Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Okee weer een poging.

Dennis, als ik jouw was zou ik aankomende week tweede keer behandelen. En dan half februari derde keer.

Hangt ook af van de gevoeligheid ras. Redhaven bv kan met 2 x toe. Gevoelige rassen hebben echt min. 3x nodig.

Dit jaar doe ik 3 x om de 3 weken. Vorig jaar 4 x om de 4 weken. Eerste keer 11 januari {waarschijnlijk wat te laat voor de vroege uitlopers}.

Het juiste tijdstip luistert vrij nauw. Ook weer speelt een niet te onderschatten rol.

Het allerbeste helpt kalkzwavel. Op de tweede plaats waterglaszwavel. Derde plaats sodazwavel. Dit spoelt snel af. Dit jaar doe ik sodazwavel minimaal 5 x. Vorig jaar bij 4 x behandelen gaf sodazw. een reductie van 50% terwijl ik vind dat het 85% moet zijn.

Kalkzwavel is het beste regenvast.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb naar je geluisterd, en nog een keer gezwaveld, een week geleden ongeveer. De knoppen waren al vrij ver uitgelopen, dus ik laat het hier denk ik bij. Het boompje met de meeste krul ieder jaar, gaat er denk ik uit, als het nu weer helemaal mis is. Was een gezaaid boompje.

Geplaatst:

De amandel en ook 1 nectarine hebben serieuze ambitie om binnen korte tijd in bloei te staan! Dat is wel erg vroeg zeg.

Ik heb de amandel weleens eerder half feb. in bloei gehad, dat ging toch grotendeels nog goed ook, vanaf neushoogte omhoog bleven de vruchten hangen.

Geplaatst:

Amandel, zeker de Robijn, maar zover ik weet alle soorten, heeft GEEN krulziekte. Ook bij abrikoos treedt deze ziekte NIET op. Behandeling is overbodig (en dus zinloos).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Mijn amandel Robijn krijgt wel degelijk krulziekte, maar ik sproei die niet. Verder geef ik je gelijk. Ik had ook alleen mijn nectarine en perzik gesproeid.

Ik zal in het voorjaar een foto maken van de bladeren van de amandel Robijn, dan kun je het zien.

Groeten

Dennis

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vreemd,Robijn heeft bij mij nog nooit krul gehad .

Van ochtend nog een 3de behandeling tegen krul gedaan. Stond in twijfel, is het nodig?

Volgend seizoen ga ik over naar 2 behandelingen. Hangt ook een beetje af van resultaat wat ik over 2 maanden kan beoordelen.

Maar wat een vroege uitloop dit jaar. Als het zo doorgaat staan perzik en abrikoos begin maart in bloei.

In de kas is de bloei van abri en perzi begonnen.

Ik heb weinig hoop op vruchten, voor het eerst sinds ik de kas heb gebouwd. Maar... ik blijf geloven in wonderen.

Geplaatst:

Bij toeval kom ik dit tegen: Taco Blom die zegt Augustus-bloeiende lipbloemigen rond de boompjes te planten:

Ik heb niet dit hele forumonderwerp doorgespit, dus excuses als dit al eens eerder ter sprake is gekomen.

Geplaatst:

Jammer dat hij niets zegt over waarom lipbloemigen bloeiend in augustus rond een perzik het verschil zouden maken bij krulziekte. Wordt niet zo geloofwaardig daardoor...... Dat ligging aan zee een verschil zou kunnen maken bij sommige schimmels (zoals krulziekte) of bacteriën...veel wind, zilte lucht....zou kunnen... Ik had tot nu 6 perzikbomen op ca. 1,5 km. van zee staan met wisselend aantastingbeeld...van niks tot behoorlijk....zou moeten kunnen vergelijken met dezelfde rassen op andere plaatsen. Deze winter nog een aantal perziken bij geplant. We zullen zien hoe het gaat daarmee.... bespuitingen tegen krulziekte zie ik om praktische redenen niet zitten.

