Salsq Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Ik heb een stukje grond waar ik graag een moestuin van zou maken. Het gaat over kleigrond in een toch wel nat gebied dat momenteel helemaal hard gelopen is door de hond. Hoe begin ik hier het best aan? Ik ben een complete beginneling Best eens spitten of freesen? We hebben verder nog paardenmest die toch al even ligt.. deze onderwerken? Heb echt geen idee en wil het graag van de eerste keer goed doen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikketim Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Ik ben zelf tegen spitten tenzij het een nieuw stukje grond is. Ik zou het dus gewoon éénmalig spitten , vaste bedden afbakenen en er zeker niet meer over lopen. Dat paardenmest kan je inderdaad tijdens het spitten onderwerken. Ik zou na het spitten ook nog een laagje compost er bovenop doen maar die moet goed afgerijpt zijn. ALs je nu nog compost ergens gaat aankopen is die meestal nog niet stabiel genoeg om binnen enkele weken/ maanden beginnen te zaaien er in planten zal meestal wel lukken. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Hond ... dan heeft de hond waarschijnlijk ook zijn behoefte gedaan op dat stukje grond?Misschien is het dan overdreven deze grond nog meer te gaan bemesten met dierlijk afval?Ik denk dat het beter is alleen compost toe te voegen en de aarde ruim los te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Ik zou je aanraden de zoekfunctie goed te leren kennen. Zijn uitgebreide topics over paardenmest, spitten of niet, kleigrond,... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salsq Posted February 8, 2017 Author Share Posted February 8, 2017 De hond heeft inderdaad haar behoeften op dit stukje gedaan maar dit is steeds netjes opgeruimd. Vind het ook maar een vieze gedachte, hondenstront tussen de groentjes. Is toch heel anders dan de mest die voortkomt van planteneters. Gisterenavond ben ik al uren aan het rondsnuffelen geweest via de zoekfunctie. Super interessant allemaal maar voor een beginner ook enorm overweldigend. Bijna ontmoedigend. Mijn probleem is dan ook dat als ik iets wil, ik het ook direct zo goed mogelijk wil doen Ik zal alvast beginnen (als het weer wat beter wordt) met spitten en een deel paardenmest onder te brengen. Over heel het stuk? Of enkel waar de groenten komen die dit graag hebben? Voor compost weet ik niet meteen waar te zoeken maar ik heb mijn compostbak net besteld dus ga ik voortaan zelf compost maken. Dit forum is een ware inspiratiebron! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Ja waarschijnlijk zijn de vaste stoffen opgeruimd, urine is natuurlijk een ander probleem.Ik zou eerst op de grond een aantal tests laten uitvoeren en daarna de eventuele tekorten aanvullen.Niet zomaar beginnen met nog meststoffen toevoegen, daar waar er misschien al teveel zijn.Misschien wil jouw grond dat er vrij veel kalk moet toegevoegd worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Ik zou eerst eens wat stukken omspitten waar je wat verschillende zaken gaat telen. En dan kan je zien hoe de bodem aanvoelt, hoe zaken groeien, en dan kan je altijd nog wat bijsturen. Goed verteerde paardenmest, die een paar keer is omgezet en dus goed los aanvoelt en niet meer klef is, is heel fijn om gewoon bovenop de grond te leggen. Zelfs zo bovenop het gras, als je een dik pak van die mest hebt. Daardoor verdring je het gras, dat verteerd onder dat pak goed verteerde mest. En in die bovenlaag kan je van alles telen. De echt diep wortelende zaken zoals (winter)wortels enz. krijgen nog wel last van die vaste grond, dus die teel je beter op een omgespit stukje. Door het jaar heen, en de volgende jaren dat je compost en mulch enz. aanbrengt, zaken oogst, en af en toe de grond een beetje loswipt, wordt de grond mooi los en groeit er van alles Zo heb ik het gedaan met de nieuwe moestuin met verhoogde randen die ik op mijn oude overwoekerde moestuin heb gebouwd Maar ik tuinier wel op zandgrond. Dat werkt wel net even anders met vocht en vorst enz. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikketim Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 De hond heeft inderdaad haar behoeften op dit stukje gedaan maar dit is steeds netjes opgeruimd. Vind het ook maar een vieze gedachte, hondenstront tussen de groentjes. Is toch heel anders dan de mest die voortkomt van planteneters. Gisterenavond ben ik al uren aan het rondsnuffelen geweest via de zoekfunctie. Super interessant allemaal maar voor een beginner ook enorm overweldigend. Bijna ontmoedigend. Mijn probleem is dan ook dat als ik iets wil, ik het ook direct zo goed mogelijk wil doen Ik zal alvast beginnen (als het weer wat beter wordt) met spitten en een deel paardenmest onder te brengen. Over heel het stuk? Of enkel waar de groenten komen die dit graag hebben? Voor compost weet ik niet meteen waar te zoeken maar ik heb mijn compostbak net besteld dus ga ik voortaan zelf compost maken. Dit forum is een ware inspiratiebron! OP deze site :http://www.vlaco.be/verkooppuntenkan je alle verkooppunten vinden van compost. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salsq Posted February 8, 2017 Author Share Posted February 8, 2017 Waar kan ik de bodem laten testen? Dat is misschien wel interessant om te weten waar we staan. Plassen doet de hond hier niet op, doet ze altijd op dezelfde plaats. Mest hebben we genoeg. We hebben zelf paarden vandaar. Achteraan de hoop blijft de oude mest steeds liggen dus die zou voldoende verteerd moeten zijn. Dus deze voldoende dik aanbrengen zou ook moeten volstaan voor de meeste teelten? Die compostverkooppunten ga ik ook eens opzoeken. Bedankt allemaal om mee te denken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Als die oude mest al een tijd ligt hoeft dat nog niet te zeggen dat hij goed is, vast wel als mest maar niet als laag om echt IN te telen. Als het een paar keer is omgeschept en daarna weer even heeft gelegen dan lijkt de structuur op grove potgrond. En daar heb ik vorig jaar heel wat gewassen in geteeld. Zie mijn seizoen-blog: blog/Jorieke123/snoeien_opruimen_achterstallig_werk_b-4365.html blog/Jorieke123/volgend_jaar_doe_ik_weer_mijn_best_%29_b-4399.html blog/Jorieke123/stukje_bij_beetje_b-4788.html Maar goed, dat is slechts 1 van de vele manieren om er een mooie groentetuin van te maken Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn1ap Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Misschien wil jouw grond dat er vrij veel kalk moet toegevoegd worden. Haha! Goed joh..Kalk gooien op alkalische grond.. Dan zal ik alvast mijn zure turfgrond beginnen verzuren dan ofzo..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts