alleen maar afgesloten met een doekje. De bloemen gaan nu gisten in de olie, roer zonodig als de bloemen boven komen drijven. Sluit daarna de pot goed af en laat de olie bv op de vensterbak trekken in de zon.Het zonlicht zal de olie na een paar weken rood kleuren. Daarna de olie zeven enb in een donker flesje gieten. Koel en donker bewaard is deze olie een jaar houdbaar. Deze St.Janskruidolie is wondhelend en pijnstillen. Hij werkt met name goed tegen zenuwpijnen, littekenpijn en spier -en gewrichtspijn. Verder bij winterhanden en -voeten, kloofjes en dergelijke. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Mij is niet duidelijk of Hypericum nou altijd sintjanskruid genoemd wordt, bij ons staat het plantsoen vol Hypericum maar of dit nou sintjanskruid is wat je hiervoor kunt gebruiken weet ik niet, is daar een truuk voor.De hypericum in plantsoen maakt geen rode bessen zoals hypericum normaal wel vaak doet na de bloei. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 De bloemetjes van het st. Janskruid voor de olie geven rood af wanneer je ze tussen de vingers wrijft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Das een makkelijke truuk als andere Hypericums dat dus niet doen, is dat zo ?echt rood sap zie ik niet, hoewel waar je het bloemblad in knijpt wel direct beetje rood/bruin verkleurd op de kreukels.uiterlijk van bloem zie ik geen verschil en je hebt wel heel veel hypericum soorten.In iedergeval staan hier twee potten, en ruikt de hypericum die ik geplukt heeft niet zo sterk als andere hypericums wel heel erg kunnen doen. Kun je roos, lavendel, marjolein, kamille, goudsbloem enzo ook zo doen want is wel heel makkelijk of heeft dat geen zindat die niet zo werken als smeersel met olijfolie. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauline Perenboom Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 koudgeperste olijfolie...is dat 'gewone' olijfolie van AH? Dus niet extra vierge maar traditioneel? En wat moet ik me voorstellen bij een kleine weckfles? Zo'n weckpotje kan dat ook? Of een gewone glazen jampot?Ik heb wel sint janskruid in de tuin dus ben nieuwsgierig! Quote weblog: http://paulineperenboom.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 wel extra vierge Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 In het boekje Gelukkig en gezond met Sint-janskruid worden 2 manieren genoemd om de olie te maken: Volgens Pahlow: 125gr. geplette bloemen mengen met 500 ml. olijfolie. Het geheel 5 dgn. in open fles ( géén gekleurd glas ) laten staan. Regelmatig omroeren. Na enkele dagen de fles afsluiten. Stel de fles bloot aan direct zonlicht tot de vloeistof na 6wkn. helderrood verkleurt. Giet de olie dan door een linnendoek en bewaar hem in kleine flesjes. Standaard; vermeng 125 vers geoogste en geplette bloemen met 5ooml. olijfolie. 6 wkn. afgesloten op de vensterbank laten staan. Elke dag het mengsel goed doorschudden. giet de olie door een linnendoek wanneer die helderrood verkleurt. Bewaar de olie in kleine flesjes. Ook uit dit boekje: Johannesolie wordt in het licht gemaakt om de werkzame stoffen te laten vrijkomen, maar wordt in het donker bewaard. ( Zelf heb ik al jaren zo'n 5 ltr. in grote bruine fles op de vensterbank staan, is nog prima ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Das een makkelijke truuk als andere Hypericums dat dus niet doen, is dat zo ?echt rood sap zie ik niet, hoewel waar je het bloemblad in knijpt wel direct beetje rood/bruin verkleurd op de kreukels.uiterlijk van bloem zie ik geen verschil en je hebt wel heel veel hypericum soorten.. Hypericum perforatum: Als je de lange bladeren van het sint janskruid tegen het licht houdt, lijken ze geperforeerd. Dit karakteristieke patroon dankt de plant aan de olie kliertjes die zich in de bladeren bevinden. ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Kun je roos, lavendel, marjolein, kamille, goudsbloem enzo ook zo doen want is wel heel makkelijk of heeft dat geen zindat die niet zo werken als smeersel met olijfolie. Uit: Kruidengeneesmiddelen zelf maken:Er is een koude en warme methode om olie te maken.De koude ( zoals genoemd bij de st. jansolie ) wordt gebruikt voor bloemen, genoemd worden: goudsbloem en gedroogde citroengele honingklaver.De warme methode is geschikt voor bladkruiden zoals brandnetel, muur, rozemarijn, smeerwortel, blaaswier en kleefkruid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 (edited) koudgeperste olijfolie...is dat 'gewone' olijfolie van AH? Dus niet extra vierge maar traditioneel? En wat moet ik me voorstellen bij een kleine weckfles? Zo'n weckpotje kan dat ook? Of een gewone glazen jampot?Ik heb wel sint janskruid in de tuin dus ben nieuwsgierig! Hey Pauline, ik zou gewoon een jampotje nemen, tenminste dat doe ik, vullen met de bloemen die je hebt en olie bijgieten.Ik maak het al jaren inderdaad gewoon met de olijfolie uit de supermarkt, extra vierge is ook koudgeperst dacht ik. Edited June 22, 2011 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Een christelijke legende verteld dat het Sint-Janskruid zo sterk was dat het er voor zorgde dat niemand meer ‘slecht’ was, hierdoor had de duivel geen werk meer want hij kreeg geen slechteriken meer in de hel. Hierover heeft hij zich zo kwaad gemaakt dat hij op een gegeven dag zijn klauwen in het Sint-Janskruid heeft gezet, met als doel het te vernietigen. De gaatjes zijn de afdrukken van de klauw van de duivel. Hier komt ook uit voort dat men het Sint-Janskruid ook in de volksmond kent onder de naam “Jaagt-den-duivel”, want hij heeft uiteindelijk de duivel overwonnen . Dit verhaal over die gaatjes had ik al eens gehoord en nu opgezocht bij annetanne`s kruidenklets. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Goh Helena bedankt dat is heel erg goede tip die mij het antwoord gaat geven of ik nu wel sintjanskruid heb gebruikt of nietdie gaatjes in blad is echt mooi duidelijk kenmerk, leuk verhaal Jet, ik hou wel van dat soort bijgeloof rond allerlei kruiden, zaden enzv. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 23, 2011 Author Share Posted June 23, 2011 Maar 125 gram zeg Hoeveel zou 1 bloemetje wegen? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 ooo geen gaatjes in het blad nuja dan heb ik hypericum olie ipv sintjansolie Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 (edited) Nog wat dingen die je zo opzelfde methode kunt maken voor uitwendig gebruik. Kamille olie - verzachtend; Kaasjeskruid olie - bij verkoudheden; Rozemarijn olie - verwarmend en doorbloedingbevorderend; Goudsbloem olie - wond helend en verzachtend; 3 kleurig viooltje olie - bij huidproblemen. Tijm olie - bij verkoudheden; Rozemarijn olie - bij spier en gewrichtspijnen; Jeneverbes olie - bij reumatische klachten.lavendel olie - rustgevendRozen olie- is rustgevend en helpt bij slapeloosheid, nervositeit en mentale vermoeidheid Echinacea purpurea olie- Voor ontstekingen van de huid en ontstoken wonden, weefselherstellend en bloedzuiverend.Smeerwortel - verzachtend bij kneuzingen, botbreuken, verstuikingen wond helend, uittrekkend bij puisten en acne; Berkenblad - bij eczeem, natte huiduitslag, huidblaasjes met vocht, voetschimmel, open been, doorliggen; Brandnetel - bij eczeem, droge huiduitslag, psoriasis, acne, brandwonden, muggenbeten, trekzalf bij zweren, puisten, reinigend, helend; Kastanjeblad - bij aambeien, winterhanden en voeten Edited June 23, 2011 by Guest Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 23, 2011 Author Share Posted June 23, 2011 Ik ga even mn kruidentuin door om vele verschillende potjes vol te proppen met lekkers! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 daarna een zalf maken als je koude kruidenolie nlaar is, is helemaal simpel je verwarmt vaseline tot vloeibaar is,laat beetje afkoelen en voegt dan 1 van bovenstaande olie toe tot het lekker smeerbaar wordt en blijft 2 tot 3 jaar houdbaar, Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Nog wat dingen die je zo opzelfde methode kunt maken voor uitwendig gebruik. Kaasjeskruid olie - bij verkoudheden; Hans: hoe zou je dat dan moeten gebruiken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Zelf zou ik dan zo me borst insmeren voor het slapengaan.en dan lig je zo lekker in een krulletje onder je dekbed en dan ademhaal je vanzelf de kaasjeskruid olie lekker in En volgende dag is je verkoudheid helemaal weg (ik laat me nu even meeslepen in alternatieve geneeswijze ) Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Morgen 24 juni is het St. Jan. Het kruid heeft deze naam sinds 27 n. Chr., daarvoor heette het Malcarkruid. St janskruid is genoemd naar de H. Johannes die een zieke met open wonden behandelde met het kruid wat om hen heen groeide. Hij legde het kruid in zijn natuurlijke vorm op de open wonden. De pijn verdween na enkele uren en de wonden, die al weken aanwezig waren, genazen binnen binnen enkele dagen. Het St. janskruid bloeit ook rond deze tijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Jet ik verwacht de logischte nog met gebruik malva-olie voor verkoudheid IN BAD volgens mij is alles eigenlijk van de koude olie in bad het handigst want dan gebruik je het tenminste vaak.Dan zet je al die potten op de rand en ken je kiezen welk je die dag nodig hebt Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauline Perenboom Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Hee appelvrouwtje, bedankt!Maar nu heb ik in huis dus de traditionele olijfolie...moet ook wel kunnen denk ik dan. Doe ik het gewoon in een jampotje om te proberen...zoveel Sint janskruid heb ik nou ook weer niet. Leuke legende's en verhalen ook....lekker heksig allemaal! Ik hou daar wel van! Quote weblog: http://paulineperenboom.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 23, 2011 Author Share Posted June 23, 2011 Heb net een grote fles olie gekocht, de extra vierge omdat er bij de andere flessen niet op stond dat het koudgeperst is. Maar ik heb nu die van de AH eigen merk (de mega fles), zal die van euroshopper ook goed zijn? Ik neem aan dat alleen de smaak daar wat minder van is? Het kan in wezen met elke koudgeperste olie toch? Olijfolie heeft altijd zo'n... olijfgeur Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Ik zou het gewoon doen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Zal ook eens kijken naar de euroshopper, wij hebben altijd die van de aldi, 1 ltr. geloof ik. 1/4 van de olie gaat verloren omdat die in het kruid achterblijft. Goed filteren kan ook in een papieren filterzakje, gaat wel erg langzaam maar dan is de olie heel zuiver. Hoe zuiverder, hoe langer je deze kan bewaren. Mocht je een deksel op de pot doen: regelmatig het vocht van het dekseltje wrijven. Olijfolie is de beste olie om te gebruiken omdat die het best door de huid wordt opgenomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts