Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper & Paprika Topic 2017


Nedlets

Aanbevolen berichten

We zitten in hetzelfde schuitje, pippi. Ik heb mijn paprika's en pepers gezaaid in slechte potgrond. Het was een vreemde textuur, als nog niet gecomposteerde houtsnippers met zand. Tja, dat stond niet op de buitenkant van de zak. Gezien het januari was en de zaak waar ik potgrond koop nog geen levering had ontvangen, heb ik die zak brol gekocht in een dhz zaak.

Kijk naar het verschil. In goede en slechte potgrond.

Natuurlijk staat alles (behalve 1 soortje) in die brolgrond. Ik heb ze verplant naar goede grond en hoop dat ze beginnen spurten.

IMG2017040915152603135821491942190.jpg

 

De nieuwe potgrond doet hen duidelijk deugd. Ze zijn wel nog mini. Hopelijk toch oogst. Dan moeten we wel een lange zomer hebben.

 

IMG2017042522375813428631493371975.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: ik lees nu dat er al veel mensen knopjes hebben.. lekker laten zitten dus

 

Het is best om deze te verwijderen (de eerste 3-4). Als je deze laat zitten gaat de plant veel energie 'verspillen' om de eerste bloemen en vruchten te vormen zodat de groei bijna volledig stilvalt. Dit resulteert in kleine planten die dan niet genoeg voedingstoffen kunnen aanmaken om grotere (aantallen) paprika's te vormen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is best om deze te verwijderen (de eerste 3-4).

Toto, graag een link als je zulke stellige uitspraken doet.

Er wordt zo veel beweerd, dus is het wel prettig als we de betrouwbaarheid van jouw informatiebron kunnen beoordelen.

 

Diana, de tuingoeroe van velen op dit forum, rept er niet over. Ik doe het in elk geval ook nooit.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt tijd dat ik ze buiten kan zetten want de luizen winnen terrein. Heb ze al bespoten met beetje dreft, azijn maar dat lijkt niet veel te helpen. Ik wrijf er elke dag vele dood maar zou gemakkelijker zijn als de lieveheersbeestjes het werk doen. Staan nu wel buiten af te harden. Vanaf vannacht ook minstens steeds 6 graden, trekt er veel beter op dan voorbije twee weken.

 

Van een oudere tuinier hier ook gehoord dat hij altijd de eerste drie verwijderd. Kan natuurlijk een mythe zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Azijn Dreft?

Voor de luizen gebruikt men spiritus met groene zeep.

Recept staat meestal op de bus spiritus.

1a2x spuiten en weg zijn de luisjes.

En niet te vergeten, dit is ook niet schadelijk voor de dieren en vogels en de bijtjes.

 

Gr mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had geen spiritus en op een andere site gelezen dat het zou helpen, zijn ook maar kleine hoeveelheden. Ondertussen zijn we een week verder en schade lijken de planten er niet van gehad te hebben. Planten vliegen nu overdag buiten dus de lieveheersbeestjes zullen het wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toto, graag een link als je zulke stellige uitspraken doet.

Ik verwijder liever de eerste bloemen wat zodat ik stevigere planten verkrijg die dan meer energie kunnen steken in de aanmaak van paprika's.

Het hangt volgens mij ook af of je nu al dan niet een (verwarmde) serre hebt. Voor buitenteelt lijkt het mij sterk aangeraden om stevige planten te hebben aangezien deze meer moeten doorstaan.

3-4 werkt voor mij in ieder geval prima. Deze site (ook redelijk betrouwbaar vind ik) heeft het bijvoorbeeld over 1 bloempje weghalen.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/paprika-op-het-terras-serie-groenten-in-potten-deel-13/

 

'Ook het eerste vruchtje (of beter nog, eerste bloempje) wordt verwijderd. Zoniet stopt de plant heel wat energie in dit eerste vruchtje terwijl ze eigenlijk nog niet genoeg blad heeft om ook nog te kunen doorgroeien. Dit ene vruchtje wordt dus opgeofferd om later enkele vruchten meer te kunnen oogsten. '

 

Ik ben ook fan van Diana haar site (ik dacht trouwens dat dit vroeger ook erbij stond, pepers en paprika's heeft ze onlangs wat bijgewerkt), maar ze is heus niet dé referentie. Iedereen houdt van zijn eigen methodes. Het is niet dat dit moet, maar persoonlijk vind ik het prima werken.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om het een of ander maar ik heb dit ook op meerdere plekken gelezen en volgens mij ook hier zelfs... Dus ik heb ook m'n eerste bloemknopjes er uit geknepen. Was dat niet nodig geweest dan en waarom lees ik het op diverse plekken (inderdaad bij Diana naar ik meen)

 

Gr. Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het uitknijpen van de eerste bloem(en) is niet geheel raar hoor. Zeker niet als je de planten nog moet gaan uitplanten. Dan krijgt de plant net even meer kracht om te wortelen. Maar de plant reguleert dat zelf ook(Dus het hoeft niet).

 

Toppen doen ook veel hobby telers omdat je dan bredere planten krijgt die meer vruchten kunnen dragen. Of je moet gaan toppen dan? Dat licht er erg aan hoe groot je planten nu zijn. Kleine plantjes heeft niet erg veel zin is mijn ervaring maar bij de al wat grotere planten kan je echt winst halen. Je moet dan net onder de Y kruising de plant toppen en de zij-scheuten gaan dan normaal gesproken heel snel ontwikkelen. Je plant is dan dus ook veel breder en daar moet je ook ruimte voor hebben.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, da's moeilijk te zeggen als wij niet weten hoe ze bij jou staan. Temperatuur, net verspeend, in de kas of niet enz...

