Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn Roseval is nog niet voor de helft opgekomen. Komt waarschijnlijk door de grasmulch en de slakken die daardoor worden aangetrokken.

Dat was een slecht idee, doen we niet weer

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

De drie aardappelplanten die ik in de voortuin heb staan doen het geweldig. Staan 80 cm hoog te bloeien, gaaf groen blad, helemaal volgens het boekje. In de achtertuin staan ze er ook goed bij ondanks de vele mollen. Als ik dat vergelijk met de aardappels op de volkstuin... Een of twee vakken zien er dan nog wel redelijk uit, en de rest is veel te klein, heeft vergelend blad of is kaalgevroten.

Speets, ik geloof niet dat mulch er iets mee te maken heeft. In de voortuin ligt herfstblad als mulch, in de achter- en volkstuin stro. Vooral in dat herfstblad zitten best wat slakken, maar ze blieven die aardappels niet.

Ik ga toch steeds meer geloven dat slakken en ander vraatspul (m.u.v. vogels en muizen e.d.) vooral zwakke planten aantasten en sterke planten met rust laten. Planten doen het niet slecht door vraat, maar andersom, je krijgt vraat bij slechte planten. En dat zal dan weer van alles met de bodem te maken hebben. Die drie hele mooie planten in de voortuin staan op een ondergronds takkenbed dat ik in het najaar heb gelegd, er ligt een laag eigen compost en dus een laag bio-mulch van blad. Ik denk dat dat best wel een heel gezond stukje grond is. (Oh, en ik heb ook weer giga veel padden in de voortuin, die eten waarschijnlijk ook wel jonge slakken, dat zal wellicht ook iets uitmaken.)

Nog een maandje ofzo, dan zullen we zien wat het oplevert.

Geplaatst:

Ik heb ze niet gemulcht, ik zal vanavond een paar foto's maken. Sommige zijn wat eerder opgekomen en wat groter, maar nog niet beregroot of met bloemen. Zijn wel vroege aardappelen maar we gaan het zien. Heb er wat patentkali bijgestrooit gisteren, nog nooit water gegeven. Wel Colorado kevers geplukt en eitjes geplet, zit nu nog even niets meer in.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Dit jaar voor de eerste maal de aardappelen gepoot in volle grond. De andere jaren deden we dit in zakken maar telkens waren we toch wat ontgoocheld van de magere oogst. Vandaar de keuze om ze eens een plaatsje in de volle grond te geven. We hebben ze diep gepoot en ervoor geopteerd om ze niet aan te aarden bij de opkomst. Tot nu toe hebben we hele mooie gezonde planten, eens zien of we nu ook een mooie oogst zullen hebben. Nadien gaan we dan wel weten of we toch beter hadden aangeaard... hebben jullie al het verschil ondervonden tussen wel of niet aanaarden??

Geplaatst:

Aanaarden doe ik in het vroege voorjaar om de jonge loten te beschermen tegen nachtvorst.

En later in het jaar om te voorkomen dat aardappels die boven de aarde uitkomen, groen worden.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mijn voortuinaardappels:

00148921496521156.JPG

De achterste (het zijn 2 rijtjes van 3) schieten wel erg de hoogte in (en de prikneus ook). Misschien op zoek naar iets meer zon (ze krijgen alleen ochtendzon). Maar ik zou er iets voor over hebben als ze er op de volkstuin zo bij stonden.

Geplaatst:

Ann, ja die lopen mijlenver achter. Ik heb er nu een paar in een emmer, de rest staat nog in potten en het is allemaal nog piep en piepklein. Ik ga volgend seizoen eens op zoek naar rassen die bewezen wel in 1 seizoen kunnen uitgroeien tot echte aardappels, nu heb ik natuurlijk maar wat aangeklooid met vooral die Opperdoezer, en dat was wellicht geen handige keuze.

Maar de zaaiaardappeltjes leven dus nog wel, zien er verder goed uit voor babyplantjes, en ik experimenteer gewoon lekker verder.

Geplaatst:

Ann, het moet wel mogelijk zijn om in 1 seizoen vanuit zaad tot 'echte' aardappels te komen. Maar van deze zie ik me inderdaad nog geen kilo's aardappels eten hoor.

Ik zit te twijfelen of ik de grootste planten (nu zo'n 20 cm hoog), toch nog zal overpotten in een grote pot formaatje wasmand. Aardappels zullen er nog niet aanhangen, en ze zijn vrij compact, dus misschien lukt dat wel en dan kunnen ze wat mij betreft tot september ofzo verder groeien. Ook al krijg ik er maar een paar hele kleine aardappels van, ik ben zo benieuwd!

