Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wintersnoei druif (nog poten)

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb een druivenstok gekocht via Fruitlent. Een Lidi.

Deze heb ik gister ontvangen en ziet er verder goed uit. Hij is alleen niet fatsoenlijk aangebonden geweest waardoor hij schuin naar onder is gegroeid. Kan en mag ik hem nu nog snoeien op twee of drie ogen? Nu staat de sapstroom nog stil, of kan ik beter een jaar hem zijn gang laten gaan?

Er staan momenteel meerdere planten in de serre zoals op de foto te zien is, die wil ik komende week gaan poten.

Thx.

Linked Image

Geplaatst:

Is allemaal niet heel kritisch, hoor!

Ik zou hem zo (schuin) planten dat hij vertikaal begint en aanbinden aan een stokje om de basis wat rechter te trekken. Snoeien kan wel...zelf zou ik ze nu laten gaan en pas in het najaar snoeien. Beetje bijsnoeien in de zomer kan ook altijd van wat wildere scheuten. Eerst maar eens goed wortelen op standplaats

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Niet goed aangebonden? Heb je het over dat knikje? Dat is echt niks hoor. Plant hem maar gewoon zo.

Geplaatst:
  • Auteur

Haha ik ben misschien wel wat kritisch ja, goed om me hierop te wijzen!

Hij gaat gewoon zo de grond in.

Geplaatst:

Jammer dat Fruitlent verder op het moment verder nauwelijks aanbod heeft, want dit is een hele mooie. Lekker dikke onderstam. De laatste die ze hadden toch ? Kwaliteit ! Mooi hoor.

De stokken van Fruitbomen.net zien er ook prima uit. De Muscat Blue is als enige misschien wat dunnetjes, zelf zou ik daar ongeveer de helft afhalen, op 2 of 3 ogen, bij poten, maar niet een must.

Gewoon poten, wat aanbinden van de zomer en volgende winter es kijken ja.

Geplaatst:
  • Auteur

Klopt, was inderdaad de laatste Lidi, aanbod is inderdaad heel erg laag momenteel. Afhandeling was wel niks op aan te merken, ook van fruitbomen.net trouwens. Die belden me vandaag nog nav een vraag die ik stelde via de mail. Heel netjes hoe dat pakket werd geleverd en de nazorg. Chapeau voor beide!

De andere twee zijn inderdaad iets dunner, niet geënt maar verder gewoon prima in orde.

Geplaatst:

Beiden, de Solaris en de Muscat Blue zijn wel geënt hoor, alleen een heel stuk lager, grondniveau. Kijk nog maar eens goed. Knobbel op of net in de grond.

Geplaatst:
Niet goed aangebonden? Heb je het over dat knikje? Dat is echt niks hoor. Plant hem maar gewoon zo.

ik zag enkel het linkerdeel van je foto op mijn telefoon. Ik dacht dat je het had over het knikje in de linker druivelaar. Zie nu pas dat er rechts een is die wel scheef is.

Geplaatst:

Ik heb begrepen dat je op 3 ogen terug moet snoeien en de hardsgroeiende scheut recht omhoog moet leiden.

dan terug blijven snoeien op 3 ogen totdat je een tak hebt van potlooddikte. Dit vormd de basis van je druivelaar.

Geplaatst:

Dag Nedleds,

Hierboven zie ik dat je al wat bruikbare adviezen hebt gekregen.

Alle verkregen tips zijn bruikbaar:

- nu nog op drie ogen insnoeien, of:

- schuiner planten, zodat de scheut wel ongeveer rechtop staat, of:

- niet schuin planten en later bijbuigen,

ze kunnen allemaal, dus aan jou de keuze !

Denk er wel aan dat je de stok dieper plant dan hij nu in de pot staat. De entplek moet na het planten ongeveer 5 tot 10 cm boven maaiveld zitten.

Marcel Joosten.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Naar aanleiding van bovenstaande berichten in die periode de druivenstok gesnoeid op drie ogen. Een tijd niet naar omgekeken en toen zag ik dat hij nog steeds aan het bloeden was. Ik heb toen direct van Bayer wondafdichtmiddel gekocht op basis van hars en dit erop gesmeerd. Dit was begin deze week, maar hij stopt nog steeds niet met bloeden. Als ik een paar uur later kijk is de wondafdichtmiddel veranderd in een 'druppel' door het wondvocht. Die druk ik dan weer plat maar dusver nog zonder resultaat.

Iemand andere tips nog? Wat gaar er gebeuren als ik het niet gestopt krijg? Onderontwikkeld wortelgestel, trekt hij dat wel?

Andere druivenstokken die ik in dezelfde periode heb gesnoeid vertonen dit niet.

Geplaatst:

Is niet erg. Geen gevolgen. stopt uiteindelijk vanzelf. Kan lang duren. Mijn ( ook de recent gepote ) druiven bloeden ook nog steeds ( al een week of 3 )

Liever géén wondsmeermiddel gebruiken, dat zijn ouderwetse achterhaalde middeltjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.