Pieter16 Geplaatst: 29 januari 2017 Auteur Geplaatst: 29 januari 2017 (aangepast) Ja, dat is ook weer waar. De aardpeer is inderdaad een supergewas als het aankomt op gemakkelijkheid. Deze is gewoon veel gemakkelijker, alleen hoe en wat... 29 januari 2017 aangepast door Gast Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
Framboosje Geplaatst: 29 januari 2017 Geplaatst: 29 januari 2017 Ik heb nu samen met mijn vriend sinds 9 maanden een moestuin. Dit jaar word voor ons dus de eerste keer dat we aardappels gaan poten. Wij hebben gekozen voor Frieslanders en Ratte d'Ardeche en hebben het besteld bij leven van het land. Quote
pepper Geplaatst: 30 januari 2017 Geplaatst: 30 januari 2017 Ik heb dit jaar voor het eerst Triplo (biologische vroege aardappel) en Janke (late aardappel).Hiervoor had ik altijd Anais en Texla, maar vorig jaar had ik gaten in aardig wat aardappelen. Niet dat ik denk, dat het aan het ras lag, maar ik hoop dat deze rassen het onder de omstandigheden beter zullen doen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 30 januari 2017 Geplaatst: 30 januari 2017 Ik heb jaren succes gehad met aardappels. Echt nooit phytophtora en altijd redelijke oogsten, maar vorig jaar met de 3 maanden lange regen zijn bijna alle rassen aangetast. Ik had een zeer magere oogst, maar gelukkig omdat ik 35 rijen had toch nog voor een paar maanden aardappels. Dit jaar zet ik grotendeels resistente rassen. Verder zet ik rassen die het vorig jaar toch nog redelijk gedaan hebben bij mij. We hebben wel genoten van de aardappels. Iedere soort heeft toch zijn eigen smaak. Met name Mayan gold is geweldig. Verder was Sarpo mira toch wel resistent te noemen. De smaak is wel niet subliem, maar wel goed. Het was ook een van de productiefste, wat Mayan gold zeker niet was. Dit jaar wil ik 35 tot 40 rijen planten. Ik heb ook pootaardappels van de oogst van vorig jaar genomen. Dat doe ik ieder jaar en dat levert meestal genoeg op (met uitzondering van vorig jaar). Deze heb ik in tonnen onder de grond opgeslagen. Ik hoop dat de vorst er niet bijgekomen is. Als dit wel gebeurd is dan graaf ik de tonnen volgend jaar nog dieper in (zitten nu ongeveer op 1 meter diepte). De pootaardappels heb ik tussen grond opgeslagen. In de kelder liepen ze mij altijd te snel uit. Ik ga de aardappels dichter bij elkaar planten (om de 15 cm één aardappel / vorig jaar om de 30 cm), wat geen probleem is, omdat ik toch genoeg pootaardappels heb en mijn eigen pootaardappels maak. Ik mest de grond ook bijna niet dus ik krijg per plant minder aardappels, maar wel hele lekkere. Ik denk dat ik dan een betere oogst per vierkante meter behaal. Ik hoop dat we niet weer zoveel regen krijgen. De aardappels stonden vorig jaar gelukkig op heuvels, waartussen het water stond. Aardappels Rosara 25 stuks zeer vroeg'Red Duke of York' / 'Rode Eersteling' 10st vroeg Blue danube 30 stuks vroegKestrel 5 stuks VroegSarpo una 50 stuks VroegBlaue st Galler 10 stuks MiddenvroegRosalinde 25 stuks MiddenvroegSarpo kifli 20 stuks MiddenvroegSchwarze ungarin 5 stuks MiddenvroegBlaue elise 5 stuks MiddenvroegBockhorn 10 stuks MiddenBölzigs Gelbluhende 5 stuks MiddenConcordia 10 stuks Midden 'Apache' 25 st MiddenMandelpotatis 25st MiddenPurple Viking 10st Midden Kaneelpotatis 10st MiddenPuca quitisch 10st MiddenNoordeling 25 st MiddenlaatBevelander 10st MiddenlaatBamberger Hörnchen 25 st LaatParli 10st LaatRaja 10 st LaatLiivi kollane 10st Zeer laatRode Pimpernel 10st Zeer laat'Sarpo Mira' 35st Zeer laat'Texla' 20st Laat'Frieslander' 10st Laat 'Bionica' MIDDENVROEG BIOLOGISCH RAS. 'Catriona' MIDDENVROEG RAS VOOR FIJNPROEVERS. 'Mayan Gold' Solanum phureja 30st zeer laat Quote
Lavandula Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 Permanatuurtuin, wat een geweldige selectie van rassen!Op 15 cm kan zeker hele hoge opbrengst per m2 worden . Bij square foot gardening houden ze 1 aardappel op 30 x 30 cm aan, dus dat ga ik dit jaar eens proberen ipv rijen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 Dankjewel, dat komt dus een beetje op hetzelfde neer. Tussen de aardappel rijen wil ik weer erwten planten. Deze combinatie ging afgelopen jaar heel goed. Quote
timvk2000 Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 Ook ik ga me dit jaar (voor het eerst) aan aardappels wagen. Ik heb gekozen voor de rassen:Cara (hoofdteelt)Lady christl.(vroeg) Als iemand ervaring heeft met deze rassen heeft. Hoor ik t graag.Ben benieuwd wat t gaat worden Groetjes tim Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 februari 2017 Geplaatst: 2 februari 2017 PT ik wil nog even weten of je lage erwten zet tussen de aardappelen..of hoe moet ik dat zien als je om de 15 cm plant?Wij hebben Osiris en Rosabella gekocht. Daar hoop ik nog een deel van te ruilen voor wat Texla en wat Pink Fir Apples. Vooral de laatste vind ik erg lekker als saladeaardappel.De Rosabella is een langwerpige rode aardappel voor de friet en salade, en de Osiris een geelschillige stevige aardappel met goede smaak. beiden plusminus 100 dagen de Rosabelle iets vroeger misschien, daar eten we traditioneel de eerste verrukkulukke frieten van in Juli. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
permanatuurtuin Geplaatst: 3 februari 2017 Geplaatst: 3 februari 2017 Tussen de rijen heb ik 50 cm afstand. De planten moeten toch ergens hun loof kunnen uitspreiden. Ik had vorig jaar hoge erwten (je kunt er foto's van zien op mijn seizoen / voedselbos beek / een van de eerste pagina's). Ik heb er diverse kilo's vanaf gehaald, dus dit was een succes. Ik ga de aardappels niet meer in heuvels planten, want dit was erg veel werk. Quote
Nedlets Geplaatst: 7 februari 2017 Geplaatst: 7 februari 2017 Dit jaar wil ik een rijtje aardappelen zetten, we eten echt bijna geen aardappelen dus ik heb wel wat advies nodig. Welke aardappel is lekker om te koken maar tevens lekker om friet van te snijden? Ik wil één rijtje plaatsen van ongeveer 2 meter, plant afstand 30cm. Dat zijn ongeveer 7 poot aardappels. Voor die hoeveelheid denk ik dat het misschien beter is gewoon een zak kleine aardappels uit de winkel te halen? Quote
janterharmsel Geplaatst: 7 februari 2017 Geplaatst: 7 februari 2017 Dit jaar: Anaïs, Mona Lisa en Michelle. Quote
pippi Geplaatst: 7 februari 2017 Geplaatst: 7 februari 2017 Dit jaar wil ik een rijtje aardappelen zetten, we eten echt bijna geen aardappelen dus ik heb wel wat advies nodig. Welke aardappel is lekker om te koken maar tevens lekker om friet van te snijden? Ik wil één rijtje plaatsen van ongeveer 2 meter, plant afstand 30cm. Dat zijn ongeveer 7 poot aardappels. Voor die hoeveelheid denk ik dat het misschien beter is gewoon een zak kleine aardappels uit de winkel te halen? Bij Leven van 't Land kan je pootaardappels per 5 stuks kopen. Als ik jou was zou ik dan 2 soorten kopen, een vroeg en een middelvroeg ras, dus in totaal 10 stuks, zet je ze gewoon wat dichter bij elkaar. http://www.levenvanhetland.nl/aardappel.htm Hoge resistentie is wel een voordeel, en ik zou gaan voor vastkokend en gladschillig, en dan een rooie en een gele, gewoon voor het leuke. Bio-aardappels uit de supermarkt kan ook natuurlijk, maar het leuke van zelf telen is wel dat je toch wat minder gangbare (en vaak veel lekkerder) rassen neer kan zetten. Quote
Nadi Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 Ik zie dat iedereen weer leuke aardappels gaan poten dit jaar. Naar mijn mening is aardappels kweken ook wel een flink werkje maar ook dat vind ik leuk Ik ga dit jaar Texla en Lekkerlander poten. Vorig jaar ook allebei gepoot alleen alles kwijt aan de vele regen. De texla bleef wel echt gezond als we het over phytophtora hebben, helaas toch gewoon verzopen na een maand in een halve meer te staan. Hopelijk dit jaar beter, we hebben drainage gelegd dus hopelijk scheelt dat. Daarnaast een paar specialer soorten met een paar mensen gedeeld zodat iedereen 5 pootaardappelen hebben per soort :Vitelotte Noir (paars)Rosalinde (roze kern)Rote emma (roze)Apache (roze schil met crème kleurig vlekken)Mayan gold Quote
Nadi Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 Dankjewel, dat komt dus een beetje op hetzelfde neer. Tussen de aardappel rijen wil ik weer erwten planten. Deze combinatie ging afgelopen jaar heel goed. Ik ben erg benieuwd naar jou tuinplanning. Dit vind ik best interessant. Erwten tussen de aardappelen - had ik nooit zelf kunnen bedenken. Drogen de aardappel planten dan wel goed op en krijgen ze genoeg licht? En klemmen de erwtenplanten zich niet continu aan de aardappel planten? Heel veel vragen maar misschien wil ik dit ook wel proberen Quote
koolrabi Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 Ik poot dit jaar 10 Frieslanders. Vorig jaar deed ik een proef met 6 pootaardappels en dat is heel goed bevallen. Ik kreeg een mooie oogst. Het is niet voor een heel seizoen, maar we hebben er deze zomer lekker van gegeten. Het aardige is dat ze lekker vroeg klaar zijn. Eind maart gepoot en eind juni kon ik ze oogsten. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Bit Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 @permatuurtuin.Het was wel even zoeken, maar dit was afgelopen jaar jouw combinatie-teelt-veldje van de peultjes en de aardappelen ? Nog vroeg in het seizoen natuurlijk; de aardappelen op ruggen, wat je dit seizoen niet gaat herhalen zoals je zegt, met dan daartussen in de geulen de peultjes. Het zijn peultjes neem ik aan ?Heb je ook een foto van wat later in het seizoen ? Hoe zag dat er uit ? En vooral : hoe was je oogst. Mijn eerste overwegingen zijn: hoe oogst ik de peulen zonder de aardappelen te vertrappen ? En hoe wiedt ik ? Gaat er niet een hele hoop aan licht en voeding/ vocht naar al het gras en overige ? En hoe ziet dat er 3 weken later uit ? ( vocht, van de nacht of regen wat in het aardappelloof gaat zitten en daar blijft door al het overige groen ? ) ps: Ook omdat een aantal anderen nieuwsgierig zijn, speciaal naar zo'n aanpak ; misschien wel een apart topic waard ? Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 Ik had twee rijen erwten (het zijn erwten / soms een verdwaalde peul) en dan een rij als pad, zodat ik ze nog kon oogsten. Peulen kan ook, maar deze zijn lastiger te oogsten tussen de aardappels, omdat je meer schade veroorzaakt. Erwten kun je ook pas oogsten wanneer ze bijna allemaal goed zijn. Ik ben meestal dagelijks de rijen afgelopen om erwten bij elkaar te verzamelen, omdat we gek zijn op erwten. Rij opbouw: (1 aardappel, 1 erwt, 1 aardappel, 1 erwt, 1 aardappel, 1 pad, 1 aardappel, 1 erwt, 1 aardappel, 1 erwt, 1 aardappel, 1 pad.....) Ik heb volgensmij geen foto's van later in het seizoen. De aardappels hebben het slecht gedaan, want we hadden 3 maanden bijna iedere dag regen en in de geul stond voor een paar weken 10-20 cm water. De erwten hebben dit gelukkig redelijk tot goed overleefd en hebben veel erwten gegeven. Daardoor was de totale productie veel groter. Alleen de resistente aardappelrassen hebben het nog redelijk goed gedaan. Na de regen kregen we natuurlijk een droogte periode van 4-5 maanden (zoiets is het geweest). De erwten hebben in ieder geval geen negatieve effecten op de aardappels gehad. Ik heb tussen de aardappels