annaelizabeth Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 Eergisteren de eerste bloemen in de grote teunisbloem en in de cichorei
Skadril Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 Hier ook! Teunisbloem sinds eergisternacht in bloei.Chicorei al enkele dagen eerder.
Heleen1963 Geplaatst: 30 juni 2017 Geplaatst: 30 juni 2017 St Jansvlinder gezien afgelopen dinsdag (okee St Jan is op 24-6 , maar dan nog is tie nog maar 3 dagen te laat en wel heeel mooi om te zien
roeier Geplaatst: 25 augustus 2017 Geplaatst: 25 augustus 2017 Het is een uitzonderlijk goed bramenjaar hier in het noorden. De regen zal een grote rol daarin hebben gespeeld.Morgen en overmorgen (27 en 28 Aug.) is er een bramenfestijn in de Friese Wouden, kijk op http://www.brommelsfestijn.nl, en onderdeel daarvan is vrij bramen plukken in de houtwallen bij boeren die hun land daarvoor open stellen. Bramen zat! Ik heb zelf ook wat bramenstruiken staan als tuinbegrenzing, vorig jaar kwam daar te weinig van af om jam van te maken, vond ik (ik heb alleen een paar keer kruimeltaart met bramen gemaakt), maar dit jaar een aantal keren jam gemaakt, een paar dozijn potjes schat ik, en dat lijkt me erg veel voor die paar struiken die ik heb.
aalterse-willy Geplaatst: 29 augustus 2017 Geplaatst: 29 augustus 2017 Gisteren gaan fietsen langs de Nete met een paar vrienden. Na een pasgeboren bisonkalf te hebben gespot zagen we de herfst toeslaan in een populierenbos. Het jaagpad lag bezaaid met dorre bladeren. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
roeier Geplaatst: 5 oktober 2017 Geplaatst: 5 oktober 2017 ^ Die populieren zijn vast niet helemaal gezond, Willy, maar dat dacht je zelf waarschijnlijk ook al. Hier in Friesland ziet er nu toch overal wel echt herfstig uit. Dit is bij mij achterhuis; de rietkragen zijn bruin en het meeste blad is van de bomen.Meidoorns kleuren mooi rood van de bessen, die iets langer blijven hangen dan het blad.
speets Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 Zoooo, wat woon jij mooi! Jij kunt 's winters zo vanuit huis het ijs op Hier eindelijk weer merels. Er zijn er deze zomer veel dood gegaan (usutuvirus). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
roeier Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 Hier een ander gezichtspunt: zo zie je het rood van de meidoornbessen beter, en je ziet ook dat sommige bomen al ietsje langer hun blad verloren hebben. Ook dode bomen kunnen mooi zijn; dit zijn prachtige skeletvormen, of niet?
aalterse-willy Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Beetje laat maar vergeef het me.Inheemse hoornaars op mijn lekkere druiven!En het smaakt hen ook zo te zien.Agressief zijn ze niet, zolang je er maar rustig bij blijft!Het enige ambetante er aan is dat ik zoveel werk heb om de trossen weer proper te maken, alle aangevreten druiven er uit knippen vooraleer ik ze kan weggeven. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Mellie Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 @roeier Prachtige foto’s zeg! Je woont zeker mooi. Bij ons in het dorp heb je veel perenbomen in grote bakken staan. Mij viel op dat ze voor de tweede keer dit jaar in bloei staan. Echt bizar vind ik het. Ik heb vorige week een paar foto’s gemaakt, maar nu pas de tijd om ze te plaatsen.
henkg Geplaatst: 14 november 2017 Geplaatst: 14 november 2017 Misschien heel normaal, zo'n tweede bloei en vruchten, toch maar even melden:Staan aan een slootkant, nog geen 100 meter van huis:Ik heb ze niet geproefd, want nog voldoende in de vriezer. 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 14 november 2017 Auteur Geplaatst: 14 november 2017 Ja, dat zag ik hier gisteren ook bij het Paterswoldse Meer...
roeier Geplaatst: 17 november 2017 Geplaatst: 17 november 2017 Hier proberen de bramen het nog wel, zelfs bloeipogingen worden nog ondernomen, maar het verschrompelt nu aan de takken, het is te koud. Het is meestal het weer wat een einde maakt aan de bramen.Wat ik mij als kind herinner is dat het plukseizoen van wilde bramen zo eind Augustus begon, heel September duurde, en dan ook nog wel een stukje in Oktober, totaan de eerste herftstormen. Dan maakte wind en regen een einde aan wat nog aan de struiken hing. Dan heb ik het over ervaringen in Tytsjerksteradiel, waar een oma van mij woonde. Daar zitten ze wel, de bramen. Niet in de Friese kleihoek, waar ik zelf ben opgegroeid. Maar de seizoenen beginnen in elkaar over te lopen. Vandaag had ik even een mijlpaal moment, want kijk, bij mij komen de eerste krokussen al kijken, daar werd ik wel even blij van: Daar is het dus 2018, terwijl daar vlak naast de rabarber staat, en daar is 2017 nog bij lange na niet over:
Erny Geplaatst: 18 november 2017 Auteur Geplaatst: 18 november 2017 Ik heb zomaar een blauw druifje in de bloei. In een potje van vorig jaar... En op de braam bij mn huisje bloeit ook heel fier een bloem.
speets Geplaatst: 18 november 2017 Geplaatst: 18 november 2017 Hier wordt het ook lente Een knop in de Vliegenval, en de Primula bloeit ook 'al': "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
roeier Geplaatst: 12 december 2017 Geplaatst: 12 december 2017 Even een update wat betreft die krokussen; ik geloof dat er wat scepsis is over het jaar 2018 wat ik erbij plak, en dat aan late herfstkrokussen wordt gedacht, maar dit zijn toch echt winterbloeiers. Ze stonden vorig jaar al op dezelfde plek, en ze zijn ook nu nog lang niet aan de bloei toe. Dit zijn exact dezelfde scheutjes die ik 17 Nov. al liet zien: Of het nou zo uitzonderlijk vroeg was dat ze in November al uitliepen weet ik niet. Oktober was vrij zacht, na een koude nazomer hier in Friesland, ik vermoed dat ze daarom wat vroeger uitliepen. Maar zo snel gaan ze niet, ik laat het wel weten wanneer ze bloeien, maar zal dat zo uitzonderlijk vroeg zijn? Een paar andere scheutjes:
Erny Geplaatst: 13 december 2017 Auteur Geplaatst: 13 december 2017 Wie heeft er veranderingen aangebracht in het overzicht qua opmaak??? Lettergrootte, kolombreedte etc... Dit mag alleen gedaan worden met toestemming!!!! Niet op eigen houtje naar eigen inzicht.De werking van bepaalde formules is nu verstoord waardoor het blad niet meer naar behoren werkt.Ik zal SuusP benaderen om het blad te herstellen, hopelijk heeft ze tijd. Ook heeft deze persoon gemeend een leeg excelblad als Invulblad 2018 te moeten benoemen. Dat werkt dus niet zo. Een leeg excelblad bevat niet de benodigde formules. Deze heb ik dan dus ook verwijderd.
jootje Geplaatst: 14 december 2017 Geplaatst: 14 december 2017 Is dat een fenologische waarneming, Erny? Hihi
henkg Geplaatst: 17 december 2017 Geplaatst: 17 december 2017 De rozemarijn is er vroeg bij, ik ben benieuwd wanneer deze knoppen uitkomen: 2025_teeltlijst (.xlsx)
roeier Geplaatst: 26 december 2017 Geplaatst: 26 december 2017 Vraag niet wanneer deze prei gaat bloeien; hij is geoogst:
aalterse-willy Geplaatst: 26 december 2017 Geplaatst: 26 december 2017 Ochgottekes jaa, ik moest hier melden dat ik eergisteren al een merel hoorde schuifelen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Mellie Geplaatst: 27 december 2017 Geplaatst: 27 december 2017 In de zijtuin en in de aardbeienbak achter staan er een paar hyacinten bijna in bloei... Dat heb ik nog nooit zo vroeg gezien.
Pestoman Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Bloeit met Kerst de rozemarijn, het een goed moestuinjaar zal zijn ?
speets Geplaatst: 29 december 2017 Geplaatst: 29 december 2017 Hier een bloempje aan de maagdenpalm gespot. Maar is dat late bloei of juist een hele vroege? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten