Jump to content

Sint Jansolie

Jorieke123

Recommended Posts

gezeefd door een theezeefje, of een (papieren) koffiefilter?

papieren koffiefilter..dat geeft toch wel het mooiste en zuiverste resultaat. En niet uitdrukken..dat deed ik eerst, krijg je er weer drap bij

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb een plantje hier staan en volgens mij is dat st Janskruid maar volgens mijn ega kan het ook jacobskruid zijn. Hoe zie ik het verschil?

Ik wil ook wel zo'n olie maken.

Als je 1 keer het verschil tussen de planten hebt gezien, zal je nooit een vergissing maken. Het probleem is dat als je googled, je in de war kan raken door mensen die wat zitten te klooien met de namen.

Je hebt Jakobskruiskruid, en St.Janskruid, en je vind heerlijke mixen van die namen met mixen van foto's. NIet helemaal betrouwbaar dus.

Jakobskruiskruid afblijven

sintjanskruid0231321371850834.jpg

sint-janskruid85531371850835.jpg

St.Janskruid die moet je hebben

De foto van Jorieke geeft al aan hoe je naar de blaadjes moet kijken: of er gaatjes in lijken te zitten, plus de zwarte pikkeltjes.

Ook kan je wat bloemetjes fijnwrijven, en dan krijg je lichtelijk rode vlekjes, maar dat kan ook even duren voordat ze verschijnen.

Altijd heel goed checken bij een onbekende plant. Klinkt truttig, maar op die manier heb ik het Jakobskruiskruid ook leren kennen. Groeit hier uitbundig, en ik vroeg me af of ik er iets 'leuks' mee kon doen. Mee naar huis genomen, en stap voor stap gedetermineerd (dat het geen St.Janskruid was, wist ik wel, omdat ik die andere al kende). Kwam er dus pardoes achter dat ik er maar beter af kon blijven. Was ook blij dat ik het de cavia nooit te eten had gegeven. Ik pluk wel eens een bosje bloemen voor het beest. Gelukkig had ik tot dan toe een strenge stem in mijn hoofd: alleen bekend materiaal meenemen (weegbree, paardenbloem, madeliefjes, zevenblad enz.). Zonder die stem was het arme beest mogelijk dood geweest.

Altijd heel goed checken bij een onbekende plant. Klinkt truttig, maar op die manier heb ik het Jakobskruiskruid ook leren kennen. Groeit hier uitbundig, en ik vroeg me af of ik er iets 'leuks' mee kon doen. Mee naar huis genomen, en stap voor stap gedetermineerd (dat het geen St.Janskruid was, wist ik wel, omdat ik die andere al kende). Kwam er dus pardoes achter dat ik er maar beter af kon blijven. Was ook blij dat ik het de cavia nooit te eten had gegeven. Ik pluk wel eens een bosje bloemen voor het beest. Gelukkig had ik tot dan toe een strenge stem in mijn hoofd: alleen bekend materiaal meenemen (weegbree, paardenbloem, madeliefjes, zevenblad enz.). Zonder die stem was het arme beest mogelijk dood geweest.

Goede raad en wijze woorden!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Op goede raad van Appelvrouw, Ben ik dus inderdaad een rondje gaan wandelen en volgens mij heb ik het St jans kruid gevonden. De bloemetjes gaven bij wrijven inderdaad rood af; alleen die blaadjes zijn zo klein, ik zag geen bolletjes zitten.

Is dit het St Janskruid?

977_1c5b98f2eedd0cf64042577e2fb8e2b3.jpg

977_036e71110cd633580424bd65e78a2736.jpg

Edited by Guest