Kan zo veel oorzaken hebben.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak vallen er een paar bloempjes af als de t wat te laag is of je ze juist hebt herpot (en wanneer er al veel paprika's aanhangen), maar normaal gezien wanneer de planten eind mei begin juni op hun plekje staan en eraan gewend zijn geraakt blijven de bloempjes wel hangen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers verpot van P6 naar rozenpotten (die hoge ronde) en het P9 stadium overgeslagen gezien de planten al veel te hoog waren (door de A+B voeding zien de pepers er wel erg goed uit ondanks de kleine potjes ).

Deel in de vensterbank deel past nog onder de TL's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na enige discussie over de huidige inrichting van de vensterbanken heb ik afgelopen week de paprika en komkommer plantjes maar uitgepoot.

Binnen groeide het heel snel, maar in de kas staat momenteel "stil". Hopelijk snel iets warmer zodat ze weer op gang komen.

 

IMG370441011493808578.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

20170507_132431.jpg

 

Zitten aardig wat pepers aan m'n plant nu.

 

Ruimte is eigenlijk wel iets te klein om handig de bloemetjes te bestuiven, vooral omdat ik er ook een paar bekertjes met tomaten planten in de weg zitten.

Die zitten daar eigenlijk ook al te lang in maar het gaat goed zolang ze maar voeding krijgen.

 

Trouwens gaan ze na ijsheiligen direct naar buiten. Of misschien al vrijdag.

 

Peper gaat ook naar buiten in juni, dan ga ik kijken of ik er een andere peper binnen wil hebben of misschien een tomatenplant.

Denk aan Lemon Drop pepers of een dikke vleestomaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwijder liever de eerste bloemen wat zodat ik stevigere planten verkrijg die dan meer energie kunnen steken in de aanmaak van paprika's.

Het hangt volgens mij ook af of je nu al dan niet een (verwarmde) serre hebt. Voor buitenteelt lijkt het mij sterk aangeraden om stevige planten te hebben aangezien deze meer moeten doorstaan.

3-4 werkt voor mij in ieder geval prima. Deze site (ook redelijk betrouwbaar vind ik) heeft het bijvoorbeeld over 1 bloempje weghalen.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/paprika-op-het-terras-serie-groenten-in-potten-deel-13/

 

'Ook het eerste vruchtje (of beter nog, eerste bloempje) wordt verwijderd. Zoniet stopt de plant heel wat energie in dit eerste vruchtje terwijl ze eigenlijk nog niet genoeg blad heeft om ook nog te kunen doorgroeien. Dit ene vruchtje wordt dus opgeofferd om later enkele vruchten meer te kunnen oogsten. '

 

Ik ben ook fan van Diana haar site (ik dacht trouwens dat dit vroeger ook erbij stond, pepers en paprika's heeft ze onlangs wat bijgewerkt), maar ze is heus niet dé referentie. Iedereen houdt van zijn eigen methodes. Het is niet dat dit moet, maar persoonlijk vind ik het prima werken.

 

Bedankt voor alle reacties, er zijn dus veel meningen over. Ik heb ze niet verwijderd maar het lijkt er op dat bij het ene bloempje wel een vruchtje vormt en bij de andere niet. Verder moeten ze denk ik echt de grond in want de plant zelf groeit niet echt meer.

Op de foto dus het verschil, is dat nu wat ik dus zie als ik wel of geen pepertje krijg? Of is het ene gewoon al verder in groei dan de andere?

IMG990252681494569302.JPGIMG990338231494569312.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Speets schreef

Hoho, je citeert verkeerd! Daar ben ik het juist NIET mee eens

 

Ik knijp geen bloemetjes uit, want in de praktijk klopt dat - hier in elk geval - niet: mijn plant groeit én bloeit vrolijk door en maakt meteen nieuwe vruchtjes.

Dit is niet het eerste jaar dat ik deze soort kweek, dus ik spreek uit ervaring:

 

DSCF624564391494572683.JPG

 

Maar goed, laat iedereen vooral doen wat 'ie zelf wil, maar geloof vooral niet alles wat hier beweerd wordt

 

Over jouw foto's: die groeien toch mooi door! ik zie op beide een vruchtbeginsel, dat groene bobbeltje

En als er worteltjes onderuit de pot groeien wordt het inderdaad tijd voor een ruimere behuizing.

Maar ik zou ze liever nog niet buiten in de volle grond zetten, want pepers/paprika's hebben veel warmte nodig.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers verpot van P6 naar rozenpotten (die hoge ronde) en het P9 stadium overgeslagen gezien de planten al veel te hoog waren (door de A+B voeding zien de pepers er wel erg goed uit ondanks de kleine potjes ).

Deel in de vensterbank deel past nog onder de TL's.

 

Hier idem dito. Staan in p6 potjes maar ze zijn eigenlijk echt ge groot ervoor. Staan er verder heel mooi bij, de tomaten idem. Beide op AB. Erg nice! Vandaag of morgen een gaatje proberen te vinden om ze over te potten, maar dan wel direct naar de definitieve potmaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...