angela († maart 2025) Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 nou je hoeft de show ook niet te kijken hoor zoals er al staat hij maakt natuurlijke zwembaden (op zijn Amerikaans) maar het principe is een natuurlijke filter.Hij pompt het water van het zwembad in een gedeelte dat is aangeplant en vandaaruit gaat het weer het zwembad in. Dus eigenlijk zoals op dit plaatje maar dan heb je nog planten erbovenop en die watten is natuurlijk niet nodig.Zoals de afbeeldingen hieronder. Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Joep ik zie het niet heel goed maar ik vermoed dat plant B pijlkruid (saggitaria saggitifolia) is.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 De foto's die Angela plaatste heb ik terug kunnen vinden op: http://casaydiseno.com/jardin-y-terraza/piscinas-naturales-aguas-puras.html het mooie van deze site is dat er veel overzicht-foto's op staan van zwembaden die op een min of meer natuurlijke manier worden gefilterd. Het gedeelte van de filtering (waar de planten op en in staan) neemt zeker 30 tot 50% van de oppervlakte in beslag. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Mariska_dkd Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Poepen die mensen allemaal in hun zwembad dat zoveel filterruimte nodig is? Sorry voor de weinig zinvolle toevoeging aan dit topic. Ik lees met veel interesse mee en kruip gauw weer onder mijn meeleessteen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Hoi Mariska, leuk dat je ook reageert in dit topic. Als je meeleest zoals je aangeeft hierboven zal je ook ook hebben gelezen dat ik in verschillende post e.e.a. heb uitgelegd hoe een goede waterfiltering tot stand komt, zowel technisch als praktisch.De bedoeling van mijn post hierboven is aangeven hoeveel filtering er nodig is om zwemwater van constante kwaliteit te houden als je het biologisch wilt filteren en er niet voor kiest om gebruik te maken van chloortabletten en zeer regelmatig water te moeten verversen. Vraag een keertje aan de de badmeester als je in een zwembad bent of je een uitleg kan krijgen over de installatie die hun gebruiken. dus denk maar eens na (voor de geïnteresseerde) wat je nodig hebt voor een filtering als je vissen enz. hebt rondzwemmen die gevoerd moeten worden die dus pissen en poepen in het water.soms zijn hapklare brokken zinvol om te posten, soms zet ik mensen aan het denken gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Mariska_dkd Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Dag Adriaan, dit topic zet zeker aan tot denken en hoewel ik het een beetje bracht als een grapje zit er wel een serieuze vraag onder. Eerlijk gezegd vind ik het lastig voor te stellen dat bij zwembaden als die van de foto's zulke grote vijvers daadwerkelijk nodig zijn. Zo'n privébad waar zo nu en dan eens in gepoedeld wordt is natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met een commercieel zwembad. En ja, ik ben toevallig wel eens in de 'machinekamer' van zo'n zwembad geweest en hoewel indrukwekkend en interessant geeft mij dat geen antwoord op de vraag hoe groot een biologisch filter moet zijn om zijn werk goed te kunnen doen. Dat er foto's van zijn overtuigt mij er nog niet van dat het nodig is. Ik kan meer redenen verzinnen voor het aanleggen van zo'n prachtige filtervijver dan pure noodzaak alleen. Zoals je weet, sommige mensen moeten iets eerst zien om het te geloven en voor anderen werkt zelfs dat niet eens. Ik lijk wel een vervelende klant. Wat voor mij meespeelt is dat wij niet zijn aangesloten op de riolering, maar op een IBA (Individuele behandeling van afvalwater). Al ons afvalwater wordt dus (zonder toevoeging van chemicaliën) gezuiverd in een installatie die qua omvang kleiner is dan de meeste vijvers uit de link die jij plaatste. Hiermee heb ik de achtergrond van mijn vraag denk ik wat verduidelijkt. Kortom, ik weet er te weinig van en de beperkte kennis die ik heb levert geen antwoorden maar slechts meer vragen op. Ik ben dus eigenlijk best benieuwd wat er verder te zeggen valt over de minimale omvang van zo'n filter, bijvoorbeeld in de kweekopstelling van Joep. Jij gaf bijvoorbeeld aan één bak te vullen met snelgroeiende waterplanten. Is dit een advies op basis van gevoel (met daaronder natuurlijk veel ervaring en kennis) of liggen er bepaalde richtlijnen aan ten grondslag? Dat laatste zou natuurlijk mooi zijn, want die zijn dan wellicht ook voor anderen en in andere situaties bruikbaar. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Je hebt een groot filter gedeelte nodig als je niet wilt dat je zwemwater groen word ik geloof 1/3 van het oppervlak van je vijver maar dat weet ik niet helemaal zeker. Quote
