RobO Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 stambonen opgebonden: twee stokken en dan lange stokken langs de grond, iets optrekken en naar elkaar bindenpeulen opgeruimd, waren uitgegroeidulluco's beschermd, aangevroten door de veenmollen...dahlia's gegaasd met chrysantengaasnz spinazie geplukt voor de vriezerthijm voor de droger
RobN Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 Onkruid verwijderd en 4 meter duizendschoon gezaaid. Chinese slang en courgette geoogst en aanschouwd hoe aardvlooien al mijn 20 paksoi heeft doorboord. Iig de groene gedeeltes helaas. Kan ik er nog wat mee? Onkruidmanager 1.0
Gwen Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Ha, Eendjes gehaald. 3 witte waarvan geslacht nog onbekend en 1 bronsbruine dame van een jaar oud. Omdat de dame al eitjes legt ben ik als een dolle begonnen aan een 'leghok' die verplaatst kan worden. Alles wordt gemaakt van oude schuttingdelen die ik langs de weg heb gevonden. Alleen de schroeven, beits en golfplaat zijn nieuw. Verder eendenbad verschoond en het verblijf geharkt. Oh en halve stoeptegels gehaald om verder te kunnen met de bestrating aanpassen voor de kas. Woehoe! Gwen
Mellie Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Klinkt als een hard dagje werken Gwen! Leuk ook die eendjes. Ik wil ook eenden of kippen, maar manlief zegt helaas nee. Verder staat hier de dompelpomp aan om de paksoi en Kailan die ik in de grond heb gezet, een lekker beginnetje te geven. Lijkt alsof de regen van de afgelopen dagen totaal geen zoden aan de dijk heeft gezet. Alles is kurkdroog...
pippi Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Spannend Gwen! Ik zou ook wel eenden (en een vijver!) of kipjes willen, en ik vertrouw de honden wel maar de katten niet. Ik ben vandaag in de achtertuin bezig geweest. Jonge takken van de braam netjes opgebonden zodat ik weet dat die moeten blijven staan, enorm veel schijnaardbei onder de braam en tussen de echte aardbeien verwijderd, gras gemaaid, en een triiljoen kruisbestomatenzaailingen tussen de tegels uitgetrokken. Niet normaal hoe dat spul terugkomt, het is gewoon onkruid. Ik heb twee inmiddels forse planten tussen de bloemen laten staan, eens zien wat er gebeurt als ik ze nul ondersteun met stokken of bescherm tegen onweersbuien. Als die daadwerkelijk tomaatjes gaan maken ga ik er zaad van oogsten.
RobO Geplaatst: 7 juli 2017 Geplaatst: 7 juli 2017 alles gediefd, ook de meloen geknipt vlgs deze linkbrandneteltjes uit de brandnieuwe kas getrokken, wat! zaden in de schone grond?begonnen de slootkant te schonencomposthoop nr 7 opgezet wegens teveel groen
DannyL Geplaatst: 7 juli 2017 Geplaatst: 7 juli 2017 Vooral gekeken... Of alles de harde regen van gister overleefd had.En zo te zien staat het meeste er nog lekker fris bij. Ik hoef iig 2 dagen niet te sproeien Morgen het onkruid maar eens plukken en de aardbeien netjes maken
Mellie Geplaatst: 7 juli 2017 Geplaatst: 7 juli 2017 Gisteren en vandaag extra water gegeven. Ondanks de regen van gisteren was het eigenlijk nog steeds erg droog. Vandaag de nieuwe bedden ingezaaid en wat opruimwerkzaamheden... de topic met achterstallig onderhoud zou in een deuk liggen met wat hier nog allemaal gedaan moet worden.
RobO Geplaatst: 8 juli 2017 Geplaatst: 8 juli 2017 hier nu water genoeg, de paden stonden blank, dus alleen in de kas gegevenwatersysteem kas 2 opgezet: van dak naar regenton naar slang naar druppelaars, alleen het filter moet nogknoflook uit de natte grond gehaald, 30 thermidor en 5 mooie olifantenbollen met elk een teen of 6bladcompost van 3 jaar oud eens bekeken, oogstklaar, mag naar de potgrondbakeerste komkommers geplukt, had ik nog nooit gekweekt maar ze zijn erg lekker dus die blijvenweer twee zuurkoolkolen geoogst, morgen snijden maar
Spitskool Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Bloemetjes uit eigen tuin geplukt, de kweektuin van de buurjongen bewaterd, zijn straatstalletje met wat van zijn plantjes bijgevuld (hij is op vakantie en ik ben de vakantiekracht), toen gezwommen in de doorvaart en nu welverdiend bijkomen en een boekje lezen. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Carina1966 Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Ik heb een paar knofloken geoogst. En ik heb een bed met lage struikboontjes gezaaid, naaldboontjes en nog eentje die op een lage borlotti lijkt. Verder heb ik een klein rijtje venkel gezaaid en wortels, en ijskegelradijsjes om te kijken of die het nu goed doen. Verder wat Frieslanders geoogst. En daar heb ik wat phacelia gezaaid want is wel leuk met de pompoenzanken die het aardappelbed veroveren. Nog wat dille gezaaid in het aardbeienbed en ook wat tussen de boontjes. De foto's zijn vaag. Maar ik zag zoiets typisch: wel vier bijen in een pompoenbloem. Ze leven wel maar ze komen er niet meer uit. Later ging de bloem verwelken en toen ik de bloem wat opende zag ik dat de bijen er nog steeds im zaten. Hebben jullie dat weleens gezien? Morgen of zo neem ik camera mee en kijk ik of ik weer zoiets zie. Als je de foto wat vergroot zie je het wel. Vier bijen. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
DannyL Geplaatst: 10 juli 2017 Geplaatst: 10 juli 2017 Intussen over gister; want om 22.30 werd het langzaam aan te donker om nog te werken. Kipje is broeds, daar liggen nu poelepetaat eieren onder. Alleen mevrouw bedenkt soms dat ze ook eens op andere eieren kan gaan zitten. Intussen kan ze alleen maar op die eieren gaan zitten, of de beentjes strekken en eten/drinken. Peulen eruit gehaald, heel de handel zuiver en onkruid vrij gemaaktPeterselie, basilicum en rode bieten gezaaid voor nu. Later meer. Dode rozen gesnoeid, maar geen idee hoe ik het nu "moet" snoeien om het weer door te laten groeien.1/3 aardbeien bakken zuiver gemaakt, de stekken geleid, en oude vruchtdragende takjes gesnoeid.Aftreksel van tabak gespoten tegen de luizen.Courgette verpot naar een emmer waar ze in doorgroeien. En uiteraard alles weer flink gesproeid Was een druk avondje..
Mellie Geplaatst: 10 juli 2017 Geplaatst: 10 juli 2017 Dode rozen gesnoeid, maar geen idee hoe ik het nu "moet" snoeien om het weer door te laten groeien. Uitgebloeide rozen verwijderen zodat ze nieuwe knoppen aanmaken. Dat doe je dus al als je ze snoeit. Als je de uitgebloeide rozen laat zitten, worden het rozenbottels en hebben ze hun missie bereikt. Nazaten genoeg, dus geen rozen. Zolang je blijft snoeien, heb je vaak wel totdat het vriest, rozen. Ik had vorig jaar in dec nog steeds rozen! En de een doet het uiteraard beter dan andere. Sommige soorten bloeien sowieso niet zo lang door.
DannyL Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Dankje Mellie, dat wist ik niet En nu zijn de rozen ongeveer 2,5 meter hoog. Moet ik die ook nog snoeien, of gewoon lekker laten groeien? (Van mij mogen ze gerust 3 meter worden, zolang het maar een volle struik wordt) Uitgebloeide rozen verwijderen zodat ze nieuwe knoppen aanmaken. Dat doe je dus al als je ze snoeit. Als je de uitgebloeide rozen laat zitten, worden het rozenbottels en hebben ze hun missie bereikt. Nazaten genoeg, dus geen rozen. Zolang je blijft snoeien, heb je vaak wel totdat het vriest, rozen. Ik had vorig jaar in dec nog steeds rozen! En de een doet het uiteraard beter dan andere. Sommige soorten bloeien sowieso niet zo lang door.
appelvrouw Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Kruisbessen geplukt voor de clafoutis en courgette voor de gratin..ik heb eters om 12 uur dus ik ben al aan t koken.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 conifeerstomp uitgegraven, was zwaar, ik hou niet zo erg van coniferenbessen bekeken, die moeten er idd wel af nugoji weggehaald, die gaf weinig/geen bessen en zat altijd onder de meeldauwgeen water gegeven, valt misschien morgen wel?
Mellie Geplaatst: 13 juli 2017 Geplaatst: 13 juli 2017 Dankje Mellie, dat wist ik niet En nu zijn de rozen ongeveer 2,5 meter hoog. Moet ik die ook nog snoeien, of gewoon lekker laten groeien? (Van mij mogen ze gerust 3 meter worden, zolang het maar een volle struik wordt) Ik snoei ze zelf het liefst in maart.