hier en daar ook spinazie gezaaid en dit is toen ook goed gelukt. De erwten klimmen in de aardappelplanten en dat is geen probleem, omdat ze nauwelijks concurreren met aardappels. Ze binden zelfs wat stikstof in de bodem waar de aardappels blij mee zijn. Als de aardappelplanten eenmaal echt groot zijn, dan zijn de erwtenplanten helemaal op. En deze kun je dan heel makkelijk tussen de aardappel rijen verwijderen. Het stuk waar ik de planten had staan was in het voorjaar nog één dichte grasmat, dus dat is de reden dat je er nog wat gras ziet. De moestuin is zo groot dat ik helemaal niet gewied heb, waar ik goed mee weggekomen ben. Ik ben alleen maar bezig geweest met oogsten en nieuwe dingen zaaien en aanplanten. En eerlijk gezegd had ik veel ruimte nog voller moeten aanplanten, omdat dat makkelijk gekund had. Het is dit jaar weer de uitdaging om genoeg zaailingen op tijd groot genoeg te hebben. De erwten waren ook allemaal voor gezaaid en zijn allemaal te dicht volgens de boekjes in rijen uitgeplant (37 rijen). Het positieve van het gras was dat ze in het begin steun gaven aan de erwten. De erwten hebben er geen last van gehad. De aardappels hebben uiteindelijk wel last van gehad, omdat we in een droogte zaten en ze daarvoor rotschade en phytophtora opgelopen hebben. Quote
pippi Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 Interessant, permanatuurtuin! Ik denk dat ik het voorzichtig ga proberen met een rijtje erwten aan de rand van een aardappelveldje. Quote
rob504 Geplaatst: 9 februari 2017 Geplaatst: 9 februari 2017 Ons rijtje voor dit jaar - Eersteling (hebben we altijd)- Mandelpotatis (Scandinavisch ras) - Apache Normaal altijd alleen maar Eerstelingen gehad, maar was nieuwsgierig naar andere rassenDenk wel dat ik wat meer ruimte voor de "piepers" moet reserveren dit jaar. Hebben anderen toevallig al ervaringen met de Mandelpotatis? Quote
Anna3 Geplaatst: 10 februari 2017 Geplaatst: 10 februari 2017 Ja, mandelpotatis bleef hier vrij klein (zandgrond). We vonden hem niet zo lekker, heel erg melig Quote
Groenteman Geplaatst: 11 februari 2017 Geplaatst: 11 februari 2017 Ik heb dit jaar de Frieslander(dit is de hoofdmoot, heerlijke, makkelijke aardappel) Voor de rest, als proef, voor het leuke heb ik Vittabella, Casablanca, Cherie en Jersey Royal(international Kidney). Dat wordt weer lekker aardappels eten.. Quote
Sharon1992 Geplaatst: 12 februari 2017 Geplaatst: 12 februari 2017 Ik heb twee soorten aardappels besteld, Vitabella en Rosalinde. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Afgelopen jaar voor het eerst wat supermarkt aardappels in een emmer gestoken, en dat ging best lekker. Nu komen de twee bestelde rassen in de volle grond te staan, en heel misschien van elk een plant in een grote emmer bij huis. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 24 februari 2017 Geplaatst: 24 februari 2017 Omdat ik voor de eerste keer in Frankrijk aardappels poot, was ik van de week in een tuincentrum alhier. Sloeg achter over van t aanbod. Maar ken veel soorten niet.daarom voor de zekerheid maar gehouden op het ras Charlotte. Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 Dat is een hele goede! Ja veel keuze in FRankrijk hè..maar je vind bv geen Eersteling, Frieslander of Texla. Wel Bintjes Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Linda88 Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 Dit jaar voor het eerst aardappelen telen. Heb een kleine tuin, dus wil het proberen in een aardappel kweekzak. Iemand ervaring mee?Ik wil de Frieslander proberen, deze is te koop bij onze Welkoop. Wat is nog meer een goeie beginner aardappel? En is het nu niet al te laat om nog te planten? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.