boomknuffelaar Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Iemand die weer waardoor deze stipjes ontstaan? Quote
oscardevos Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Boomknuffelaar, dit lijkt me geen jong blad. Bladveroudering?Of heb je dit ook in de jonge bladeren? Quote
Sonaya Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Iemand die weer waardoor deze stipjes ontstaan? Zie pagina 28 (9 juni 18:58) van dit topic, beetje naar beneden scrollen; daar heb ik ongeveer hetzelfde geplaatst als jij, misschien heb je wat aan de reacties.Ik heb hetzelfde op mijn planten en heb nu magnesium gegeven, hoop dat dit het euvel verhelpt. Boomknuffelaar, dit lijkt me geen jong blad. Bladveroudering?Of heb je dit ook in de jonge bladeren? Bij mij zit dit op het oudste blad, ongeveer 1/3 (vanaf onder gezien) van de plant heeft bruin blad met soms wat geel en ook vlekjes. Quote
oscardevos Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Bladveroudering gaat altijd gepaard met het onttrekken van bruikbare mineralen uit dat blad. Deze stoffen worden dan weer gebruikt voor het aanmaken van nieuw gezond blad. Deze stoffen worden dus herverdeeld over de plant. Als je in de oudste bladeren wat verschijnselen ziet - dat sneller gebeurt bij pottenkweek dan bij kweek in de volle grond - hoeft dat geen probleem op te leveren voor de kwaliteit van de tomaten. Bij calciumgebrek is dat weer wel het geval (neusrot). Als je een symptoom ziet op een wat ouder blad, waardoor je vermoed dat het om magnesiumgebrek gaat, dan kun je best wat magnesium via de grond of via het blad geven (bladbespuiting). Toch lijkt het niet waarschijnlijk dat de plant dit gaat investeren in het oude blad, maar zal het juist in de jongere, meer actievere bladeren gaan stoppen. Want in de top van de plant is meer licht, dus daar is meer magnesium nodig voor de aanmaak van chlorofyl, de lichtinvangende antenne van de plant.Als juist de jongere bladeren symptomen gaan vertonen lijkt het me wel zaak om gerichter actie te ondernemen. Toch zou ik dan niet een aantal keren achtereen magnesumsulfaat gaan geven, maar een wat meer gebalanceerde voedingsoplossing naast bv. wat koemestkorreltjes. De balans tussen de verschillende mineralen is ook van belang. Boodschap is eigenlijk om niet meteen tot actie over te gaan bij elk plekje op het blad. Veroudering is een natuurlijk proces. Helaas. Quote
Sonaya Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Bedankt Oscar.Uit de reacties bleek magnesiumtekort, vandaar maar wat gegeven. Weet alleen nog steeds niet hoe váak ik dit moet geven, paar keer in dit topic gevraagd maar nog niets op gehoord helaas. Hetzelfde geldt voor kali, vandaag gekocht. De planten (alle in potten) hebben al veel groene tomaten en dan kan de plant wel wat extra kali gebruiken toch? Zo ja; hoe vaak geven? Quote
oscardevos Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Sonaya, wat voor produkten heb je nu? Quote
loes Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Sonaya, pippi heeft op de vorige pagina netjes antwoord gegeven op deze vraag. Eerder in het topic is er ook al antwoord gegeven. je kan de grond testen om te zien welke voedingstekorten er zijn maar makkelijker is om naar je planten te kijken. ziet het nieuwe blad er gezond uit dan hebben de tomatenplanten geen extra magnesium of andere aanvullende voedingsstoffen nodig (alleen de eventuele standaard voeding). wanneer je afwijkend blad ziet dan kan je opzoeken waardoor dit wordt veroorzaakt en indien nodig ingrijpen. precies zoals je met het magnesiumtekort ook hebt gedaan. de plant vertelt je wat hij nodig heeft. Quote
pippi Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Hetzelfde geldt voor kali, vandaag gekocht. De planten (alle in potten) hebben al veel groene tomaten en dan kan de plant wel wat extra kali gebruiken toch? Zo ja; hoe vaak geven? Uit de losse pols en zonder veel kennis van zaken: 1 x. En dan weer kijken wat er gebeurt. Ik zou trouwens eerder geneigd zijn om ze gewoon nog een keer om te potten in grotere potten met verse potgrond. Misschien wat koemestkorrels erbij, en dan kunnen ze er weer een tijdje tegen. Lijkt mij veel makkelijker dan dat gedoe met een beetje van dit en een beetje van dat. Overigens moet ik de tomatenplant nog tegenkomen die van begin tot eind alleen maar mooi frisgroen blad heeft. Wat ik vorig jaar niet allemaal voor