Joep123 Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Ik heb de indruk dat mijn bakken langzaam groener worden, het water wordt dus minder helder. Angela noemt hier 1/3 planten, Adriaan zei ook al een van de drie bakken vol met planten. Waarschijnlijk draagt het feit dat mensen poepen in de zwemvijver niet eens direct bij aan vervuiling maar is het probleem vooral dat algen zich gaan voeden met die poep Nu is het nog behoorlijk koud water (10 graden) , ben dus bang dat algengroei aardig toe gaat nemen deze zomer.Meer planten en een natuurlijk filter, werk aan de winkel (PS. het gaat goed met de kreeften) Quote
paddestoelengek Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 is ik weer.... algen zijn ook plantendus weinig planten en een hoog nitraat....de algen zullen smullenkan op zich geen kwaad maar je bent wel aan het kijken naar een soort van slechte erwtensoep gr Adriaan ps mijn zwager heeft jaren geleden eens erwtensoep gemaakt voor de familie zonder vlees maar met vis. Het was een absoluut toppertje!! dus als het zo ver komt met de algen die de overhand nemenbouw er een grote brander onder de bak waar de meervallen in zitten en kook ze Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
AshaiRey Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Dat die filters van natuurlijke zwembaden ongeveer 1/3 van het oppervlak zijn van de zwemvijver komt hoofdzakelijk doordat het oppervlakte water zuivert. Het filter staat vol met planten maar heeft nauwelijks diepte. om dan toch voldoende filtering te verkrijgen heb je meer oppervlakte nodig. Daarbij komt dat het UV gedeelte in zonlicht ook wat effectiever is, marginaal maar helpt wel mee. Quote Groetjes,Bram
Mariska_dkd Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Heeft dat dan met beluchting te maken? Daar zou ik me iets bij kunnen voorstellen. Onze IBAS heeft een pomp voor beluchting. Als het daarmee te maken heeft, is het dan ook niet zinvol om het water meer in beweging te houden? Of zit ik er helemaal naast? Ik zou dan ook bij de zwemvijvers meer fonteinen en dergelijke verwachten, daar die zijn opvallend afwezig. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 @ Joep als je water groen word watervlooien toevoegen, in een bak zonder vis werkt dit perfect in een bak met vis niet want die eten de vlooien op Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Meestal zit er in zo'n zwembad wel een pomp die het water het planten gedeelte in pompt en een fontein in mijn zwembad zou ik ook niet echt willen is toch iets anders dan een vijver.Die pomp zorgt dan voor de nodige beweging en het water loopt dan vanzelf weer terug het zwembad in, stilstaand water is nooit niet zo'n goed idee. Quote
Joep123 Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Vandaag weer een watertest gedaan. Nitriet probleem lost zoals verwacht door de tijd vanzelf op maar het nitraatgehalte blijft veels te hoog. Rest is ok. (bovenste is nitraat en die eronder nitriet) Dit helpt ook niet. De waterplanten rotten in de mandjes en komen dan boven drijven. Iemand enig idee hoe dit kan? Alleen deze plant heeft dat probleem, de andere soorten blijven wel in leven. Begon me ineens zorgen te maken over de mossels en de slakken, doen ze het eigenlijk nog wel. Geen beweging dus geen teken van leven.Zie foto's hieronder, ze staan of een klein beetje open en daar kan ik zo inkijken ,ze staan een beetje open en drukken wat vlees naar buiten of ze zijn gewoon helemaal dicht (geen foto van gemaakt.) Ik hoop dat dit het teken is dat ze het water aan het zuiveren zijn. Voor de kreeften heb ik ivm gebrek aan waterplanten een alternatief bos gemaakt van brandnetels, gras, framboos en sering. (2 van de 6 zijn vandaag uit zichzelf daarheen verhuisd ) Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Die plant zal gewoon drijvend groeien waarschijnlijk maar er zijn ook soorten die stroming nodig hebben. Mosselen kun je zien als ze aan het eten zijn heb even een foto voor je opgezocht hoe het eruit ziet: Quote
