Charly Geplaatst: 2 april 2018 Geplaatst: 2 april 2018 Heb ineens enorme behoefte om heel vroeg op de mtfd te komen. Zomaar spontaan. Zonder reden... Hij ziet er niet bijster smakelijk uit inderdaad, maar als jij er voor op je sloffen naar buiten holt, moet het toch wel echt iets bijzonders zijn! Tof en gefeliciteerd met zo’n fijn kaasje. Volgend seizoen hoop ik em toch echt ook te gaan maken! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 8 januari 2019 Auteur Geplaatst: 8 januari 2019 Ik ga weer een Cheddar maken, en dan dus die 'Stirred-curd' variant. Ik ben alleen vrolijk 15 liter aan het pasteuriseren en voorbereiden, en bedenk me net pas dat ik steeds 7,5 tot 8 liter nam. En dat dat al een beste kaas werd dan. Ben in de war met de Parmezaanse... Nou ja, maak ik er 2. Of 3 dan, 1 in de grote vorm van Thea en 2 in de twee 650 grams vormpjes die ik heb. We zullen weer zien! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 8 januari 2019 Auteur Geplaatst: 8 januari 2019 Nou ik kreeg alles in Thea haar vorm gepropt, dus het is 1 enorme kaas geworden. Hij staat nu onder 18 kilo. Straks moet er nog meer op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 8 januari 2019 Geplaatst: 8 januari 2019 Zit al die wrongel in die ene vorm?!? Wajooo! Maar serieus, dat gaat echt een mega cheddar worden! Cool! Hoop dat je er ook weer die lekkere gaatjes in krijgt. Mmmm Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2019 Auteur Geplaatst: 9 januari 2019 Knap he? Er was nog maar net genoeg ruimte voor de volger, en ook maar net genoeg ruimte onder de pers zonder dat het nou heel wiebelig werd. Na een paar keer persen (2x 10 minuten met al een aardig gewicht) paste alles nog wat beter. Ik heb hem vanmorgen onder 23 kilo vandaan gehaald, en hem met veel gedoe en gebeuk en geklop en geschud uit de vorm gekregen. Die Thea-vorm levert hele mooie strakke kazen maar oef wat zitten ze vast soms! Ik stond al met de schroevendraaier in de hand om de bodem er weer uit te halen. Maar toen zag ik dat hij al losser kwam van de kanten en dat ik nog even door moest boenken op het aanrecht. Onze hond kwam al piepend kijken wat ik toch aan het doen was Hij is ietwat schuin geperst in .... oeps! Met dat ik dit zit te typen bedenk ik me dat er stond dat de kaas 24 uur onder de pers moest! En geen 12 uur zoals ik nu heb gedaan. Heb het boek er even bij gepakt en ja hoor: 24 uur onder 50 pounds. Zucht... ik heb mijn kop er niet echt bij blijkbaar Ik heb hem dus maar weer terug gepropt, en weer onder de gewichten gezet. Ik had het randje van onder de volger al weggesneden: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 Nou, beetje scheef of niet. Ik vind het een beauty van de bovenste plank Ah. En ik denk dat t goed is dat je em halverwege uit de vorm gehaald hebt. Anders had je em helemaal niet meer uit de vorm weten de boeinken! Dus nix ‘vergeten’. Gewoon goede instincten! Ontzettend benieuwd hoe ie wordt! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2019 Auteur Geplaatst: 9 januari 2019 Nou, ik heb er nog 20 gram vanaf geperst, door hem nog langer onder de gewichten te zetten. Nu is hij dan echt uitgepakt en staat ie op (iets lager dan) kamertemperatuur. Voor een paar dagen. Dit enorme ding gaat wel erg lastig zijn om te waxen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2019 Auteur Geplaatst: 15 januari 2019 Het waxen (een paar dagen terug alweer) ging goed! Was wel een enorm bakbeest om te laten zakken met alleen je vingertoppen. En mijn kom met wax zat aardig vol dus ik kon de kaas niet voor 50% coaten steeds. Dan zou het over de rand lopen. Maar met wat kunst en vliegwerk is het helemaal gelukt, zonder gesmeer Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 15 januari 2019 Geplaatst: 15 januari 2019 Foooootooo dan Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2019 Auteur Geplaatst: 18 januari 2019 Foto gemaakt, en hij werd al wat bol en nu is ie ook nog eens uit zijn vachtje gebarsten. Mooi als dat betekend dat hij van die gaatjes krijgt en dus net zo lekker wordt als die vorige... maar toch niet echt de bedoeling. Ik vond het ook al wel wat vroeg om hem nu al te waxen, maar het moest van mijn boek en hij was goed droog toen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Hmja, altijd vervelend als ze hun jasje niet aan willen houden Maar op de foto is ie wel aan het ‘shinen’ hoor zeg hee. Prachtig! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Jeetje wat een prachtige kaas zeg! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 januari 2019 Auteur Geplaatst: 24 januari 2019 Goed, nu een kleine week later was hij al tijden droog en zwol niet verder op Dus ik heb hem weer gewaxt. Hij lag al die tijd op onze zeer koele slaapkamer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Beauty’s Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 december 2020 Auteur Geplaatst: 7 december 2020 Miezerweer vandaag, dus last-minute besloten om een cheddar te maken. Er staat 15 liter op het 'vuur'! Wel jammer dat ik nergens kan vinden wat ik van mijn vorige creatie vond toen ik hem aansneed...? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 8 december 2020 Auteur Geplaatst: 8 december 2020 Nou volgens mij is het wel goed gelukt. Ik heb er een kleinere en een grotere kaas van gemaakt, niet al die wrongel in 1 vorm gepropt zoals de vorige keer. Ik had wel zo goed als al mijn gewichten nodig om te persen: (24 kilo op de grotere, en 8 op de kleinere) 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 december 2020 Auteur Geplaatst: 10 december 2020 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 9 maart 2021 Auteur Geplaatst: 9 maart 2021 Kijk dan @Charly wat een donkere kleur! Had je er ook kleurstof in? Nee toch? De smaak is volgens mij wel goed, ik kan een oudere geitensmaak (of schaap, net zo) wel waarderen maar moet er wel altijd weer even aan wennen. Dus ik heb even een klein stukje geproefd. Later meer, je kunt hem vast ook erg goed heel fijn raspen zoals een Parmezaanse. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 10 maart 2021 Geplaatst: 10 maart 2021 Oe! Zeker donker! Nee volledig kleurstofloos. Dus voor geit is ie echt mooi bijgekleurd ja. Hahahah. Fijn dat je en kunt waarderen. Het is wel veel hè! Deel gerust uit hoor. (Maar ja. Zoveel mensen zie je niet tuurlijk nu ook) Ach en hij zal niet heel snel bederven denk ik? Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2023 Auteur Geplaatst: 9 januari 2023 Ik heb die van 7 dec. 2020 aangesneden, de kleinste van de 2. Ik moest hem trouwens op 4-8-21 nog een keer opnieuw waxen omdat de waxlaag los liet/barstte. Hij smaakt heel erg goed, echt wel een aanrader om te maken hoor!! Kijk je ziet de losse wrongelblokjes nog die samen zijn geperst toen: Ik wil binnenkort weer nieuwe maken, maar waarom heb ik nou niet opgeschreven welk recept ik heb gebruikt? Er staan er maar liefst 3 in dat kaasmaakboek van mij. Even dit topic terug lezen... en hard nadenken Edit: ik ga er van uit dat het om het 'stirred curd' recept gaat. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2023 Auteur Geplaatst: 12 januari 2023 Ik heb er weer 2 onder de pers staan. 33 kilo in totaal aan gewichten er op En ik heb nieuwe kaasvormen, van 1 kilo. Waren moeilijk te krijgen, voor een prijs die ik OK vond voor zo'n simpel ding. Maar ik vond ze in de webshop van Meneer Wateetons! Echt mooi stevig ding, met een goed deksel(volger) ook. Daar kan ik dan beter de hardere kazen in maken, die vorm van Thea grijpt de kaas enorm vast en dan krijg ik de kaas er dus niet meer uit. Goudse wel, maar Parmezaanse en Cheddar niet. Ik heb nog wel een Edammer-vorm voor een kaas van 2 kilo, maar die is erg hoog, te hoog voor de kaaspers die we hebben gemaakt. En een kaas van dat formaat is echt te groot voor ons. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 13 januari 2023 Geplaatst: 13 januari 2023 Schitterend! Lijkt me heerlijk wanneer kan je deze eten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 13 januari 2023 Auteur Geplaatst: 13 januari 2023 Over 2 tot 6 maand staat in mijn boek. Maar ik laat em langer liggen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 2 februari 2023 Auteur Geplaatst: 2 februari 2023 Vandaag heb ik 18 liter in de pan om 2 cheddars te maken. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.