Miquel-nature Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Ik ging kijken of ik de plant hoger kon vast zetten omdat ie helemaal naar het pad groeide waar ik loop, maar toen ik ging kijken of het kon knakte hij oppeens.. ik heb de stengel waar het gebroken is weggedaan, de plant zelf weer terug de grond in gedaan. Word dit nog iets? Er zaten trouwens allemaal van die harde bultjes onderaan bij de stengels.. Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Hoe kwam de plant uit de grond dan? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted June 21, 2011 Author Share Posted June 21, 2011 ik dacht dat het niets meer wed dus had ik het er maar uitgehaald, maar mn vader zei dat ik t terug in de grond moest zetten om te kijken of t nog wat werd Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Tja.. afwachten. en goed water geven als het droger wordt. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 (edited) Ja hoor loopt wel weer uit aan de top(dief) en die leidt je dan verder omhoog.Raad je aan om de plant nu alvast vast te zetten, zodat er niet weer een ongelukje mee gebeurd. En dieper te planten of aanaarden zodat er extra wortels ontwikkelen.En zoals Jorieke al zei, goed water geven. Edited June 21, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Als het goed is zijn die harde bultjes onderaan beginesels van wortelen, wat het ook zijn het is in ieder geval normaal. Wat jij nu gedaan hebt is eigenlijk stekken, dat moet wel lukken, de tomatenplant maak vrij makkelijk nieuwe wortels aan. Op die manier kan je bijvoorbeeld de dieven stekken. Het wordt echter een ander verhaal als er al tomaten aan hangen en de plant al veel bladeren heeft. Dan kan je er van uit gaan dat je de plant mag opgeven omdat deze een tijdlang geen voeding en water meer kan opnemen. Edit: verkeerd gelezen , je hebt de wortel terug geplant en de stengel vanaf het breukpunt weggedaan? in dat geval zie bovenstaande antwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted June 21, 2011 Author Share Posted June 21, 2011 Maar de wortels zaten nog wel aan de plant ik heb dat afgebroken stuk alleen weggegooid. Iig bedankt iedereen!Oja er hingen nog gelukkig geen tomaten aan.. fju.. maar ik heb er nog zat staan dus er komen wel tomaten dit jaar, wat is ook zag dat er een kniekje zat bij een groeiende tomaat? Hoort dit? Of is het te zwaar of door de storm gekomen? Tja.. afwachten. en goed water geven als het droger wordt.Tja, dat is eigenlijk wel een beetje logisch Maar even over die gekniekte tomaat horen ze een beetje gekniekt te zijn? krijgt hij nog voeding? Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Ik heb geen idee van de ernst van het 'kniekje', dus dat is niet te zeggen. Als het andere gedeelte (na de kniek) er af valt, weet je het Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted June 21, 2011 Author Share Posted June 21, 2011 De tomaat ziet er nu nog perfect uit dus hoop van zege Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Je had de afgebroken bovenkant ook in de grond kunnen zetten, dan had je 2 planten gekregen . Tomaten zijn echt heel makkelijk te stekken. Ik had er vorig jaar eentje doormidden gebroken precies waar de stam uit de aarde kwam (niet expres natuurlijk) - gewoon de hele plant in aarde gezet waar de stengel afgebroken was, hij zag er een weekje een beetje beroerd uit met hele slappe bladeren, maar toen-ie eenmaal nieuwe wortels had gemaakt was-ie weer helemaal goed, alsof er niks gebeurd was. Ik had toen trouwens de wortels met het stukje stengel ook in de grond laten zitten, en die liepen *niet* opnieuw uit. Dus er moet wel iets van blad aan zo'n afgebroken plant zitten. Maar het klinkt alsof je maar een klein stuk had afgebroken, niet de hele plant, dus dat zal dan wel goedkomen. Dieven kun je ook heel makkelijk stekken trouwens... ik heb vorige week 6 dieven in de grond gezet en ze zijn allemaal aangeslagen. Ik denk dat ik volgend jaar per tomatensoort nog maar 1 zaadje ga voorzaaien, en dan stekken als ze dieven gaan maken om meer planten te krijgen. Net zo makkelijk en het scheelt weer ruimte op de vensterbank in april en eerste helft van mei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Dan moet je wel zorgen dat je een goede moederplant hebt.Anders krijg je ook geen mooie stekken. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 En ze zijn natuurlijk een stuk later.En als er onverhoopt wat gebeurt met die ene plant, heb je niets Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christine Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Maar de wortels zaten nog wel aan de plant ik heb dat afgebroken stuk alleen weggegooid. Iig bedankt iedereen!Oja er hingen nog gelukkig geen tomaten aan.. fju.. maar ik heb er nog zat staan dus er komen wel tomaten dit jaar, wat is ook zag dat er een kniekje zat bij een groeiende tomaat? Hoort dit? Of is het te zwaar of door de storm gekomen? Tja.. afwachten. en goed water geven als het droger wordt.Tja, dat is eigenlijk wel een beetje logisch Maar even over die gekniekte tomaat horen ze een beetje gekniekt te zijn? krijgt hij nog voeding? Met dat kniekje bedoel je denk ik dat verdikkingtje op het steeltje van de tomaat?? Daar kan je hem afbreken als je ze gaat oogsten. Maak anders een foto dan kunnen we het effe zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts