Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen tuinders,

Wij hebben sinds dit weekend een volkstuintje! Het werd kaal opgeleverd maar er is de afgelopen jaren wel op getuinierd. Er lag deze winter geen compost oid op en ik vroeg me af, wat moet ik nu nog aan de bodem toevoegen voor ik kan 'beginnen'? Ergens heb ik namelijk gelezen dat je compost in de herfst/winter moet verspreiden en niet in de lente omdat de planten dan direct in de compost staan. Of is dat niet zo? En hoeveel gooi ik er dan op? Eerlijk gezegd vond ik compost in zakken (volgens mij doet onze gemeente niet meer aan gratis uitdelen) nog best prijzig.

We hebben er ook een kasje op en die bodem is wat laag. Dit wilde ik dus aanvullen maar met wat? Ook compost? Tuinaarde? Potgrond? Moestuingrond (en wat is dat dan?)?

*gaat nu nog even naar de voordeur om een voorsteltopic te maken met foto's* (ik wilde deze vraag alvast even stellen )

Geplaatst:

De bodem in de kas hoger maken zorgt er ook voor dat je planten minder de hoogte in kunnen... Met pepers niet zo'n probleem maar met tomaten mag er best wat ruimte zijn.

In mijn gemeente ook geen gratis compost maar bij een buurgemeente zo'n 5km verderop kan ik naar hartelust compost halen 24/7. Vind die compost alleen niet zo geweldig met eikels en dus wellicht ook eikenblad en ook vrij veel plastic en metaal...

5km de andere kant op zit een composteringsbedrijf met gecertificeerde compost. Ik geef daar liever een paar tientjes uit voor een paar aanhangers komende herfst/winter

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Compost in zakken is inderdaad zeer duur. In principe maak je die zelf van o.a. wat de tuin aan groen-afval geeft + evt. geschikt keukenafval + evt. mest + strooisel van plantenetende huisdieren + evt. blad, gras, houthaksel, wat mest wat je kunt krijgen. Het allereerste wat ik zelf in een tuin zou doen is in ieder geval een composteervoorziening maken op een zeer goed bereikbare plek. Misschien zijn er in je buurt wel bedrijven die compost maken van groenafval (beter niet van GFT) en waar je met een aanhangertje, metselkuipen voor een heel redelijke prijs een vrachtje kunt halen? En kun je zo voordelig in een beginhoeveelheid voorzien?

Om te beginnen kun je in principe ook al uit de voeten met gedroogde koeienmest of (o.a. van DCM) biologische gedroogde koe/kip/paardenmest. In bemestingswaarde is dat ook vrij laag (ongeveer het dubbele van compost) en ook hier geen risico van verbranding e.d. + ook hierin een aanzienlijk deel (ongeveer de helft) organische stof. Je stemt de hoeveelheid wat af op het soort gewas en kunt beter in 2 of 3x de hoeveelheid die op verpakking wordt geadviseerd geven dan alles ineens.

Probleem van een voor jou nieuwe tuin is dat je niet weet wat er voorgaande jaren in gedaan is en hoe de bodem is. Op zich niet zo gek om het eerst een jaar te bekijken...hoe groeit het wat je zaait en plant? Met lichte organische meststoffen als compost of gedroogde koemest e.d. (op de verpakking zal staan: "bodemverbeteraar" en niet "mest" !) kun je eigenlijk geen kwaad doen. Als maat zou ik aanhouden: compost 0,5 a 1,5 cm. afhankelijk van voedingsbehoefte van wat je er teelt (tuin is al gebruikt en dus bemest hoogstwaarschijnlijk!) en voor gedroogde mest ongeveer 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid op verpakking....evt. nog eens herhalen tijdens seizoen.

Dat je nu compost of gedroogde mest opbrengt is geen probleem. Dat het normaal vroeger gebeurt heeft vooral te maken met praktisch en dat een laag compost een goede wintermulch is om je bodem te beschermen en onkruid te voorkomen en het bodemleven vroeg op gang te brengen.

Potgrond is ongeschikt (= turf, zand, e.d. + kunstmest) Tuinaarde is grond + kunstmest en alleen voor siertuin ophogen e.d. Bovendien beide nog duurder dan compost in zakken.

Kasje behandel je in principe hetzelfde als tuingrond. Laagje compost is prima. Gedroogde mest kan ook. Evt. eerst wat scheppen grond uit je tuin erin brengen om het wat hoger te maken?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dag en welkom hier.

Heel begrijpelijke vragen en je bent ook zeker niet de eerste met een hoop vragen als je net met een nieuwe tuin gaat beginnen.

