Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lijk overal krul in te hebben. Ook redelijk resistente rassen hebben er last van, maar ik hoop dat het er snel weer uit is. Ik heb niks behandeld, maar zo te horen hebben alle behandelingen ook niet veel zin.

Ik hoopt dat ik de gevoeligste rassen er inmiddels uit heb, maar anders zaag ik die dit jaar weg. Ze hebben prachtig gebloeid, maar we hebben ook vorst gehad, dus of we perzikken krijgen??? Hopelijk wel. Ik heb hoop, want de vorst lijkt nogal wisselend geweest te zijn. Sommige planten van dezelfde soort hebben vorstschade terwijl andere de dans ontsprongen hebben.

Avalon

Jayhaven

Redwings

Caldesie 2000

Carson

Benedicte

....

Wat mij opvalt is dat de amandelen en abrikozen veel insterving hebben. Dit hebben ze ieder jaar. Verder betwijfel ik of ik vruchten krijg (vorst, bloeiden zeer vroeg en insterving). Ik heb dit jaar een aantal modernere rassen amandelen gekregen die hopelijk geen insterving vertonen. Lauranne bloeit aanzienlijk later dan de bekende Franse rassen. De abrikozen??? lastig. Ik hoop dat er een goed ras voor in Nederland tussen zit.

Geplaatst:

Dit keer niks gedaan. Best veel krul, een stuk meer dan het jaar dat ik behandeld heb met houtas. Dus volgende keer weer houtas voor mijn perzik.

Geplaatst:

Mellie, dat bladplukken, of het zin heeft??? Zelf doe ik het niet. In het meest gunstige geval voorkom je, bij de heel vatbare rassen, voor een klein gedeelte dat de schimmel in het jonge hout groeit.

Perma, bestrijden heeft wel zin, mits op het juiste moment, en dat is best moeilijk inschatten. En het kost tijd en aandacht en wat gokwerk.

Vandaag een eerste scan gedaan en er weer vragen bij gekregen.

Het zeer vatbare ras symphonie is geheel krulziekte vrij zo te zien. En wonderlijk: bigtop die ernaast staat heeft 30% aantasting.

Beide dus zeer vatbaar maar reageren anders op behandeling. Oorzaak: ik denk dat de bespuiting bij symphonie precies op tijd kwam en bij bigtop net niet op tijd.

Het meest benieuwd ben ik naar de huishoudsoda/ zwavel behandeling, had ik al van tevoren weinig vertrouwen in ivb de regenvastheid, maar ik laat me graag verrassen.

Houtas behandeling werkte goed bij een zeer gevoelig ras. Volgend jaar ga deze behandeling op grotere schaal uit proberen.

Het grootste gedeelte van de verschillende rassen zien er goed tot zeer goed uit. Maar prijs de dag niet voordat hij voorbij is.

As zomer weer wat denkwerk doen en aanpassingen,. Ook de zeer natte eerste 20 dagen van maart met daarop volgend het ,meestal,koude lente weer, tot diep in april was waarschijnlijk erg gunstig voor de krul infectie. Ben afgelopen februari ook 12 dagen eerder gestopt met de laatste behandeling. Ook een overdenking waard.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Ook bij mij, geen enkele aantasting in de Rote Weinpfirsich, en de Jayhaven, en de abrikozen Bergeron en Kioto, die ik bij Wind in de Wilgen heb gekocht. De Revita, die ik bij Eetbaargoed had gekocht, na wat er van gegeten te hebben, heeft minimale aantasting. Die krijgt waarschijnlijk wel al vruchten dit jaar, na verleden jaar pas aangeplant te zijn.

Ik ben niet van plan te gaan spuiten, daarom na advies deze rassen aangeschaft, die wat resistenter zouden zijn. Misschien volgend jaar wel een regenjasje.

Geplaatst:

Maar abrikozen zijn dan ook niet vatbaar voor de krulziekte naar mijn weten dus dat klopt sowieso wel.

