Cheela1982 Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Hoi Carina, Ja hoor, ze mag tot aan de eerste blaadjes (lobblaadjes) ingegraven worden Succes! Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Carina1966 Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Oh, kijk, super! Dat geeft ook extra stevigheid. Dank je wel! Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
permanatuurtuin Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Ik heb mijn planten zondag in iets grotere potjes individueel opgepot. Ik heb ze twee weken terug in de koude kas afgehard en dat hebben ze goed doorstaan (warme koude kas / heel goed weer). Nu laat ik ze weer even groeien en dan gaat een gedeelte de tunnels in. Eind april-half mei gaan de eerste planten de vollegrond in. Ik heb veel planten van 'King of the North'. Eigenlijk zijn alle rassen goed opgekomen en over het algemeen heb ik al mooie tot hele mooie plantjes. Ik heb de luxe dat ik bijna niks weg hoef te doen vanwege ruimte gebrek. In het ergste geval wanneer er geen ruimte meer is in de tunnels en kas, dan plant ik ze in de vollegrond tussen de andere groentes in. Ik heb ze iets later gezaaid dat de meesten (rond eind januari), dus mijn plantjes zijn wel wat kleiner, dan de meeste foto's die ik zie. Ze zijn ongeveer 15 cm hoog. Het zijn gelukkig allemaal sterke plantjes geworden met veel blad. Nu kunnen ze ook de breedte in (stonden met zijn tweeën in een klein potje / onderin zat tomatengrond / bovenin zaaigrond). Ze waren heel mooi geworteld. Nu zitten ze in potgrond en zondag geef ik ze gecomposteerde koemestkorrels (laat de wortels deze week zich eerst zetten, voordat ik ze weer stress geef). De groei zal ook wel geremd zijn vanwege het feit dat ze dicht bij elkaar stonden en daarvoor omdat ze voor de vensterbank met niet genoeg licht stonden. Quote
Jan Lokman Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 King of the North is een prima ras voor de buitenteelt Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
permanatuurtuin Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Ik wil King of the North ook alleen in de vollegrond planten, omdat de rest al in gebruik is door andere planten. Quote
pippi Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Ik ben blijkbaar de enige met te weinig paprika's. Een aantal soorten (zoals Dulce d' Espagne en Morgenrot) zijn nauwelijks tot helemaal niet opgekomen, en na alles verpot te hebben per drie, heb ik nu 17 'planten'. Dat is ook ongeveer het aantal wat ik in de kas wilde zetten, maar ik wilde er ook nog een paar in pot in de achtertuin. Ik zit te twijfelen of ik toch nog bij zal zaaien. Moet wel kunnen toch? Quote
Ann123 Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 We zitten in hetzelfde schuitje, pippi. Ik heb mijn paprika's en pepers gezaaid in slechte potgrond. Het was een vreemde textuur, als nog niet gecomposteerde houtsnippers met zand. Tja, dat stond niet op de buitenkant van de zak. Gezien het januari was en de zaak waar ik potgrond koop nog geen levering had ontvangen, heb ik die zak brol gekocht in een dhz zaak. Kijk naar het verschil. In goede en slechte potgrond.Natuurlijk staat alles (behalve 1 soortje) in die brolgrond. Ik heb ze verplant naar goede grond en hoop dat ze beginnen spurten. Quote
pippi Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Oh dat zijn herkenbare foto's Ann. Ik heb dus ook van die verschillen in opkomst gehad, waarbij ik wel moet zeggen dat de Red Cheese na een trieste start dan wel weer leuk is bij getrokken. Ik weet niet precies waar de slechte opkomst van andere rassen aan heeft gelegen. Ik heb wel wat rouwvliegjes gehad, maar die Dulce d'Espagna heb ik twee keer gezaaid, in verschillende grond, en nul nada niente. Ik had dit jaar heel veel bij de 'kleine' leveranciers' gekocht, leuk want veel verschillende soorten, maar nadeel was dat het aantal zaden heel beperkt is. En als het dan mislukt, heb je ook geen reservezaden meer. Volgend jaar ga ik dat anders doen. Quote
MoestuinLieN Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Weet iemand wat er aan de hand is met dit plantje? En of het nog te redden valt?Het is een mini blokpaprika . Ik heb er nog ééntje en dat plantje doet het wel gewoon goed ... Quote
balkontuinder Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Hier ook veel slechte kieming Pippi. Door meerdere keren bij te zaaien heb ik nu wel wat plantjes, maar sommigen zijn echt nog superklein. Met alle soorten ben ik gestart met het zaaien van 5 tot 7 zaden en daar heb ik dan 0 tot 2 plantjes aan overgehouden. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 (aangepast) Ik heb het ook weleens gehad (met name in tomatillo's, waarvan het soms met mate overging naar boomtomaat en paprika). Volgensmij is het een mijt en je komt er moeilijk vanaf. De planten kunnen er echter overheen groeien. Je moet de geïnfecteerde bladeren steeds weghalen. Als je planten hebt die nog niet geïnfecteerd zijn, dan kun je de plant ook vernietigen, zodat je de ziekte kwijtraakt. 12 april 2017 aangepast door Gast Quote