Allereerst heeft dit forum een zoekfunctie rechtsboven. Type je daar wat steekwoorden in krijg je allerlei bestaande topics, oude en nieuwe, waar je info weg kunt halen en ook kan aansluiten met je vragen.

Ik zou zeggen : gewoon lekker beginnen, maak het jezelf niet te moeilijk. Het is altijd een moestuin geweest, dus voorlopig is het gehalte aan mest méér dan zat. Compost is nooit té veel, kun je sowieso inzetten en ook gebruiken als mulch. Je kunt spitten, of niet spitten, net wat je wil of denkt handig te vinden in je 1e jaar. Gewoon lekker beginnen en gaandeweg het jaar je verder oriënteren over alle diverse aanpakken en denkwijzes hoe het verder aan te pakken. Er is zó veel mogelijk, dat je al gauw de bomen door het bos niet meer ziet. Gewoon lekker doen !

Nieuwe grond naar je tuin brengen; kán. Om op te hogen ? ( plaats es een foto ? )

Ken ik jouw situatie niet, maar is het nodig ? Zo ja : groot aanpakken. Kuub tuinaarde kost hier 35,-

Zakken tuinaarde vind ik persoonlijk je reinste zooi en in verhouding ook best prijzig voor wat je krijgt, maar kan wel natuurlijk.

Zakken compost; is mooi spul ( althans; ook daar is veel variatie n de handel hoor ) maar wel érg prijzig he ? Zelf gaandeweg compost gaan maken lopende dit komende seizoen : zeker doen ( zie die topics )

Zakken moestuingrond. Sorry, mijn persoonlijke mening : je reinste flesserij. Wat een geld. Je hebt grond nodig en het is een moestuin, dús heb je die zakken nodig ? Dat was ooit een idee van een meneer-marketing bij de Intratuin

Potgrond. Zeker. Heerlijk spul hoor. voor es wat toepassingen, potten-kweek enzo. Ook loeiduur natuurlijk. Niet om je tuin mee aan te vullen.

Gewoon lekker beginnen en gaandeweg kom je alle kleine en grote vraagstukken tegen.

tuinieren doe je gewoon en vooral niet in je hoofd . Neemt niet weg natuurlijk dat je met een hoop vragen zit. En daar is dit forum inderdaad voor. Kijk rustig rond.

ps. zie dat weknow ook aan de koffie zit. Die typt wat sneller dan ik

Geplaatst:

Dank voor alle uitleg!

We zijn vandaag naar de tuin geweest en hebben een deel gespit (waar het behoorlijk vastgeklonken zat) en een deel geschoffeld/geharkt, vergeten foto's te maken van ons harde werk helaas.

Ik ben nu aan het kijken of we via de plaatselijke scouting volgende week een aantal kruiwagens compost op onze tuin kunnen krijgen, dat zou mooi zijn. En anders ben ik vandaag ook langs de Aldi geweest voor een emmer koemest

Compost zal ik dan ook in de kas erop doen, de grond is daar zo'n 10cm lager dan het pad, maar misschien heeft de vorige tuinder dat expres gedaan, geen idee.

We zullen het gaan zien komend jaar en anders volgend jaar herkansing met hopelijk eigen compost. Ik ben nog aan het kijken voor een bak oid, ben niet heel klushandig maar vindt een losse hoop niet zo netjes voor de tuinburen.

Geplaatst:
Compost zal ik dan ook in de kas erop doen, de grond is daar zo'n 10cm lager dan het pad, maar misschien heeft de vorige tuinder dat expres gedaan, geen idee.

Hier zit de bovenkant van de platen rond de bedden buiten zelfde hoogte dan de grond in de bedden , In de serre staan de platen ook een 10cm boven het grondoppervlakte en dit zeer bewust .

- Voor de zeer vroege zaai een plank tegen de wand en dan pvc platen er op langs ene kant plank andere kant plaat langs de wegel als het ware koude bak in de koude serre.

- serre word intensief gebruikt voor tomaten daarom worden ze in 12liter emmers( met gaten in de bodem natuurlijk) geplant (geen zin om om de aantal jaren grond te vernieuwen). Grond van uit de gaten er rond zonder over de platen te vallen in de wegels .

- Spoelen van de grond water loopt niet weg via wegels .

Het plan is om de platen buiten ook enkele centimeters om hoog te brengen . Door elk jaar te mulchen met compost komt grondoppervlakte telkens een klein beetje omhoog en daardoor ligt grondoppervlakte ietsjes boven de platen dat in de loop van de jaren zal Vermeeren na verloop van tijd .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...