vlekken had... Maar wel prima tomaten. Een aantal tomaten in mijn kas heeft nog steeds afgrijselijk raar verkleurd gevlekt blad. Ik had foto's moeten nemen, maar het onderste blad is grijs/wit/paarsig gevlekt. Jonger blad ziet er goed uit, tomaten zien er goed uit, voorzover ik op dit moment kan beoordelen want ik heb de rassen niet eerder gehad. De grootste hochlomatomaat verkleurt naar een soort onnatuurlijk geel, en op andere zie ik wat groene streepjes, geen idee wat 'hoort', en de Yellow Taxi's verkleuren nog niet maar worden bezopen groot. Ik heb die soort gezet met het idee van tomaatjes die net wat groter zouden worden dan een kerstomaat, Ik heb ze van Diana en die heeft zelfs foto's van de tomaten naast een meetlatje. Nou, die van mij zijn nog niet aan het afrijpen en sommige zijn al bijna 6 cm doorsnee. De boel wordt natuurlijk ook topzwaar dus ik ga er maar extra stokken bij zetten want sommige tomaten hangen al bijna op de grond. En dat alles met blad dat er echt niet fijn uitziet. Schiet mij maar lek. De welbekende kruisbestomaat (die ik dit jaar eigenlijk niet wilde zaaien ) doet het gelukkig precies zoals vorig jaar, die is heerlijk voorspelbaar in zijn chaotische onvoorspelbaarheid. De eerste tomaatjes zijn al mooi oranje en oogstrijp, ik wacht nog even om te kijken of ik straks in 1 keer een heel trosje kan plukken, dat scheelt iets van een miljoen keer plukken. Quote
Frans Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Dat je van zaad afkomstig van hybrides niet meer tomaten met dezelfde eigenschappen terug krijgt is bekend maar het is wel leuk om er eens mee te experimenteren. Voor dat doel had ik vorig wat zaad van een F1 hybride Sungold genomen en er afgelopen maart een paar van gezaaid. Eén plantje heb ik aangehouden en in de kas geplaatst. Het is een beetje vreemde plant geworden met weinig bladeren en enorme maar toch stevige bloemtrossen die de neiging hebben omhoog te groeien i.p.v. te hangen. De eerste tomaatjes zijn bijna rijp en ik ben benieuwd in hoeverre de goede eigenschappen van de F1 moederplant nog in de tomaatjes terug te vinden zijn. (1e foto ligt op zijn kant. Wel goed genomen en geplaatst , moet dan maar een keer zo) Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
oscardevos Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Dat wordt een bijzondere tros tomaten, Frans Quote
Nedlets Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Ik heb een serre van 200cm hoog in de nok, loopt dus schuin op. Ik denk dat ik in het begin iets niet zo goed gedaan heb want de trossen beginnen pas hoog helaas. Ik heb nu per plant een 5 bloemtrossen, de onderste hangen uiteraard al vol tomaten. Ik ben genoodzaakt nu toch na de 5de tros te toppen, de planten worden nu al te hoog helaas. Kunnen niet veel hoger meer worden. Een vraag van mijn kant. Welke meststof gebruiken jullie? Ik zoek een meststof die langdurend is en ik dus niet per watergift hoef te geven. Ik heb automatische irrigatie en ik kan hier geen meststof aan toevoegen. Ik zoek iets van korrels die ik op de toplaag kan strooien of een meststof die ik in het water kan doen eenmaal per week of nog beter, nog minder frequent. Het liefst een die relatief universeel is voor pepers. Of gewoon koemestkorrels? Quote
speets Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Hier ook zo'n maffe groeier....Mooi Hoe heet die van jou? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 25 juni 2017 Geplaatst: 25 juni 2017 Of gewoon koemestkorrels? Zelf bemest ik de tomaten met een complete tomatenmest ( van Ecostyle ) waarbij ik elke week een lichte dosering geef met water. Vloeibaar dus.Daarnaast hebben de tomaten wat korrels rondom de plant in de grond. Van die langzaam-afgevende complete mest korrels. ( osmocote-korrels ) Koemestkorrels nú gaan geven heeft niet veel zin. Er zijn wel mensen die de werking van een koemestkorrel wat versnellen en het bv als poeder geven, of het eerst oplossen in water, maar ook dan : gedroogde koemest is een langzaam werkende mest, het moet eerst een relatie aangaan met de bodem ( vocht/ bact / schimmels ) om de voedingswaarde af te kunnen geven. Dit neemt tijd. Vandaar dat dat typisch een meststof is die wordt gebruikt in het vroege voorjaar bij de voorbereiding van je teeltbedden enz. Nu geven zou betekenen dat de werking zo ver is rond de tijd dan je laatste tomaten in de groei zijn. Quote