Cheela1982 Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Ik ben blijkbaar de enige met te weinig paprika's. Een aantal soorten (zoals Dulce d' Espagne en Morgenrot) zijn nauwelijks tot helemaal niet opgekomen, en na alles verpot te hebben per drie, heb ik nu 17 'planten'. Dat is ook ongeveer het aantal wat ik in de kas wilde zetten, maar ik wilde er ook nog een paar in pot in de achtertuin. Ik zit te twijfelen of ik toch nog bij zal zaaien. Moet wel kunnen toch? Ik heb net ook nog bijgezaaid, ok..enkele dagen geleden Ik begrijp dat dit wat teleurstellend kan zijn, ik maak het ook soms mee dat er hier en daar niets opkomt hoor, ligt soms ook aan de rassen. Alsnog succes met de volgende zaai ronde Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Stan Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 MoestuinLien, het zijn uittredende voedingszouten(te veel voeding voor het plantje dus). Verder niets ernstig dus. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Stan Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Mijn schatjes: En ja pas laat gaan zaaien dit jaar. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
MoestuinLieN Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 MoestuinLien, het zijn uittredende voedingszouten(te veel voeding voor het plantje dus). Verder niets ernstig dus. Dit plantje vormt dus geen gevaar voor andere plantjes in de serre?En ik hoef dus ook de aangetaste blaadjes niet te verwijderen? Quote
detnol Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Even aansluitend op de vorige fotos van slechte versus goede potgrond. De linkse bak was twee weken eerder gezaaid als de rechtse. Zakje grond vd lokale supermarkt versus van de boerderijwinkelZe werden zelfs helemaal geel, ben toen gaan 'bemesten' , wel moeiijk want hoeveel geef je dan. Eén geplette geitenkeutel per plantje we hebben geiten Quote Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.
speets Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Dit plantje vormt dus geen gevaar voor andere plantjes in de serre?En ik hoef dus ook de aangetaste blaadjes niet te verwijderen?Nee hoor, gewoon verder gaan met vertroetelen Vorig jaar had ik precies hetzelfde in een aubergine. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
SuusP Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Even aansluitend op de vorige fotos van slechte versus goede potgrond. De linkse bak was twee weken eerder gezaaid als de rechtse. Zakje grond vd lokale supermarkt versus van de boerderijwinkelZe werden zelfs helemaal geel, ben toen gaan 'bemesten' , wel moeiijk want hoeveel geef je dan. Eén geplette geitenkeutel per plantje we hebben geiten Wow! Dat is... illustratief. Goeie reminder om toch echt voor goede grond te gaan. Alleen vind ik het af en toe lastig om te bepalen wat nu goede grond is. Je ziet het er niet altijd aan de buitenkant van af. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Jeroen76 Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Inderdaad schokkende beelden... Maar vraag mij af, zaaien jullie in potgrond? Sowieso is de goedkope potgrond van de supermarkt, bouwmarkt of Aldi/Lidl van belabberde kwaliteit en worden er hele natuurgebieden voor gesloopt in het 'verre' buitenland. Daarnaast heb ik het idee dat er soms te veel voeding of juist amper voeding in zit. Ik gebruik graag DSM potgrond en die haal ik dan meteen een partij als ik bij m'n tuincentrum weer eens kortingsstickers mag plakken van 25% korting. Hiervan maak ik ook zaai en stekgrond en dat werkt perfect Gr. Jeroen Quote
SuusP Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Worden voor DSM grond geen veengebieden afgegraven? Ben wat skeptisch, dacht dat enige alternatief was zelf compost etc te mengen. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
mkleinman Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Gisteren de eerste 9 paprikaplanten in de grond gezet in de kas met slaplantjes er tussen. Planten zijn nu ongeveer 15cm hoog Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Cheela1982 Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Dat ziet er mooi uit Kleinman Is het een verwarmde kas? Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
mkleinman Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Nee de kas is niet verwarmd. De paprika staat er al een week of twee in de kas om te aclimatiseren en heb ze er ook in verspeend naar grotere potten. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
balkontuinder Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Worden voor DSM grond geen veengebieden afgegraven? Ben wat skeptisch, dacht dat enige alternatief was zelf compost etc te mengen. Ecostyle heeft ook grond wat een mix is van zand, cocospeat en compost. Dan hoef je het niet zelf te doen als je daar de middelen/energie niet voor hebt. Quote
MoestuinLieN Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Dit plantje vormt dus geen gevaar voor andere plantjes in de serre?En ik hoef dus ook de aangetaste blaadjes niet te verwijderen?Nee hoor, gewoon verder gaan met vertroetelen Vorig jaar had ik precies hetzelfde in een aubergine. Oké, dan wordt dit mijn 'zorgenplantje' Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.