paddestoelengek Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 in een ander topic sneeuwt dit onderwerp onderen volgens mij is het interessant genoeg voor een eigen topic http://www.boomkwekerij-frijns.nl/info+bodemonderzoek.kbdc:gv72kt98voor de zekerheid een screenshot er zijn wellicht kanttekeningen bij te plaatsen maar voor een globale indruk van de bodemgesteldheid niet verkeerd denk ik gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nedlets Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Interessant! Waarschijnlijk overbodig maar goed, waarom tuinkers? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Leuk en makkelijk om te doen, zo een testje. Maar eigenlijk snap ik niet wat de uitslag je echt vertelt dan...... Je zou informatie krijgen over voedingstoestand en toxiciteit..... wat dan precies? En over kiemschimmels.....ja, die komen voor in bodem en/of in zaden (geen testje voor nodig) Als niet 80% minstens kiemt van de tuinkers, dan is bodem ongeschikt, wordt beweerd.....waarvoor ongeschikt dan? (Of het zaad niet meer kiemkrachtig genoeg ) Leuk detail.....Ik kweek mijn tuinkers-kiemgroente op de vensterbank op enkel vochtig keukenpapier....als het zaad goed is kiemt ongeveer 100% en groeit in ca. 7 dagen of wat langer tot een oogstbaar gewasje. (Na een dag of 7 a 10 begint het inderdaad om wat voeding te vragen, buiten wat in zaadjes zelf zit en stagneert de groei.....maar dan is ze al geoogst) Is dan de conclusie dat een keukenrol geen giftige stoffen bevat en goede grond is (met te weinig voedingstoffen)????? Misschien heb je wat meer aan dit instrument voor bodembeoordeling. (Helaas is site van de Bodemacademie al lang niet meer bijgewerkt en staat het eenvoudigste instrument om zelf je bodem te beoordelen als liefhebber niet meer online)http://mijnbodemconditie.nl/images/pdf/handleiding%20MijnBodemconditie%20BodemConditieScore%20Beemster.pdf Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 (edited) Deze tuinkersproef laat helaas alleen maar zien of er Pythium en/of Rhizoctonia in zit, meer niet. Deze grondschimmels veroorzaken de omvalziekte bij kiemplantjes van tuinkers. Als deze grondschimmels in je toetsgrond zitten dan is het vrijwel altijd een ongelijke strijd; de zeer gevoelige kiemplantjes vs. succesvolle ziekteverwekkers met een groeisnelheid van minstens één cm per dag, ook door de prima omstandigheden (vocht + kamertemperatuur). De strijd wordt wat minder ongelijk als er veel ziektewerende bacteriën in de grond zitten zie onder). Als er een deel van je zaadjes niet kiemt, of als er een deel van je kiemplantjes omvalt, dan geeft dat aan dat deze grond niet zo geschikt is voor het kweken van tuinkers uit zaad. Het wil niet zeggen dat elders opgekweekte oudere plantjes het niet in deze grond zouden kunnen doen. Zoals bekend, is de gevoeligheid van tuinkers voor aantasting door deze schimmels van tijdelijke aard en kunnen zelfs licht aangetaste plantjes hier overheen groeien. Als er grondschimmels in zitten – en er aantasting is - mag je een latere fase geen conclusies trekken over de toxiciteit of voedingstoestand van de grond. Dat komt omdat in dat geval de gehele grond al is doorgroeid met de bodemschimmels en je grond dus t.o.v. de uitgangssituatie sterk is veranderd. Een andere biotoets opzet wordt veel gebruikt om te bepalen of er verschillen in de ziekteweerbaarheid zijn tussen gronden of tussen grond-compostmengsels. Daarvoor meng je verschillende composten met een – al dan niet steriele - basisgrond; 5% compost, zorg dat het vochtgehalte vergelijkbaar is. Je vult langwerpige bakjes met de verschillende grond-compostmengsels en laat ze enkele dagen staan om de microflora te laten stabiliseren (mengen = verstoren). Daarna een rijtje tuinkers zaaien en ze laten kiemen. Vervolgens beënt je de grond aan het begin van het rijtje met Pythium. Na een week kun je waarschijnlijk al verschillen in ziekteweerbaarheid zien tussen verschillende composten, door verschillen in aantal omgevallen kiemplantjes. Een compost-grondmengsel waarin veel plantjes zijn omgevallen is minder weerbaar dan een compost-grondmengsel waarin slechts enkele plantjes zijn omgevallen.Er wordt onderzoek gedaan om te bekijken welke bacteriën hierin meespelen. Helaas is het sturen van een ziektenwerende bacteriesamenstelling in composten niet erg eenvoudig. En dan hebben we het nog niet eens over wat er overblijft van deze populatie als je het toevoegt aan je grond. Edited December 20, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts