Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

champost aanbrengen op zware klei


ellen123

Aanbevolen berichten

In december verhuist. We hebben zeer zware (rivier)kleigrond wat eerder een verwaarloosd weitje was. Net voor de laatste vorstperiode heb ik met een graszodensnijder de graszodeverwijderd en de grond met een spitvork losgespit (als nog wat resten gras aanwezig gedraaid, anders alleen losgemaakt). De grond is nog erg kleverig. Ik kan nu aan champost komen. Kan ik die nu reeds opbrengen? Of moet ik daarmee wachten. Later ook nog grof zand aanbrengen en dan inharken of is frezen nodig om tot een normaal zaaaibed te komen? En wanneer moet ik dat eventuele frezen dan doen. In maart of april pas ? En kalkgift ? Het is ongeveer 300 m2. Welke hoeveelheden zand/champost/kalk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag. Welkom op dit forum.

 

De kalk: heb je een reden om aan te nemen dat je moet kalken ? Eerder waarschijnlijk van niet. Jouw rivierklei is erg kalkrijk van zich. Twijfel je toch, zal je moeten meten.

De structuur van je grond: vet en vast. Toch kun je ook daar straks in het voorjaar in zaaien hoor, eventueel in geuljes met daarin pietsje potgrond.

 

Je kan met zo'n grond natuurlijk vanaf de start wel gaan werken aan structuurverbetering; dat wordt gewoon lange adem, geeft niks, wordt alleen maar beter. Veel organisch materiaal blijven toevoegen. Gewoon bovenop leggen of als je echt liever de grond bewerkt, lichtjes in de bovengrond doorwerken.

Champost vind ik zelf mooi spul. Dood materiaal an sich ( gestoomd ) dus je bent gelijk een tijd van je onkruid af.

Het bodemleven haalt de champost op termijn vanzelf de grond in.

Er in zaaien vind ik minder werken maar zijn er zat die dat doen. Zelf gebruik ik het als mulch. Mestwaarde is niet erg hoog hoor, maar dat is niet erg, je klei is vruchtbaar zat.

 

Zand. Werkt bij mij niet op mijn rivierklei, ik maak er een soort beton van.

Ik gebruik grof zand ( brekerszand ) soms wel als mulch, zo ook grit of kiezels. Maar goed, das in speciale gevallen

Zand toevoegen kun je aan gaan denken als met een paar jaar je humusgehalte fors is toegenomen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...