We zijn goed bezig met al die resistente rassen. Hopen dat het zo positief blijft

Geplaatst:

Afgezien van het feit dat ik door de nachtvorst geen of hooguit een paar perziken krijg heeft de krulziekte meer toegeslagen dan ooit bij de Saturn en zelfs bij de Benedicte.

Ik heb 3 maal behandeld met spuitzwavel/waterglas, in november, rond kerst en begin februari. Dat helpt dus voor geen meter, volgend jaar ga ik weer Foram gebruiken.

Geplaatst:

Ja Fruittuin, dat zag ik ook, toen ik het draadje nalas. abrikozen hebben dat probleem niet.Toen samen gekocht. Zou wel willen weten, wanneer je het beste de perzikken tegen regen kan beschermen.

Geplaatst:

Bij mij ongeveer 100% aantasting bij mijn gezaaide nectarine. avalon bijna niets, en een zaailing van marktplaats misschien 50%. De benedicte is nog klein, maar lijkt weinig tot geen krul te hebben.

Geplaatst:

Net even de krul bekeken.

Resultaat redelijk tot prima.

Californische pap: Zeer goed, alle bomen minder dan 5% aantasting.Mijn max acceptatie grens is 15%.

Houtas: bij 1 zeer gevoelig ras gedaan en minder dan 10% aantasting.

Waterglaszwavel: redelijk. gemiddeld ongeveer 15% aantasting. Vorig jaar was er geen verschil tussen calipap en waterglaszwavel.

Huishoudsodazwavel: scoorde het slechtst, gemiddeld ongeveer 25% aantasting. Had ik verwacht, heeft de slechtste regenvastheid.

Heb 4 x behandeld, alle 4 de methodes, met tussen tijd van 4 weken en gestopt op 11 februari. In 2018 ben ik gestopt op 28 februari bij de meeste rassen.

Redhaven en revita 2 x behandeld, op het juiste tijdstip, hoopte ik, met calipap en beide geheel vrij van krul.

Een probleempje wat ik nu signaleer is dat de interval tijd van 4 weken te lang is, denk ik. Na het spuiten heb je maximale bescherming, die in de loop van de 4 weken afneemt. Rassen die in de eerste week gaan schuiven ok maar rassen die in de 4de week gaan schuiven hebben op dat moment de minste bescherming. Laatste behandeling was 11 februari.

Vandaar waarschijnlijk een paar uitschieters. Symphonie krul vrij en bigtop ruim 30% aantasting, beide zeer vatbaar. Wie een betere verklaring hiervoor heeft graag melden aan het loket.

Volgend jaar ga ik de interval tijd verkorten tot max 3 weken. Het juiste tijdstip is de sleutel en de moeilijke sleutel..

De peregrine begon in januari al te schuiven en alle knoppen vrijwel tegelijk. Heb toen snel alle bomen op 18 januari behandelt. De meeste bomen waren toen nog in rust. Peregrine had dit jaar minder dan 2% aantasting.

Het ras mireille deed het ook heel goed, behalve de top. Die had ik ivb de te korte spuitlans niet gedaan. De boom is 4 meter hoog. Ik wilde ook wel eens zien wat het verschil zou zijn, wel of niet behandeld. Top is voor 60% aangetast. Behandelen helpt dus.

Geplaatst:

Ik heb een beetje moeite met het vaker spuiten, het kan toch niet goed zijn voor het bodemleven, als daar chemicalien in hoge doseringen iedere 3 weken terecht komen.

Iets anders: iemand op mijn volkstuincomplex heeft een jaar of 4-5 geleden van 1 perzikboom naast zijn kas zo'n 20 pitten laten kiemen en die staan veel te dicht naast elkaar naast zijn tuinhuisje. Het gekke is dat er 1 haarloze vrucht bij zit, dat zal nectarine zijn. Terwijl hij echt allen perzik heeft staan. En deze plant is ook veel minder aangetast, echt veel minder dan de meeste anderen die er staan. Hij spuit niets. Dit boompje staat wel vrij dicht bij het tuinhuis, maar die ernaast ook, en er net voor ook, en het verschil is enorm tussen de boompjes.

Zou het een kruising zijn met iets anders, en daarom gladde vruchten?

