0xygen Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Hmm dat is niet echt ideaal, ik heb liever een keer uitzetten en dat ze zichzelf onderhouden. Affijn ik heb nu nog lang niet de middelen om z'n vijver te maken, maar info is altijd welkom Quote
Gwen Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Ha, Nog steeds was het voor hen goedkoper en leuker dan het kopen in een winkel. Ze groeiden wel goed en waren smakelijke vissen. Gwen Quote
paddestoelengek Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 om een ieder uit de droom te helpen....forellen houden en kweken in Nederland ...helaas...bij lange na niet ideaalhet zijn zeer gevoelige vissen voor verontreiniging van het water, temperatuurwisseling en ziektescommerciële forelvijvers vullen hun bestand dagelijks aan afhankelijk van het aantal vissers, nakweek in de vijvers zelf is er nietals het goede vissen zouden zijn voor in de vijver waarom zien we dan geen aanbod bij tuincentra en vijver speciaalzaken, een forel is een zeer betaalbare vis. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
0xygen Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Waarom zou je een roofdier in je vijver willen verkopen bij een tuincentrum? Dan kan je maar 8 vissen verkopen ipv 20 Quote
Glenn1ap Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 (aangepast) Als we hier toch mogen praten over forellen, ik vraag me af hoe je een vis bestand van forellen kan maken die groot genoeg is zodat je er in kan vissen, maar dat er toch genoeg forel blijft om niet te hoeven bij te kopen. Lijkt me eigenlijk dat je dan best veel forellen moet hebben om zeg 1 x per week te kunnen vissen.https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=818669804838056&id=493502254021481 (zonder fb lid te zijn even scrollen) Mooi filmpje over hoe het in Californië gaat.. dit project is om de vis te redden en uit te zetten omdat de vis niet meer opzwemmen kan door een watercentrale.(Fabriek aan de rivier) (Ps als je wat had doorgescrold op de pagina die ik in een van de eerste reacties vernoemde was je deze al tegen gekomen.. ) 7 juni 2017 aangepast door Gast Quote
Glenn1ap Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Joep, zo ver reikt mijn kennis niet van garnalen en kreeften Ik zou de vraag stellen aan iemand die kreeften verkoopt als je hier op forum geen antwoord op krijgt Quote
paddestoelengek Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Hoi Joep, even over je vraag heen gekeken, maar hier is je antwoord kreeften hebben broedzorg. Zowel de eitjes als de jongen worden weken lang onder de buik van de kreeft meegedragen. Dit betekend dat voorlopig de staart nog naar voren geklapt zit onder de kreeft ook als er al jongen zijn. Het is dus niet aan te raden om de moeder-kreeft uit het water te halen om te kijken hoe het gaat als de staart nog naar voren geklapt zit. Zou ze in paniek raken door de aanraking en de jongen vallen in het water dan zijn het prooidieren geworden. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Bedankt Adriaan. De kreeften laat ik voorlopig met rust. Met heel veel getuur kan ik nog steeds geen jonge kreeftjes ontdekken maar waarschijnlijk zijn ze er al wel dan. Het gat om grondwaterpeil bij te houden heb ik behoorlijk moeten uitdiepen door de droogte.(Die plankjes liggen erin om drenkelingen te redden, had gisteren een pad en een salamander en vele kevers) Het wordt nou toch wel erg diep. De winterstand was tussen de 80cm en 120cm en dat vond ik nog wel acceptabel.... Dit wordt echt wel een heeeeel erg diep gat als ik het midden van de vijver ook nog 2 meter diep wil hebben, misschien toch maar vijverfolie dan Overzichtsfoto van de huidige situatie De bak van de Amerikaanse kreeften wordt nu ook gebruikt om kroos te kweken wat weer dient als voer voor de eenden. (We scheppen het steeds af) Planten groeien als kool. (Onder water ook maar dat krijg ik niet mooi op de foto) Quote
Gwen Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Ha, Voor het bouwen van je vijver heb je ook nog een andere optie dan folie die wellicht duurzamer is. Er bestaat bepaald soort betonmengsel waar je de vijver mee kunt bekleden. Dat is niet stuk te krijgen en super duurzaam. Wellicht is dit de oplossing. Gwen Quote
Wortel Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Slim van het kroos ook. Is een enorme nitraat vreter, dus goed voor de waterwaardes voor je beesten. Quote
Nedlets Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 om een ieder uit de droom te helpen....forellen houden en kweken in Nederland ...helaas...bij lange na niet ideaalhet zijn zeer gevoelige vissen voor verontreiniging van het water, temperatuurwisseling en ziektescommerciële forelvijvers vullen hun bestand dagelijks aan afhankelijk van het aantal vissers, nakweek in de vijvers zelf is er nietals het goede vissen zouden zijn voor in de vijver waarom zien we dan geen aanbod bij tuincentra en vijver speciaalzaken, een forel is een zeer betaalbare vis. gr Adriaan In zuid limburg loopt de geul. Een kleine rivier, en hier zit dus wel forel in. Wild Quote
paddestoelengek Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 Bij ons in de Rijn (vlak bij Duitsland) wordt zo af en toe ook wel forel gevangen. Door de steeds beter wordende waterkwaliteit zal de forel steeds vaker voorkomen in Nederland en dat is natuurlijk een goede ontwikkeling. Maar probeer deze situatie maar eens na te bouwen..... Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
0xygen Geplaatst: 15 juni 2017 Geplaatst: 15 juni 2017 Gaan jullie ook eenden in de vijver laten zwemmen voor het kroos of vreten die meervallen een hele eend? Quote
Glenn1ap Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 Hier mijn rommelige opstelling En nu van rechts naar links En nu de bak waar het allemaal gebeurd.Je ziet eten liggen maar ze komen er niet aan zolang ik mijn vinger niet in het water steek Plantenbed Langs boven Er staan een paar soorten wilg in; krulwilg, bandwilg en een sempervirens Moerasspirea in volle bloei De reden dat het water zo laag staat is dat ik dit water als eerste gebruik om water te geven De tonnen zijn met elkaar verbonden, zwarte vat loopt over in de middelste witte die verbonden is met de rechtse en die weer met de eerste, die met de vissen dus (was oorspronkelijk de bedoeling) Systeem draait al 3 jaar Sorry voor de topic vervuiling Quote
Joep123 Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Leuk om te zien Glenn1ap. Het grote plan is denk ik dat je je regenwater voor planten en vissen kunt gebruiken voordat je het gebruikt om de moestuin van water te voorzien?Heb je ook een pomp of is er alleen stroming alleen als het regent en als je water aftapt voor de tuin? Heb je ook iets tegen de muggenlarven? Ik begin te merken dat bij mijn bakken steeds meer muggen rondhangen, wordt al gestoken in de paar minuten dat ik daar avonds even ga kijken. Zoek dus eigenlijk een visje wat wel muggenlarven maar geen watervlooien en andere nuttige diertjes eet. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Ik denk dat je beter kunt proberen zwaluwen en vleermuizen te trekken die de muggen uit de lucht halen voor en nadat ze uitkomen. Larven worden ook gegeten door insecten die in je water leven watertorren bijv. wil je vissen kom je uit op guppen of zonnebaarsjes maar die eten niet alleen muggen larven. Quote
Joep123 Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Ja vleermuizen en zwaluwen hebben we al maar toch altijd nog muggen.Denk dat ik met lange mouwen en broek in sokken naar de bakken moet want helemaal op te lossen zal het niet zijn.Watertorren heb ik, die komen gewoon aanvliegen en gaan vervolgens in de bakken wonen. Schieten door het water, zijn supersnel maar eten waarschijnlijk ook veel watervlooien.Heb niet zo heel veel watervlooien meer en dat is denk ik teken dat de waterkwaliteit nu goed is. Weinig algen dus weinig watervlooien. Quote
Frans D Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Dat gaat lastig worden, watervlooien zijn vrij gewild door veel vissen als voedsel, dus die zullen ze niet gauw links laten liggen. Wat je wel zou kunnen doen, is de open bovenzijde van de bakken afschermen met horrengaas (ingeframed en eventueel met een scharnier). Quote
Joep123 Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Gaas is een goed idee maar wordt heel lastig om dat passend te krijgen. Moet dan een vrij degelijke constructie worden en dat gaat meer tijd kosten dan het mij waard is, dan maar af en toe gestoken worden .Vanmiddag een rode amerikaanse kreeft dood op zijn rug met de pootjes in de lucht aangetroffen. Geen idee wat de doodsoorzaak is maar hij is wel het eerste officiële slachtoffer. (mis ook nog een Turkse kreeft) Quote
Gwen Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Ha, Wat jammer van de kreeft. Wellicht ondervoeding of toch geen goede watersamenstelling? Gefeliciteerd met je 100ste bericht op dit forum! Gwen Quote