Terug naar de 'reguliere' teelt: Bij al mijn aardappelrassen op de volkstuin, ook de late en de heel zielige vroege, beginnen er hier en daar bloembeginsels te komen. Betekent dat dat de planten niet veel groter zullen worden? Dat zal een lekkere oogst worden dan, van planten van soms maar 25 cm hoog.

Geplaatst:
... We hebben ze diep gepoot en ervoor geopteerd om ze niet aan te aarden bij de opkomst. Tot nu toe hebben we hele mooie gezonde planten, eens zien of we nu ook een mooie oogst zullen hebben. Nadien gaan we dan wel weten of we toch beter hadden aangeaard... hebben jullie al het verschil ondervonden tussen wel of niet aanaarden??

Bedoel je het verschil tussen aanaarden of niet bij opkomst, of ook later? Aanaarden is ook en vooral om de aardappelen makkelijker te kunnen oogsten. Ze liggen dan niet her en der verspreid.

Geplaatst:

Beiden... toen we nog met zakken werkten en het loof kwam boven, dan deden we er weer een laag aarde over. Dit proces deden we ongeveer 3 keer en daarna lieten we de planten gewoon doorgroeien. De oogst was telkens heel teleurstellend. We proberen dus dit jaar eens in volle grond en laten ze gewoon doorgroeien... een slechtere opbrengst dan de vorige jaren is toch quasi onmogelijk

Geplaatst:

Vorig jaar overlapte de bloei van de vroege aardappels en de Texla's elkaar bij mij ook, en nu staan er ook al weer een paar Texla's in bloei, dus het lijkt mij niet raar.

Oh kijk, ik heb het zelfs genoteerd: vorig jaar bloeiden de Texla's op 7 juni.

Geplaatst:

Vandaag de eerste vroege aardappels gegeten, Anais.

Ik verwacht dit jaar een slechte oogst door de droogte.

Misschien geven de laat gepootte Texla nog een redelijke opbrengst, maar dan moet er wel wat meer water op komen.

Geplaatst:

Dat zijn hele vroege aardappels. Heb je ze voorgetrokken in een kas? Ik denk dat er bij mij nog vrijwel niks gevormd is.

Bij mij staan de aardappels er in het algemeen goed bij. Het valt op dat sommige rassen gevoelig zijn voor slakken. Verder heeft de vorst sommige rassen een flinke klap gegevens net als de droogte die nog altijd van kracht is. Vandaag eindelijk wat regen, dus hopen dat dat weer een duw in de rug geeft. Dat gezegd de meeste rassen hebben veel groen en verschillende rassen bloeien.

De aardappels zijn beter dan vorig jaar toen phytophthora door de maanden lange regen periode vrij spel had. Toen zijn ook veel aardappels gewoon weggerot.

Geplaatst:

Dat zijn Anais aardappels die zijn klaar in een dag of 90 a 100.

Het is wel afhankelijk van de weersomstandigheden en de temperatuur.

Ik geef ze een warmte stoot zodat ze tegelijk gaan spruiten.

Zet ze licht weg om de spruiten mooi stevig te laten worden.

Poot ze zo vroeg mogelijk afhankelijk van het weer.

Aard ze niet aan om de grond warm te laten worden,

Ik zit aan de kust en heb een matiger temperatuur dan landinwaarts.

Ook meer zon uren.

Zet drie rijen extra vroeg, met risico op (nachtvorst)

Zet ze in de luwte.

Dit jaar aangeaard vanwege de late nachtvorst.

Gebruik geen plastic, al kan dat wel als ze nog niet boven staan.

Sommige jaren zet ik ze in de platte bak voor extra warmte, en haal de ramen eraf als ze boven staan.

Ik zet er 2,5 kilo van, niet vanwege de opbrengst, daar heb ik andere soorten voor.

Eet ze gaandeweg op en plant er pompoen tussen voor de nateelt.

Vorig jaar op 4 juni de eerste oogst:

blog/Patrijs/462016_b-6020.html

Geplaatst:

Ik heb ook Anais zoals elk jaar .. (heb ook Texla staan voor de winter maandjes) .. prima aardappel ook voor de frietes .. heb ze 1 april gepoot (geen grapje) en met de vorst afgedekt met stro en vliesdoek .. geen schade .. aanaarden doe ik ook niet, hoeft ook niet als je ze diep genoeg poot.

inmiddels heb ik er ook al een enkel stoeltje van gegeten .. heerlijk!! maar ze moet nog wel ffkes om een mooie omvang te krijgen.

ook aardappels hebben water nodig met die droogte hoor.

"Natura non nisi parendo vincitur "

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...