Wortel Geplaatst: 25 juni 2017 Geplaatst: 25 juni 2017 Die maffe groeier is een mini-trostomaat. Ik heb bij het planten van die korreltjes in het plant gat gedaan van de action. Nu geef ik eens in de 2 weken bloeivoeding van cellmax (uit het test pakket). Quote
mcguyver Geplaatst: 25 juni 2017 Geplaatst: 25 juni 2017 Ik heb een serre van 200cm hoog in de nok, loopt dus schuin op. Ik denk dat ik in het begin iets niet zo goed gedaan heb want de trossen beginnen pas hoog helaas. Ik heb nu per plant een 5 bloemtrossen, de onderste hangen uiteraard al vol tomaten. Ik ben genoodzaakt nu toch na de 5de tros te toppen, de planten worden nu al te hoog helaas. Kunnen niet veel hoger meer worden. Een vraag van mijn kant. Welke meststof gebruiken jullie? Ik zoek een meststof die langdurend is en ik dus niet per watergift hoef te geven. Ik heb automatische irrigatie en ik kan hier geen meststof aan toevoegen. Ik zoek iets van korrels die ik op de toplaag kan strooien of een meststof die ik in het water kan doen eenmaal per week of nog beter, nog minder frequent. Het liefst een die relatief universeel is voor pepers. Of gewoon koemestkorrels? Ik heb koemest voor het planten in de pot gedaan en gebruik nu wekelijks vloeibare Grandiol van de Lidl die ik aangemaakt in een jerrycan bewaar. Ik heb het aangemaakt met regenwater en bewater sowieso enkel met regenwater omdat ik ergens gelezen heb dat dat beter meststoffen opneemt dan kraanwater. Voor mijn constructie zie het YouTube filmpje: Quote
Nedlets Geplaatst: 25 juni 2017 Geplaatst: 25 juni 2017 Thx voor de reacties! Ik ga eens kijken voor ecostyle of soortgelijks merk.. Ik wist dat niet van die koemest, ik dacht dat die gewoon een maand lang voeding gaven. Daarom dat mijn meloenen en courgettes enzo het niet zo goed doen zeker . Mooi filmpje mcguyver. Alleen heb ik 10 tomaten planten staan en 10 peper planten in de serre. En dan buiten nog vanalles. Teveel vanuit een ton, dan zou ik al een IBC vat moeten plaatsen in mijn achtertuin. Quote
mcguyver Geplaatst: 25 juni 2017 Geplaatst: 25 juni 2017 Ik gebruik de kleinste ton van 100 liter omdat ik bang ben voor mijn dakconstructie als ik er 250 liter of meer op zet. Ik heb het geluk dat bij die oude huisjes alle daken op elkaar afwateren en ik aan het eind van de keten zit. Ik heb bij een leeg vat (wat eigenlijk niet voorkomt) na een nachtje regen weer 100% vulling. En ik heb maar vier tomaten planten en één basilicum die 2,5 liter water per dag met z'n allen krijgen. Dan zie ik de eerste tekenen van water op de schotels onder de potten. Ik vraag me af of ik die bewatering nog verder terug moet draaien als er tomaten komen, dat heb ik her en der gelezen. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Een barst in de stam. Erg? Gevoelig voor ziektes? Quote
RobO Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 is ie ingezakt geweest? kun je een stengelhouder voor kopen linkje een scheur is idd een ingang voor narigheid, ik zou alleen water geven in een bloempot op een afstandje van de stengelzo: Quote
Glenn1ap Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Gewoon in het oog houden, zie je narigheid kan je hem nog zltijd even uittrekken als de scheur nog vers was had je een verbandje kunnen leggen, maar is nu te laat vrees ik boomknuffelaar Quote
Nedlets Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Ja ik denk ook nu de wond ingedroogd is het wel meevalt. Vooral bij verse wonden loop je wel meer risico lijkt me. En idd oppassen met nat blijven ervan. Quote
speets Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Ik lees op RobO's link: "De stengelhouder voorkomt scheuring bij de eerste paar keren dat de telers de tomatenplanten laat zakken". Mijn tomatenplanten reiken nu tot aan het dak en ik wil ze nog niet toppen. Nu ik dit lees, vraag ik me af of ik de planten niet wat kan laten zakken, dan kunnen ze weer en stukje de hoogte in.(Is een beetje link ivm scheuren ja). Edit: nu zie ik dat het bedoeld is voor splitsende planten: http://www.bato.nl/Stengelhouder Maar toch: zijn er mensen die hun planten laten zakken als ze te hoog worden? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Glenn1ap Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Ik was aan het denken om mijn planten volgend jaar een halve meter diep in de vollegrond te zetten (eerste bloemen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.