paddestoelengek Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Hoi Joep, voor de planten die je hebt gekocht is het te koud! Deze komen van warme import af of worden geteeld in kassen en ze krijgen hier een koude klap. Ik ken helaas ondernemers die dit verkopen omdat ze dan 2 maal omzet scoren, 1e keer sterft alles af en dan verkoop je gewoon nog een keertje Ik verkoop geen planten voor in de vijver voordat het ijsheiligen is geweest want dan krijg ik (terecht) klachten en dan kan ik alles gaan vergoeden. Dit is een tip voor jou want je bent dus niet of fout voorgelicht.Als je water nog een beetje helder is haal dan waterplanten uit de sloot en bevolk daarmee tenminste 1 bak maar het lijkt mij gewenst om ook de andere bakken te voorzien van deze planten.Ook de bak van de kreeften voorzien hiervan en de nood-planten eruit halen want dit geeft alleen maar vervuiling en je nitraatgehalte zal hierdoor stijgen. succes Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Nog even over dat natuurlijke filter. Zit de kracht van het filter nou echt in een ondiep filter gedeelte met planten? Is dat echt nodig of kan dat ook een dieper gedeelte zijn met planten? (ondiep zal waarschijnlijk ook het voordeel hebben dat de water temperatuur in de gehele zwemvijver sneller stijgt en dat is als je er in wilt zwemmen wel lekker). Ik wil eenzelfde bak als de rest plaatsen met onderin de bestanddelen uit die tekening in die fles die Angela poste (zand, grind en antiworteldoek zal het worden.), daar dan planten in laten groeien maar dan wel veel water daarboven zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen en veel voedingsstoffen opnemen omdat ze gewoon meer volume aan kunnen maken dan in een ondiepe bak. of is mijn redenatie niet goed en kan ik beter een ondiepe bak nemen?Qua waterzuiveringsoppervlak zit ik dan nog steeds maar op 25% maar dat is wel op te krikken met planten in de andere bakken, watervlooien, slakken, mossels en misschien nog wat planten/dieren die leven op nitraat/algen.Als het werkt zou het hele plastic filter ertussenuit kunnen en blijft alleen de pomp over als hulpstuk. Ik heb tien zakjes met levende watervlooien besteld, kan ze dinsdag ophalen. (Verkoper wist ook niet hoeveel er precies nodig was en hoeveel er dan in een zakje zaten dus dat moet ik ook even uittesten wat de juiste hoeveelheid is). Vandaag komen de meervallen in hun bak en daar kan ik ze dus beter niet bij in doen. Denk dat ze wel bij de kreeften in kunnen, of zijn watervlooien heel stom en gaan ze graag valk voor de bek van een kreeft zitten..... We zullen zien. Appelvrouw denkt dat plant B pijlkruid (saggitaria saggitifolia) is. Zou goed kunnen of verwant aan die plant, zullen het snel weten of er pijlen aan komen. In de sloot groeit het nog niet echt hard, wachten is op warmere temperaturen. Die zwemvijvers met natuurlijk filter is heel mooi om te zien. Ik moet er niet aan denken om het door iemand anders aan te laten leggen want het blijft de eerste jaren bewerkelijk denk ik. Bij ieder algje, wildgroei van planten, afsterven van planten moet je dan degene bellen die het voor je aangelegd heeft, dat zijn hele hele dure zwembaden . Ik heb de ruimte en de interesse dus misschien komt het er nog eens van Was benieuwd hoe een IBA systeem zoals Mariska beschrijft er nou precies uitziet. Hier een plaatje.Het is alleen een eerste fase zuivering denk ik?Het water wat uiteindelijk in de sloot komt bevat geen grove deeltjes meer maar nog wel een hoge concentratie voedingsstoffen. Die worden vervolgens opgenomen door de planten in de sloot. Ok bedankt voor de geruststellende foto Angela, mijn mossels leven dus en zijn aan het werk. Ok bedankt Adriaan. Ik ben inderdaad niet voorgelicht. Ik heb in de winkel gevraagd naar zuurstofplanten en die heb ik gekregen Niet netjes. Vandaag komen dus de meervallen, heb er zin in Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Waar zwemmen er watervlooien rond in onze natuur.....of zou het daar nog te koud voor zijn? de watervlooien die je nu kan kopen zijn bedoeld om tropische vissen in aquariums te voeden Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Dat gaan dan heel veel vlooien worden ik ken die zakjes en daar zitten er veel in. Ik haal ze zelf gewoon uit de regenton, die dingen zwemmen overal naartoe dus kan zijn dat ze niet op de plek blijven waar jij ze wilt. En ik snap wel wat je bedoelt met je filter alleen moet je er rekening mee houden dat veel planten die zuiveren niet onder water kunnen niet zo diep in ieder geval en dan is het ook nog zo dat planten die wel onder water kunnen vaak niet daar blijven waar jij ze hebt geplant.Dit is dus ook waarom het oppervlak vaak groot is je moet de breedte in ipv de diepte.En je moet er ook rekening mee houden dat je misschien onderhoud moet plegen.Je kreeften en meervallen zullen ook nog eens veel schade aan die planten brengen dus een aparte bak zoals je schrijft is wel goed ik denk dat de meeste mensen onderschatten hoeveel schade een vis kan aanbrengen.Ik heb nog wat foto's voor je gegoogeld misschien krijg je inspiratie:De foto hieronder is voor een koi vijver is maar een voorbeeldje de afvoer onder de bak zou ik laten vervallen en de diepte van het plant gedeelte hoeft niet zo diep te zijn als de vijver maar hij geeft schets matig wel weer wat ik bedoel. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 De 2e foto met de 3 grijze bakken is het systeem dat ik een aantal post geleden bedoelde.Het substraat dat je in de bakken doet in poreus dus hier kunnen zich bacteriën huisvesten die zorgen voor de filteringhierop of hierboven (riet) komen de planten die zorgen voor de nitraatopname.Dus zoals ik al eerder noemde, de bakken die je hebt gekocht kan je hier later mooi voor gebruikenPersoonlijk zou ik de bakken doorverbinden zodat je een geforceerde waterstroming krijgt die langs alle filtermateriaal gaat(dan heb je maar 1 pomp nodig) succes verder Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/121741-informatie-over-watervlooien.htmlZal ze langzaam laten wennen door de watertemperatuur te laten zakken over een langere periode. In slootwater wat ik geschept had zat volgens mij ook een watervlo (rode kleur en bewoog zeer snel). Bedankt voor de foto's en uitleg Angela. Beter de bak dan doormidden zagen en twee lagere filterbakken maken. Daar een overloop tussen zodat het water langs alle filtering moet zoals Adriaan hier voorstelt. Heb hier qua ruimte alleen niet echt rekening gehouden, zit al beetje klem tussen hekken en rookhok. Ga ik even over nadenken. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Waarom neem je niet een plastic kratVijverdoek erin dan je substraat en daar plaats je planten in.Deze zet je bovenop een van je bakken (erin hangen zou nog beter zijn) en je pompt daar je water doorheen door middel van je vijverpomp dus je maakt zeg maar een extra bak.Het water loopt er dan weer onder uit zo je vis bak in. Ik neem aan dat je het water nu zo rondpompt?en dat het door waterdruk van de ene in de andere bak gaat: Van de vissenbak - kreeftenbak - mosselbak - vissenbak enz. Dan word het:vissenbak - kreeftenbak - mosselbak - waterplantenbak die in/op je vissenbak staat - vissenbak. Quote
Joep123 Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 ja krat is een eenvoudig te realiseren oplossing maar denk toch dat ik ga voor de moeilijke weg . 2m2 oppervlakte met eerste 1m2 wat dieper water als bezinkbak , daar kan ik dan waterplanten in kweken als voer voor vissen/kreeften. Water loopt daarna bovenlangs naar andere bak met daarin minder water en meer vaste bodem voor zuivering door planten die boven het water uit gaan groeien zoals de gele lis die we gekregen hebben op de moestuinforumdag van Henk. Na zuivering loopt het water er onderuit en komt in de meervallen bak terecht. ennnn groot nieuws, de meervallen zitten in hun bak. Ze zijn behoorlijk verlegen, als ik geluk heb zie ik een staart ergens onder vandaan steken. Denk dat ze net als de kreeften wat tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe omgeving, die zijn avonds nu ook rustiger. Ze doen iets met hun poten waarvan ik vermoed dat het met eten te maken heeft (het is alsof ze met hun achterpoten aan hun kop krabben) en wandelen rond. Eerst kwamen ze wat paniekerig over, alsof ze eruit wilden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Hoe groot is die meerval nu ongeveer? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.