Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Niet/wel omploegen en zaaien?

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben net in de wondere wereld van moestuinen gestapt en heb net getekend voor mijn eigen volkstuintje Nu heb ik er naar alle eerlijkheid echt nog geen kaas van gegeten, maar ik ga mijn best doen het komende seizoen

Vriendelijke tuinburen hebben in december mest, ik dacht van een paard, erop uitgestort (volgens mij heet dit mulsch?) . Nu zit ik erover na te denken om de grond niet om te ploegen met het oog op ecologisch tuinieren, maar kan dit ook als er mulsch op ligt? Als je niet omploegt, moet je dan nog wel andere handelingen verrichten alvorens je kunt zaaien of laat je de mulsch liggen en schep je die opzij en zaai je dan? (zoals ik al zei, geen kaas van gegeten... ) Zoals op de foto te zien is zit er onder de mest nog een laagje groene plantjes (groenbemesting? ), wat kan ik hier het beste mee doen?

Mijn tuin is 100 m2 en om het overzicht te kunnen bewaren wil ik de helft in gebruik nemen (of is dit al erg enthousiast voor een beginneling?). Hoe kan ik dan de overige grond het beste afdekken zodat dit netjes toegedekt is het komende seizoen?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!!!

Geplaatst:

Hallo Tante Moestuin,

Goed dat je hier komt om je in te lezen voordat je je tuin aanpakt. Welkom! Maar ik zou eerst wat beter dit forum doorlezen voordat je standaard beginners-vragen stelt, want deze vragen worden om de paar dagen gesteld. Wat mulchen is kan waarschijnlijk Wikipedia je ook nog wel vertellen.

Je bent wel in de goede forum afdeling, er zijn best veel recente draden geweest die je meer informatie kunnen geven, of anders de zoekfunctie gebruiken rechtsboven (op mijn PC zie ik die tenminste, op mijn mobiel niet).

Sorry dat dit wat afwimpelend klinkt, maar ik denk dat je of zelf door het forum moet gaan zoeken, of zelf meer specifieke info evt met foto's (het opladen van je foto lijkt niet gelukt) moet gaan geven om een meer specifiek antwoord te rechtvaardigen.

Ik kan wel zeggen dat mest van koe of paard prima door de grond kan worden gewerkt, maar dat mulch per definitie als een beschermende laag op de grond wordt aangebracht.

Geplaatst:

welkom

Geplaatst:

Welkom,

foto uploaden niet gelukt nee.

Je zou aan de tuin-buren en/of vereniging kunnen vragen wat de geschiedenis is van de tuin, ook ivm eventuele aardappelteelt.

is er geploegd, gefreesd, gespit ???

Ikzelf zou op een nieuwe tuin ploegen en Fresen daarna mulchen met compost e.d.

25 maart is landelijke compost dag = gratis compost .

genoeg info te vinden hier op het forum.

veel plezier met je tuin.

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

En vooral: Kijk af bij de buren.

Wat doen anderen op het complex? Want de ervaring van o.a. de plaatselijke omstandigheden is ook belangrijk.

Door iedere keer als je op het complex bent, net voor je naar huis gaat, even een rondje over (een deel van) het complex te maken, zie je bij anderen wat zij op dat moment doen en hoe ze hun gewassen hebben staan. En daarvan gebruik je zelf wat je leuk/makkelijk lijkt.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:
Ik kan wel zeggen dat mest van koe of paard prima door de grond kan worden gewerkt, maar dat mulch per definitie als een beschermende laag op de grond wordt aangebracht.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.