Glenn1ap Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Ik zou een bak kiezen waar ik kleine vis op kweekte.. maakt niet uit of ze aan de watervlooien zitten, uiteindelijk wordt het ook weer voedsel..Muggenlarven kan je niet vermijden, wel kan je ze oogsten met een aquarium netje of als je het groter wil scheppen met horrengaas, je meervallen gaan hier ook op verzot zijn als ze ook vlooien eten.Tip: vries de larven in voor je ze geeft maar laat ze wel ontdooien no escape Ik zou voor witvis kiezen zoals voorn, goudvis of zelf karpertjes Die kreeft, zou het aan de temperatuur kunnen liggen?Leg er eens een extra pomp bij, eentje die niet door de Planten gaat..Geef je ze eten? Vis, vlees, gevogelte (gekookte ei?), schaaldieren? Groenten, fruit.. heb ze al weesten vangen op mais.. (amerikaanse? Niet meer zeker) Quote
Joep123 Geplaatst: 23 juli 2017 Geplaatst: 23 juli 2017 De Amerikaanse kreeft bleek toch niet dood te zijn. Waarom ligt hij dan in een rare houding op zijn rug? Kan het zijn dat hij aan vervellen was? Verpantseren is misschien een beter woord.Alle zes de turkse kreeften zijn wel dood helaas. Als ik er achteraf over nadenk dan waren ze al een tijdje wat minder in beweging. Ze zaten drie om drie in twee bakken. Eentje net voor de Amerikaanse kreeften en eentje er net na.Temperatuur is 18 a 20 graden (tot 24 graden schijnen ze aan te kunnen).Vergeleken met de Amerikaanse waren ze wel wat moeilijk met voedsel, ik heb ze nooit aan vlees, vis of schaaldieren gekregen. Ze waren wel heet op draadalgen en dat voerde ik steeds bij.Alle water waardes zijn volgens mij goed, zuurstof is er voldoende. Het systeem bruist van het leven, alleen de Turkse kreeften hebben het dus niet gehaald. Ga toch denken dat de gekweekte Amerikaanse kreeften dan toch wel de kreeftenpest bij zich dragen. Alleen dan zou die kweker en alle wederverkopers van die kweker ook een probleem hebben. Of dat het is meegekomen uit het water van de sloot.... Het blijft allemaal gissen. De meervallen doen het goed. Ik heb alleen niet de indruk dat ze groeien maar dat kan ook komen omdat ik teveel met mijn neus bovenop zit en geen methode heb om het te meten zonder de vissen te stressen.Ga vanaf nu meer mestpieren voeren en minder maden. Dit ivm de beschikbaarheid. (zie maden kweek topic) Ik heb vier maanden geleden in dit topic wat foto's van plantjes gepost " Joep123 » Ma 17 Apr 2017, 19:17 Waterplanten uit de sloot. Zal ze proberen in leven te houden en te vermeerderen. Plant A t/m G "Directe link: https://www.moestuinforum.nl/vis-en-kreeft-en-mosselen-uit-eigen-vijver-t21614-210.html#p342402Of https://www.moestuinforum.nl/vis-en-kreeft-en-mosselen-uit-eigen-vijver-t21614-130.html#p342402 als je het forum ‘andersom’ leest. Kijk daar nog eens naar en dan nu naar onderstaande foto's foto 1foto 2foto 3foto 4foto 5foto 6foto 7foto 8foto 9 Onkruid is het Als je de naam van een plant weet hoor ik het graag, nu een stuk beter te herkennen dan in April. We zijn bij forumlid Wortel langs geweest en hebben daar een emmer met hoornblad meegekregen. Daar zijn de meervallen erg blij mee volgens mij. Hun bak is nu wat voller en ze komen nu ook overdag bovenin. Ze voelen zich schijnbaar veilig tussen het hoornblad wat bovenin de bak drijft en sabbelen aan het hoornblad. Net als de kreeften zijn ze gek op draadalg dus denk dat ze dat ervan af sabbelen. Als ik heel zachtjes aan kom lopen en langzaam beweeg hebben ze mijn aanwezigheid niet eens door. (kwam ik pas achter dat dat zo moest nadat we twee keer goed van elkaar zijn geschrokken. De meerval schiet dan naar beneden met een flinke plets in het water en ik schrik van die onverwachte splets) Nog een paar mooie maanden en dan maar eens gaan voorbereiden op de winter. Ik denk dat ik dan de 6 bakken terugbreng naar 2 bakken. Eentje met meevallen en planten en eentje met amerikaanse kreeften en planten. Bakken tot aan de rand in het zand als isolatie en opstelling die ik kan verwarmen mocht het echt te koud worden (water mag niet onder de vier graden komen heb ik begrepen) of als eenvoudigere oplossing een verwarmingselement. Tips en trucs voor de winter zijn uiteraard welkom. Quote
speets Geplaatst: 23 juli 2017 Geplaatst: 23 juli 2017 4 en 5 zijn egelskoppen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Joep123 Geplaatst: 23 juli 2017 Geplaatst: 23 juli 2017 Aha.. Bedankt. Naast de Gele lis hebben we dus veel https://nl.wikipedia.org/wiki/Egelskop , planten zien er redelijk hetzelfde uit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.