Ga naar inhoud

Schoffelen na vorst als de toplaag van de grond net ontdooid is?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op de site van Bob Flowerdew) - van het geweldige boek "the Organic Bible" - staat een blog over wieden, en hij schrijft:

One trick none of the books ever mention is winter hoeing when the soil is frozen solid. If you have a bed that is fairly smooth (not freshly dug and cloddy in other words) and there has been enough frost to make the ground solid then hoeing on a warm day just as the topmost layer melts is fantastic. With the top melted but the mass underneath frozen solid the hoe can be run through the weeds at a pace that will amaze you. Even tough weeds are dealt with easily as their roots are held so firmly in the frozen soil while their tops are sliced off.

http://bobflowerdew.com/weeding-methods

Wat denken jullie? Maakt dit de grond niet kapot? Daarna meteen een mulch aanbrengen lijkt me?

Geplaatst:

Niet spitten in de winter, zorgt voor structuurbederf. In de winter moet je der schoonekes afblijven Ook geen mest of compost in de winter. Met een hak doorgaan voor het onkruid mag natuurlijk wel he. Hoeing betekent doorgaan met een hak blijkbaar dus ja dat is inderdaad goed tegen onkruid en kan kloppen. Als je der dan met een hak doorgaat zitten de wortels nog vast in de grond... Maar omdat je niet alles uittrekt denk ik wel dat er veel gaat terug opkomen zo met die methode

Geplaatst:

werkt perfect bij mij en precies waar ik gisteren en vorige week mee bezig was. Moet je een beetje snappen dat het vooral het kleinere onkruid betreft en bij mij dan vooral het kleinere gras, nog nieuw opgekomen na oktober. Ik zie het dan ook nauwelijks of eigenlijk helemaal niet als grondbewerking ( blijf beter van je ( klei ) grond af zo midden in de winter ). Maar dit werkt prima bij mij ja.

Geplaatst:

Goeie tip!

Hier eerst wachten tot de sneeuw weg is; er ligt nog wel enkele centimeters ...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dank voor de reacties! Ik had gister al stiekem stukje zo onkruid vrij gemaakt ( en het ging eigenlijk veel te makkelijk) maar dacht ineens, ben ik wel goed bezig?

Dus maar even hier advies gevraagd. Maar ik begrijp ik kan gewoon doorgaan zo dus ( nu is grond wel heel bevroren, maar als de dooi weer wat inzet).

Met onkruid valt het nog reuze mee, heb inderdaad wat jong kruipend spul, vogelmuur, grassprietjes enzo, begrijp inderdaad dat als je last hebt van wortelonkruid het niet zo goed gaat werken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...