jasmin Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Benodigdheden:1 klein weckflesje van 50 ml met wijde halsVerse bloemen van St. Janskruid1 flesje koudgeperste zonnebloem of olijfolie1 fijnmazige zeef1 goed afsluitbaar flesje van 30 ml. Vul de weckfles halfvol met bloemen en druk de bloemen lichtjes aan.Giet daarna de weckfles tot de rand toe vol met olie, er mag geen bloem boven de olie uitkomen.Zet de pot nu twee tot 6 weken in de zon, waarvan de eerste 3 tot 5 dagen alleen maar afgesloten met een doekje. De bloemen gaan nu gisten in de olie, roer zonodig als de bloemen boven komen drijven. Sluit daarna de pot goed af en laat de olie bv op de vensterbak trekken in de zon.Het zonlicht zal de olie na een paar weken rood kleuren. Daarna de olie zeven enb in een donker flesje gieten. Koel en donker bewaard is deze olie een jaar houdbaar. Deze St.Janskruidolie is wondhelend en pijnstillen. Hij werkt met name goed tegen zenuwpijnen, littekenpijn en spier -en gewrichtspijn. Verder bij winterhanden en -voeten, kloofjes en dergelijke. Wat is trouwens het criterium dat de olie klaar/goed is... De olie van 06.07 werd al vrij snel bloedrood (beter gezegd: alsof er bloed in de olie zit). Is de kleur belangrijker dan de tijdsduur van trekken?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 @Jasmin: Nou als er staat twee tot zes weken zal de kleur belangrijk zijn..een teken dat de etherische oliën over zijn gegaan op de olijfolie..denk ik. Ik laat ze lekker lang staan en denk dat dat niet geeft, ik gebruik het sowieso pas in de winter bij de zere handjes...( ik had trouwens laatst een vriendin met "huidpijn"die had er best baat bij... ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Wanneer reumapatiënten baat hebben bij de zon, deze olie goed is voor reumapatiënten, de olie 2-6wkn zonlicht vraagt, zou ik de olie maximaal in de zon laten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Ik vroeg me trouwens wat anders af. Dit kruid wordt gebruikt als mild anti-depressivum. Nou ben ik niet van plan om iets te fabriceren van St.Janskruid om in te nemen, maar als je een depri-persoon zou inmasseren... zouden die werkzame stoffen via de huid naar binnen gaan? Of zijn die processen te traag om op te merken? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Kan het wel nazoeken maar volgens mij gebruik je daarvoor beter thee of kun je de damp van pasgezette thee snuiven. Bij masseren bij personen met hartklachten, bloeddruk niet rondom het hart deze olie gebruiken. Toch wordt de olie ook gebruikt om te masseren bij regressietherapie. Wat doet regressie? terug komen bij je eigen "blanke pit". Zou je daar in de buurt geraken, ben je sterker dan negatieve gedachten. Dus ja, het heeft wel enige invloed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Wekt mijn interesse. Ik zal maar eens serieus meer gaan lezen en zoeken over het gebruik van de olie. Als ik niks kan vinden, kom ik wel weer bij je terug met vragen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Deze werking is overigens bij gebruik van st. jans olie op basis van olijfolie, zonder toevoegingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Kan het wel nazoeken maar volgens mij gebruik je daarvoor beter thee of kun je de damp van pasgezette thee snuiven. Bij masseren bij personen met hartklachten, bloeddruk niet rondom het hart deze olie gebruiken. Toch wordt de olie ook gebruikt om te masseren bij regressietherapie. Wat doet regressie? terug komen bij je eigen "blanke pit". Zou je daar in de buurt geraken, ben je sterker dan negatieve gedachten. Dus ja, het heeft wel enige invloed. Zo! We gaan ons morgen eens lekker insmeren... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Ik vroeg me trouwens wat anders af. Dit kruid wordt gebruikt als mild anti-depressivum. Nou ben ik niet van plan om iets te fabriceren van St.Janskruid om in te nemen, maar als je een depri-persoon zou inmasseren... zouden die werkzame stoffen via de huid naar binnen gaan? Of zijn die processen te traag om op te merken? Vroeger had ik een vriend die was apotheker en hij zei altijd over al die anti-aging smeerseltjes bijvoorbeeld dat het wel werkte via de huid maar heeeeeeeel langzaam. Beter was iedere dag gewoon vocht te drinken dan het duur op je huid te smeren, werkte veel sneller/economischer. Ik zou dus denken dat het met die st jansolie antidepressivum ook zo werkt. Gaat wel maar heel traag. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Jawel, een nieuwe vraag: ik lees nergens over St.Janszalven, alleen over de olie ervan. Iemand een idee waarom?? edit: gisteren en eergisteren kon ik niks vinden, en nou opeens weer wel... misschien te maken met de manier van invoeren bij Google... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Iets interessants gevonden dan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Nou ja, dat het gewoon wel wordt aangeboden in de handel. Als zalf en als creme... maar makkelijk zelf te doen natuurlijk... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 wat zou het voordeel zijn van zalf en crème boven de olie? De smeerbaarheid? Ik las wel ergens dat je lekker in bad kan gaan met de bloeiende topjes van de plant..Huidversterkend.En ben je met al dat internet gesnuffel toevallig ook tinctuur van St.Janskruid tegengekomen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Nou ja, dat het gewoon wel wordt aangeboden in de handel. Als zalf en als creme... maar makkelijk zelf te doen natuurlijk... wat zou het voordeel zijn van zalf en crème boven de olie? De smeerbaarheid? Ik las wel ergens dat je lekker in bad kan gaan met de bloeiende topjes van de plant..Huidversterkend.En ben je met al dat internet gesnuffel toevallig ook tinctuur van St.Janskruid tegengekomen? Ja, een of ander appelvrouwtje maakte dat toch tegen insectenbeten? Of vergis ik me nou.... Het voordeel van een zalf is de dunnere smeerbaarheid, vind ik zelf. Olie gaat bij mij te snel te dik op de huid, morst makkelijk, druppelt, kortom ik ben een knoeierd daarmee. Een zalf met bijenwas kan je heel dun opbrengen. Mijn man heeft de laatste tijd droge en kapotte plekken in zijn gezicht. Ik wil het daarvoor gebruiken. Als je olie direct smeert, glim je de pan uit... hij dan in dit geval... Een creme maken leek me een volgende stap, maar ik ben een beetje beduusd van al die emulgatoren die ik niet goed ken. Ik wil zo basic mogelijk werken. Voordeel van een crème is dat het minder vettig is, en dus eigenlijk nog beter om te smeren in een gezicht. Bovendien: dan is de overstap naar een anti-rimpelcreme voor Jasmin zelf de eerstvolgende logische (vind ze zelf) stap... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Ja, een of ander appelvrouwtje maakte dat toch tegen insectenbeten? Of vergis ik me nou.... Het voordeel van een zalf is de dunnere smeerbaarheid, vind ik zelf. Olie gaat bij mij te snel te dik op de huid, morst makkelijk, druppelt, kortom ik ben een knoeierd daarmee. Een zalf met bijenwas kan je heel dun opbrengen. Mijn man heeft de laatste tijd droge en kapotte plekken in zijn gezicht. Ik wil het daarvoor gebruiken. Als je olie direct smeert, glim je de pan uit... hij dan in dit geval... Een creme maken leek me een volgende stap, maar ik ben een beetje beduusd van al die emulgatoren die ik niet goed ken. Ik wil zo basic mogelijk werken. Voordeel van een crème is dat het minder vettig is, en dus eigenlijk nog beter om te smeren in een gezicht. Bovendien: dan is de overstap naar een anti-rimpelcreme voor Jasmin zelf de eerstvolgende logische (vind ze zelf) stap... Je vergist je inderdaad, het is de calendulatinctuur...ik maak dat op het ogenblik met flessen vol, het seizoen van de bijtertjes is weer begonnen...ik heb al 20 beten Ik zou nog eens iets moeten vinden preventief...snertbeestjes. Maar ergens dacht ik gehoord te hebben over St.Janstinctuur, ik ben vergeten in welke context ik ben dan vooral benieuwd naar de toepassing, het maken zal wel lukken.Ja crème zelf maken en houdbaar...dat wordt nog lastig misschien.. de laatste crème die ik gemaakt heb ( op een workshop) was toch maar 3 week houdbaar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 Ik word lek geprikt, door zowel muggen als mieren (zat er 1 in mn broek van de week, in mn bovenbeen te 'kaken'. ) Die calendula tinctuur is daar dus een goed 'medicijn' tegen? Ik heb hier bovenin gezocht, maar kan niet vinden of je het recept daarvoor al eens hebt geplaatst? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Getver al dat geprik van die beestjes is ook niet alles. Lijkt me vreemd er eentje te vinden die nog zn kaken in je bovenbeen heeft staan Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Ik word lek geprikt, door zowel muggen als mieren (zat er 1 in mn broek van de week, in mn bovenbeen te 'kaken'. ) Die calendula tinctuur is daar dus een goed 'medicijn' tegen? Ik heb hier bovenin gezocht, maar kan niet vinden of je het recept daarvoor al eens hebt geplaatst? ik heb het wel ergens geplaatst dacht ik, maar niet met een eigen "hoofdje". Ik zet het erop.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 @Helly: En dood krijg je ze ook bijna niet! Taaie rakkers, die soldaten. Ik had al meerdere keren op mijn been geslagen en gekrabt, moest toen toch echt mn broek uit doen om hem er van af te trekken En 4 keer plat te drukken op iets hards Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 18, 2011 Share Posted July 18, 2011 Bijten mieren? Gewoon die kleine zwarte beestjes of bedoelen jullie die rode of grotere mieren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 19, 2011 Author Share Posted July 19, 2011 We hebben bijtende rode, en bijtende zwarte mieren hier... Ik wist het ook niet! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 19, 2011 Share Posted July 19, 2011 Oh ben ik blij dat we hier alleen maar die kleine miertjes hebben die niet bijten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 19, 2011 Share Posted July 19, 2011 Hier hebben we alleen maar mini miertjes. Die zwarten. De musjes zijn er dol op!Ik wist dat ze wat konden hebben, maar dat slaat alles... Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 19, 2011 Share Posted July 19, 2011 In de Amazone heb je mieren die met zun miljoenen tegelijk ergens heen gaan en alles opeten wat ze tegen komen. Zelfs hele planten en vogels en andere kleine dieren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Alle olie-tjes gezeefd. Prachtige kleurtjes. Ik heb het in Weleda-flesjes gedaan, die bewaar ik altijd, van de massage-olie met arnica. Die zouden we ook zelf moeten kunnen maken niet? Links de goudsbloemolie. Rechts de st.jan. Nu nog de zalf maken..en de thee mengen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts