Jump to content

Sint Jansolie

Jorieke123

Recommended Posts

Ik heb allerlei kruiden op olijfolie gedaan, mischien vindt ik gewoon olijfolie vies er komt een nare geur uit alle potten

ik ga de olie denk weggooien en opnieuw met vaseline proberen.

Players only love you when they're playing.

Ik heb net de st. Jansolie gezeeft, zometeen gaan er nieuwe bloemen in. Moet dat eigenlijk met alle olie-soorten die ik maak? (rozemarijn, tijm, etc.)

Hee Jorieke, ik doe dat nooit, zeven en nieuwe bloemen. Ik laat altijd de eerste bloemen er 6 weken in, tenminste zo heb ik dat geleerd..voor de St. Jansolie dan hè, voor de andere oliën weet ik het niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Jasmin, ik weet niet of ik het met je eens ben, de St.jansbloemen hebben de tijd nodig om hun etherische olie af te geven in de bewaarolie. Volgens mij is het niet voor niets dat het 6 weken in de zon moet staan..over de andere oliën kan ik dat niet zeggen daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb trouwens net die zalf gemaakt met vaseline. Ik had een berg blaadjes van de goudsbloem in het pannetje, knijp ik de tube vaseline erbij, blijkt dat ik maar weinig vaseline heb..wat te doen, alle kastjes nagezocht..in de koelkast maar het kokosolievet genomen, dat stolt ook. Het ziet er niet eens zo gek uit, en gelukkig hebben de vaseline en de kokosolie geen schifting teweeg gebracht...

Dan zit er in ieder geval al goed olie vd St.Jansbloem in .Bij mij is het na een week echt nog niet zoals het zou moeten zijn, ik laat het lekker sudderen in de zon, en ik zet er een nieuwe pot naast, want ik heb nog veel bloemen.

Soort van monnikenwerk, maar dan heb je ook wat. Gaat niet om de kwantiteit hé. Prijs is iets van 40€ de liter als ik het goed heb. Gouden handel, als je veeel tijd én bloemen hebt.

Echt?

Trouwens ik doe er ook de grootste knopjes in. Ik heb wel veel planten en ook buiten mijn tuin staan er veel. Dus ik knip de bloemtoppen die ik nodig denk te hebben en ga dan lekker voor de tv met tour de france zitten.

Jasmin, had je de goede soort, die met de gaatjes in het blad? Of het anders aan de olie kan liggen weet ik niet. Wel dat de werking van st jansolie komt door de combinatie van zon, de bloemen en de eigenschappen van olijfolie

Jasmin, had je de goede soort, die met de gaatjes in het blad? Of het anders aan de olie kan liggen weet ik niet. Wel dat de werking van st jansolie komt door de combinatie van zon, de bloemen en de eigenschappen van olijfolie

Hoeveel soorten zijn er dan??

De bloemetjes waren van de plant van Jorieke. Maar ik heb vanochtend een stevige bos buiten geplukt (blijkt zomaar naast de deur te groeien), maar dat zijn frisse planten, bladeren zonder gaten, maar ook jonge planten....

Hypericum perforatum: Als je de lange bladeren van het sint janskruid tegen het licht houdt, lijken ze geperforeerd. Dit karakteristieke patroon dankt de plant aan de olie kliertjes die zich in de bladeren bevinden.

2q9glcl.jpg ]

Dat bedoelt ze met gaatjes.

De olie moet nog wel even staan dan, Jasmin. Goed in de zon, af en toe even roeren.

Die van mij werd met 1,5 week rood denk ik. Het potje staat bij mij flink zonnig.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Aha, die zojuist geplukte bloemen hebben dat ook. Terwijl ik ondertussen al aan het uitzoeken was met welke plant ik in de war zou kunnen zijn.

De Soortenbank heeft wel info, maar nog niet genoeg om echt duidelijk te zijn.

Hypericum dubium lijkt sprekend... http://www.google.nl/search?hl=nl&xhr=t&q=Hypericum+dubium&cp=16&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1280&bih=532&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Laten staan, dan heb je ook volgend jaar bloemen

Ik ben een erg sociale plukker, hoor...

Ik knip alleen de bovenkant, tot boven de knoppen er onder... en zelfs in het 'wild' knip ik erg verspreid, en niet dat ik gaten hak... maar het blijven een-jarige planten, min of meer... einde seizoen zal er vast de gemeente-maaier overheen gaan...

Ik denk niet dat de St.jansplant eenjarig is , hij komt bij mij op dezelfde plek ieder jaar een beetje groter. Hij zaait zich wel goed uit..ik heb kleine plantjes in de tuin en kan wel wat oppotten proberen als je wilt Jasmin..Ik ben het helemaal met je eens dat je sociaal moet plukken, voor de andere plukkers en voor de voortzetting van de plant.

Ik weet zelf geen toepassing voor de rest van de plant.

Wat de olie betreft zou ik ook olijfolie gebruiken, donker of lichtgroen, het wordt op de duur allemaal erg rood en wordt goed opgenomen in de huid.

Bij mij staat het tweede flesje klaar, en ik heb hier aan t ontbijt vertelt over de Nederlandse prijzen..ik sta er echt van te kijken..kom zei ik, we gaan St. Jansolie maken..geen animo hoor... misschien pluk ik straks nog een bos, en leg ik het op tafel bij het "tour-uurtje" vanmiddag; het is geweldig om wat weg te kunnen geven zeker nu ik weet dat het zo duur is..

Ze zijn meerjarig, volgend jaar heb je nog meer bloemen.

Ik pluk alleen de mooie geopende bloemen. Potje in mijn ene hand, plukken met de andere

Dan heb je een week later nog meer bloemen, door de knopjes die je laat zitten.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/