Geplaatst: 17 maart 20178 j Het lijkt me zelf dat ik ernaast zit maar goed. Ik heb via fruitbomen een witte druif Solars gekocht. Deze heb ik in de tuin geplant en gesnoeid. Het snoeiafval heb ik gebruikt om te stekken. Ze staan nu een maand in vochtige potgrond bij kamertemperatuur en sommige stekken beginnen uit te lopen. Sinds vandaag is een knop goed open gegaan en ik zie hier doorzichtige bolletjes in zitten. Dit hebben meerdere stekken van de Solaris. Ik dacht dat het misschien vocht was, maar dit is het niet. Als ik de bolletjes aanraak vallen ze eraf. Wie weet wat dit is? Eitjes van iets? De eitjes zaten dus in de slapende oog! Kan er niet achteraf op gekomen zijn. Wat doe ik ertegen? En hoe behandel ik eventueel de stok die reeds gepoot is. Of is het toch iets onschuldigs?
Geplaatst: 17 maart 20178 j Auteur Bij nader inzien moet het topic eerder bij problemen denk ik. Ja, slakkeneitjes? Ik weet het niet. Heb ze nog nooit gezien. Ik vind dit maar vies en akelig. Als iemand tips heeft om er vanaf te komen, onder de kraan houden? Of iets erop spuiten wat de eitjes dood? Ik heb nog wel oude insecticide staan maja liever gebruik ik dat niet natuurlijk, hou daar niet van.
Geplaatst: 17 maart 20178 j Ik heb geen idee wat het is. Als het er zo makkelijk af valt niet een idee om het er dan gewoon allemaal af te vegen? Wel iets eronder zodat het niet op de aarde verdwijnt en die bedekking erna weggooien.
Geplaatst: 17 maart 20178 j Nee hoor. Dit heet 'Gutteren' = vocht, een soort overtollg vocht wegdoen / loslaten van de plant door de huidmondjes. Zijn ook topics over. Je stekken ( was in een ander topic je ook aangeraden dacht ik ) hadden beter buiten kunnen staan, dan gaan ze niet zo hard, deze staan veels te warm en hebben straks moeite met de warmte = uitlopen = verdamping zonder dat ze het al aan kunnen vanwege het nog niet hebben van wortels, of als ze die nu al wel hebben ( knoppen lopen uit op de aanwezige kracht in het stekhout ), moeten ze de snelheid van de groei aankunnen. Winterstek best buiten laten voortaan. Deze nu niet meer wellicht. wél uit ( uit ! ) de zon houden, luw buiten zetten zou ik denk ik zelf doen.Maar wel lastig nu. Gaan veels te hard zo.
Geplaatst: 17 maart 20178 j Auteur Ik dacht zelf ook eerst dat het gutteren was, maar het is geen vocht... Het zijn 'harde' omhulsels die er geheel afvallen en dan op het substraat liggen. Toch buiten Bit? hmm dat is minder en is me nergens aangeraden wat ik gelezen heb? Ik las juist overal dat ze binnen moesten staan. Ze staan iig niet in de zon, net om de hoek bij een raam.. Of toch naar buiten? haha. Ze staan nu bijna een maand zo.
Geplaatst: 17 maart 20178 j okok. Geen vocht. Zag er bij het zien van de foto echt voor mij uit als druppeltjes. Niet dus. Zo zie je maar dat zelfs een foto heel misleidend kan zijn ( of de werking van mijn waarnemen natuurlijk ) Dan neem ik aan dat het eitjes van een luis zijn. Optie 2 dan maar Ja, snap ik, ze staan een maand zo, na je snoei van de verse aankopen. Ze lopen nu ver voor op de druiven die gewoon buiten staan.Zo licht mogelijk, zo koel mogelijk. Onverwarmde kamer met raam ter beschikking ? Of anders toch maar naar buiten , uit weer en wind. Maar vooral licht, zónder zon. De verdamping moet minimaal blijven voorlopig. Komen de wortels onder de pot uit, kun je ze naar wat zonniger verplaatsen. Koude deert ze niks, maar vorst willen ze nu niet meer ( kan het hout wel hebben, maar blad nu niet meer )
Geplaatst: 17 maart 20178 j wrijf anders zo'n bolletje eens tussen je vingers fijn. Het kan tóch een gutter-effect zijn , met een extreem groot aandeel zouten van de plant, wat hard aanvoelt ( deels opgedroogd. )Slakken-eitjes zie ik er niet in, maar eigenlijk ook geen luizeneitjes.
Geplaatst: 17 maart 20178 j Auteur Ik heb toen straks een pet fles met één naaldengaatje in de dop de plantjes afgespoten. Ging erg goed. Een soort van mini druk haha. Daarna alles weg gespoeld. Ze gingen er duidelijk vanaf, en 'loste' niet op zeg maar. Ik kan nu dus niks meer testen haha. Miss als de rest open gaat en ze er nog zitten. Ik heb op je advies de stekken zojuist naar buiten verhuisd. Gelukkig heb ik een mega luw plekje in de tuin. Het terras is met de buren gescheiden door een muur. Die muur is gericht op het noorden, het keukenraam onder is dus gericht op het zuiden. De muur heeft een soort uitstulping (zo'n kolom). Waardoor rechts van de kolom een kleine hoek is. Deze hoek staat in de volle schaduw maar wel in de luwte. De muur is wit waardoor licht meer weerkaatst wordt. Hier staan ze nu. Zoiets: Alleen een witte muur en de kolom is een stuk dieper, zeker 30cm. Denk ideaal plekje. Op een 50cm verhoging dus niet op de grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.