Vooralsnog vind ik Taco Blom vooral opvallen door erg boute beweringen die hij als zijn zelf ontdekte grote waarheden aan een publiek dat aan zijn lippen hangt weet te brengen.

Voor mij te vroeg voor een oordeel over zijn `kunde`, maar toch wel wat twijfels over zijn bijna-goeroe-status wat mij betreft.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

De bewering dat het beste fruit aan de kust groeit en dat daarom zo veel fruit, peer, teelt in bv zeeland enz plaats vind deed mij al afhaken.

De reden dat zeeland al heel lang het centrum van de nederlandse perenteelt is heel simpel: veel minder nachtvorst tijdens de perenbloei en de onderstam kwee, standaard in de perenteelt, is gevoelig voor strenge wintervorst.

En ja, er is nog nooit een elfstedentocht in zeeland verreden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben benieuwd hoe erg de krulziekte dit jaar gaat worden. Vorig jaar een aantal rassen verwijdert, omdat ze te gevoelig zijn. Verder nog twee boompjes van Avalon pride geplant (hopelijk het juiste ras gekregen).  Tot nu toe zien ze er goed uit. 

Geplaatst:

IK ook. De regenvastheid wordt nu wel extreem getest.😟 Ik denk ook maar even niet na over de monillia bij de abrikozen. Bloei en regen is veel monillia.

De bloei hier  begonnen, zowel perzik als abri gelijktijdig.

Geplaatst:

Bij de Amandelen en abrikozen heb ik meestal ook erg last van Monillia, wat jammer is want dan alweer bijna geen amandelen en abrikozen. Maar goed op een gegeven moment is het het telen niet meer waard. Gek genoeg zijn de perzikken nog redelijk te doen. Je moet wel de rassen kiezen die niet te gevoelig zijn voor krulziekte. 

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Ondanks slechts een keer met BP behandeling valt het tot nu toe mee met meeste perziken. Het weer speelt nog mee - hoge temperatuur en droog....

Geplaatst:

Hier wordt het spannend. De enorme regenval was leuk voor de krul.

Over 14 dagen wordt het aan mij totaal geopenbaard. Jij zit in een warmer deel van het land.

Eerste indruk: beeld is zoals gewoonlijk sterk wisselend, maar ik vrees meer dan vorig jaar, vooral bij de super gevoelige rassen. Maar die zijn wel vaker de pineut.

Super gevoelige rassen reageren veel heftiger op  verkeerde inschattingen tijdens de behandeling.

Geplaatst:
Op 27-12-2019 om 20:19, Roland zei:

27-12 de eerste behandeling met bordeaux pap. Van de dwergperzik Diamond en dwerg nectarine nectarela moest ik eerst nog wat blad plukken.

De knoppen van Benedicte waren al wat wit pluizig, is dat een teken dat ze gaan schuiven?

Ik verwacht dat 2020 veel krulziekte gaat geven wegens de natte warme dagen de afgelopen maand?

Doordat het maar bleef regenen geen 2e behandeling gedaan. zat te wachten op een paar dagen droog weer zodat de Bordeauxe pap niet meteen zou wegspoelen. 

Waarschijnlijk door het eenmalig behandelen dit jaar meer krul in de dwergperzik dan vorig jaar. Benedictie lijkt krulvrij.

20200413_133959244_iOS.jpg.c0cef06885dae7ceaf5ddd2b3c1a9d87.jpg

20200413_134723130_iOS.jpg.446bd8a70d8ba339942405f255dc8a32.jpg

Geplaatst:

Hier begint de krul zich goed te openbaren, veel meer dan vorig jaar, vooral in de super gevoelige rassen.

Ik heb 1 x minder behandeld dan vorig jaar en dat is te zien.

Het kwam heeel slecht uit, het regenseizoen barste los toen de bomen weinig bescherming meer hadden.

Heb op het punt gestaan nog een vierde keer te behandelen, maar heb dat bewust niet gedaan.

Na 4 jaar experimenteren wordt een ding duidelijk: de laatste behandeling moet eind februari plaats vinden.

En met de zachte winters van de laatste jaren betekend dat helaas 4 x behandelen.

Het beste werkt californischepap, daarna waterglaszwavel. Waterglaszwavel gaf dit jaar het slechtste resultaat.

Sodazwavel had ik 6 x gedaan en dat viel op. Vorig jaar 4 x gedaan en toen het slechtste resultaat. Nu op de tweede plaats.

• Like 1

Geplaatst:

Hier ook weer de krulziekte. De boom staat nu geloof ik 4 jaar en alleen het eerste jaar hebben we 10 vruchten gehad.

Wanneer kan ik de boom terugsnoeien en hoe kan ik dit het beste doen? Momenteel is hij nog nooit gesnoeid.

Perzik_krulziekte1.jpg.be93c0effbf4be559b7f2c88703627dc.jpg

Perzik_krulziekte2.jpg.99c8f59e602e3317de9be13d7052bb96.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ondanks de vorst wel wat perzik in mijn avalon pride, en ook in een onbekende soort van maktplaats. Ik heb 1 gezaaid boompje

omgezaagd. Ieder jaar enorm krulziekte en geen vruchten.  Ik zal ook proberen foto's van de krulziekte in mijn amandel robijn te posten.

Het zit er duidelijk in, zo'n 20% minimaal. Wel goede vruchtzetting vanaf neushoogte, waar net de vorst geen schade heeft aangericht. 

Abrikoos heeft wel flink geleden, geen krulziekte uiteraard, maar alleen in de hoge toppen zitten vruchten van de soort ''pricia'' en bij 'vanilla cot' zit er hier en daar een beginsel, maar zullen er ook niet meer dan 5 zijn denk ik. Zat vol bloesem. 

Geplaatst:

In het begin van deze thread werd gewag gemaakt van een prophylaxe tegen krulziekte.

Harms1 schreef: "Ik zou je in ieder geval aanraden om bieslook, knoflook of oostindische kers onder je perziken aan te planten..."

Waarop Windindewilgen een oproep deed aan éénieder die daar ervaring mee had.

Heb ik dat?  Nee!

Maar misschien kan het volgende filmpje daarmee helpen.

Aan het woord is Taco Blom , een gewezen fruitteler, die overgestapt is op voedselbos.

Op 23:17 minuten gaat het over de krulziekte, maar ik raad aan om vanaf 18:15 te kijken.

Daar komen ook de ui gewassen van Harms1 te sprake, echter als prophylaxe tegen schurft

Taco geeft ook aan waar  onder de boom geplant moet worden, en uit zijn verhaal komt naar voren, dat de werking pas na enige jaren gaat werken.

Hij geeft echter weinig voorbeelden van de gebruikte lipbloemige, alleen de Lavendel en tijm.

Of  munt, basilicum, echte marjolein, wilde marjolein, echte salie en rozemarijn als lid van de  lipbloemenfamilie ook werken, zegt hij niet.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst: (aangepast)

De perzik in mijn tuin (redwing dacht ik me te herinneren? gekocht 3 jaar geleden bij windindewilgen, het was toen een gokje hoe krulgevoelig deze was) heeft helaas veel last van krulziekte. Ik heb afgelopen winter de boom met houtas behandeld, maar het weinig blad dat hij maakt is allemaal aangetast, en veel takken  lopen helemaal niet meer uit dit jaar.

Ik heb nu de boom uitgegraven en onder de veranda (lichtdoorlatend) geplaatst. De druiven doen het daar prima en ik heb ergens gelezen dat perzik geen krul krijgt als ze onder een afdak staan, maar ik twijfel of de boom nog te redden is als ik zie hoe weinig blad hij maakt.

Is het nu beter om hem flink te snoeien, of kan ik hem beter zoveel mogelijk met rust laten op het moment? Ik heb de top er al uit moeten knippen omdat hij anders niet onder het afdak paste.

de abrikoos kioto die ik trouwens tegelijk met de perzik geplant heb, doet het wel fantastisch!

aangepast door Marieken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...