Geplaatst:

Ook dit jaar niet behandeld. Benedikte doet het evenals de vorige twee jaar goed: 5%-10% krul, prima vruchtzetting. Avalon (die er 3 meter vandaan staat) was vorig jaar slecht, maar dit jaar nog erger: zeker 50% krul. De boom (aanplant 2016) maakt sowieso een middelmatige indruk. Beiden zitten wel vol vruchten, maar ik overweeg de vruchten uit de Avalon te halen, plus dat ik wat kwijnende takken er uit zal snoeien. Of ik benut de plek van de Avalon voor een heel andere boom.

Geplaatst:

Dennis, je kan ook met veel minder goede resultaten halen bij veel rassen, Mits op het juiste tijstip. Dat is de grootste moeilijkheid.

Voor mij gaat die vlieger niet op ivb teveel verschillende rassen met allemaal hun eigen uitloop moment.

Die gladschillige is inderdaad een nectarine, vrij normaal bij zaaien van perzik. Dat hij zoveel minder krul heeft is interessant, koester hem.

Over een aantal jaren blijkt het wel of het werkelijk zo is.

Goldfish: Ik vermoed dat de naam kaartjes omgedraaid zijn. Avalon is zeer goed resistent. Bij mij scoren alle 2 de avalons max 5% aantasting.

Geplaatst:

@ Windindewilgen. Daar ben ik dan mooi zuur mee, want ik had deze speciaal laten leveren door Fruitbomen.net. Maar ik vrees dat je gelijk hebt. Zijn er nog andere kenmerken (blad, vruchten) waarmee ik de denkbeeldige Avalon kan onderscheiden van andere rassen dat jij weet? Gezien mijn aangeboren gebrek aan discipline denk ik dat de boom zijn laatste zomer gaat zien. Dit najaar maar iets anders neerzetten. Of weer een perzik of heel wat anders. Benedikte staat er al wat langer en was toen zij nog solo was voldoende zelfbestuivend (als ik mij dat goed herinner).

Geplaatst:

Ik heb enkele jaren een Avalon gehad, eigenlijk komt het er op neer dat de boom zich zelf geruimd heeft. Elk jaar veel dood hout en slecht in nieuw hout maken.

De Avalon kenmerkt zich door geel vruchtvlees en (vaak) veel dubbele vruchten.

Geplaatst:

Klopt bertus en avalon heeft ook nog vrijwel geen nectar klieren aan de blad basis. Rijptijd eerste helft augustus.

Avalon is inderdaad een gevoelig moeilijk ras. Op dit moment heb ik het ras op een perzik zaailing geënt om te kijken of dat verbetering geeft op het gebied van boom gezondheid. Over 8 jaar weet ik het.

Bij mij staan de huidige bomen op onderstam adesoto. Tot nu toe geen problemen. Maar prijs de dag niet voor het avond is.

Wat twijg sterfte in de winter is bij veel perzik rassen redelijk normaal. Ik kan geen verband vinden, tot nu toe, met bv winter vorst.

Ook afgelopen winter normale twijgsterfte. Maar als er ook weinig nieuw hout wordt gevormd .....

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn perzik benedicte is nu al 2x dood gegaan, ik had op zelfde plek neergezet als de vorige, maar hij komt de winter niet goed door.

Overigens staan in de de nabije meters wel 3 andere perzikbomen die het wel goed doen. Is benedicte gevoelig voor sterfte door onbekende reden na de winter?

Ik wil het nog wel een keer proberen..

• 3 weeks later...
Geplaatst:

27-12 de eerste behandeling met bordeaux pap. Van de dwergperzik Diamond en dwerg nectarine nectarela moest ik eerst nog wat blad plukken.

De knoppen van Benedicte waren al wat wit pluizig, is dat een teken dat ze gaan schuiven?

Ik verwacht dat 2020 veel krulziekte gaat geven wegens de natte warme dagen de afgelopen maand?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Oei. Heb een paar weken geleden een eerste behandeling met bordeauxe pap uitgevoerd en was juist van plan morgen (droge dag) de tweede te doen. Niet meer doen dus ?

perzik397261578654427.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...