Spitskool Geplaatst: 13 juli 2017 Geplaatst: 13 juli 2017 Ik zag zoiets typisch: wel vier bijen in een pompoenbloem. Ze leven wel maar ze komen er niet meer uit. Later ging de bloem verwelken en toen ik de bloem wat opende zag ik dat de bijen er nog steeds in zaten. Hebben jullie dat weleens gezien? Ik ben al een paar dagen zo benieuwd of iemand het antwoord heeft op de vraag van Carina1966. Beste cliffhanger sinds tijden hier op het forum! Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
pippi Geplaatst: 13 juli 2017 Geplaatst: 13 juli 2017 Mbt die bijen: Uitgeput/uitgedroogd of ziek van iets anders? Volgende keer proberen om wat water of liever nog suikerwater te geven. Ik heb vandaag onkruid getrokken in de tuin. En vanavond ben ik terug gegaan en ben ik verder gegaan. En morgenochtend ga ik weer verder. Zelf heb ik eigenlijk niet heel veel problemen met dat onkruid, ik haal weg wat me in de weg staat of wat me irriteert (onkruid met stekels bijvoorbeeld), maar er stond vanmiddag een delegatie van het bestuur in de tuin en hoewel ze supervriendelijk waren denk ik dat het verstandig is als ik er even flink tegenaan ga en mijn tuin even helemaal onkruidvrij maak. Dingen als klaver en mooi bloeiende plantjes laat ik wel staan, maar ik ga zorgen dat er over een paar dagen helemaal geen heermoes en grasjes en paardenbloemen en dat soort dingen meer staan. Dan nog effe de bezem over de tegels en de heg aan de achterkant bijsnoeien en dan moet het er volgens mij best netjes uitzien. Ik aas natuurlijk nog steeds een beetje op de tuin van de buren, en ik denk zo dat ik een heel wat grotere kans maak als mijn tuin er 'netjes' bij staat. Er viel me trouwens nog iets op mbt heermoes, maar daarvoor ga ik even een nieuw berichtje maken.
Kibas Geplaatst: 13 juli 2017 Geplaatst: 13 juli 2017 Ik heb even gezocht op internet en heb het antwoord gevonden mbt de bijen. Ik zal even zoeken waar haar vraag staat en anders zet ik het antwoord hier.
Kibas Geplaatst: 13 juli 2017 Geplaatst: 13 juli 2017 Hum, ik kan het niet vinden. Wel een opmerking van haar bij het item over insektenhotels, maar daar staat de vraag niet. Dan maar hier het antwoord. Het betreft solitaire bijen die en slaapplaats hebben gezocht: "Bijen slapen gedurende de nacht, maar ook bij slechte weersomstandigheden in de open lucht of op meer beschutte plaatsen zoals in bloemen of in holten in de grond, in muren en in hout (figuur 2). Ook gebruiken zij soms hun eigen nesten of nesten van andere soorten. Voorbeelden zijn klokjesbijen die gebruik maken van de klokjesbloemen waarop ze overdag foerageren. Mannetjes van roetbijen liggen gekruld in de bloemen van gele composieten die bij slecht weer en tijdens de nacht dichtgaan De slaapplaatsen in de open lucht bevinden zich vaak op geëxponeerde plekken zoals dorre stengels, takjes of bloemresten Soms slapen bijen alleen, soms bij elkaar in kleine of grotere groepen. Gewoonlijk bestaan slaapgezelschappen alleen uit mannetjes, maar ook gezelschappen van mannetjes en vrouwtjes komen voor. Meestal betreft het dan vrouwtjes van koekoeksbijen die zelf geen nesten maken. De gezelschappen bestaan vaak uit één, maar soms ook uit meerdere soorten. Zelfs gemengde slaapgezelschappen van bijen en wespen komen voor. Bijen die in groepen slapen zijn plaatstrouw en keren terug naar dezelfde plek. Dezelfde slaapplaatsen worden vaak dagen, soms weken, en in enkele bekende gevallen zelfs gedurende opeenvolgende generaties achter elkaar gebruikt " uit: http://www.bijenhelpdesk.nl/CursusWildeBijen/Bloembezoek/Schuil&slaapplaats/SlaapplaatsBijen.pdf
pippi Geplaatst: 13 juli 2017 Geplaatst: 13 juli 2017 Oh Kibas, wat leuk dat je dat hebt gevonden en wat een mooie geruststellende verklaring. Carina, nou zal je toch wel even moeten kijken wat voor soort bijen het zijn.
Ann123 Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 En de deur van de slaapkamer open maken want zo'n courgettebloem bloeit maar een dag. Leuke info, Kibas!
Carina1966 Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Oh, dat is geweldige info! Super dat je dat gevonden hebt. Ik zag weer bijtjes in een pompoenbloem. Deze waren actief. Wel gefilmd maar geen foto dus dat zal ik de volgende keer eens doen want dan kan ik idd nazoeken welke soort het is. Ik weet eigenlijk niet of er nu bij iemand ook bijenkorven staan in de tuin want we hebben hier ook mensen die bijen houden op het complex. Maar de imker twee tuinen verder heeft er nog geen korven staan. (Of hoe heten die kisten van tegenwoordig) Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Mellie Geplaatst: 15 juli 2017 Geplaatst: 15 juli 2017 De aardbeibakken die al weken klaar zijn, zijn eindelijk gemonteerd en beplant. De aardbeien uitgegraven. Ze waren binnen een half uur al heel sneu aan het hangen, maar flink begoten en inmiddels zien ze er weer fris en fruitig uit. De oudste 2 vonden het project ook erg interessant. Meerdere bitjes zijn zoek geraakt dankzij een dreumes hier... onze kleuter was zo vriendelijk alles wat broerlief kwijtmaakte, te helpen zoeken. Nu maar hopen dat die doordragende aardbeien nog flink wat aardbeien gaan geven.
Aanbevolen berichten