boomknuffelaar Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Heb onlangs een zakje koemestkorrels van Culvita gekocht. Er staat echter niets op de verpakking over NPK verhouding. Op hun eigen site staat er niets over en op mijn mail - een week geleden gestuurd - reageren ze ook niet. Misschien dat iemand op dit forum er meer van afweet? Quote
weknow Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Gedroogde koemest wordt beschouwd als bodemverbeteraar en dus niet als mest (in de handel/wet). Daarom hoeft de er niets op te staan over de hoeveelheden N-P-K. Daarbij zullen die ook wel wat variëren, bijvoorbeeld afhankelijk van periode van het jaar, het soort koeien en hun menu. Het Velt handboek geeft wel waarden, die je als een globale indicatie kunt beschouwen.N = 2, P = 1,4 en K = 1,5 a 2,5 en ook wat kalk. Geen hoge waarden....risico op verbranding is er dus niet zo, maar wel relatief hoge P = fosfaat-waarde...bij veel gebruik of gebruik als enige voedingsbron in een moestuin is er daardoor een gevaar op overdosering van fosfor en van uitspoeling naar bodem en grond- c.q. oppervlaktewater. Daarnaast is er geen keuring op bijproducten in de mest (van medicijnen bijv.) en zal kwaliteit vooral ook afhankelijk zijn van de werkwijze in de stallen waar deze gewonnen wordt. Over de oorsprong wordt meestal geen enkele informatie gegeven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
boomknuffelaar Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Dank voor je uitleg Weknow Net wanneer je denkt iets organisch te hebben gevonden heb je dus nog steeds de kans dat het vervuild is met allerlei antibiotica e.d. Moet dus op zoek naar biologisch gecertificeerde korrels...? En met fosfaat bedoelde je fosfor? Quote
weknow Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Ja, koemestkorrels zijn organisch......en geven ook wat organische stof aan de bodem. Of het ook ecologisch is......moeilijk te bepalen omdat er niet op wordt gecontroleerd en je niet weer waar ze vandaan komen. Bij "biologische" weet je dat waarschijnlijk ook niet, maar daar mag je ervan uitgaan dat de dieren volgens normen voor biologische veeteelt worden gehouden. In hoeverre bio ook ecologisch is....daar zijn hele discussies over mogelijk (en hier ook topics over)...gaan we hier niet over door ( ) Compost, zeker als je ze zelf ergens kunt maken, is eigenlijk de meest voor de hand liggende organische bodemverbeteraar (en ook plantenvoeder). Ze is ecologisch omdat je in feite "waardeloos" afval omzet naar iets zeer waardevols voor de tuin.....kringloop dus! Bovendien kun je ook veel vraagtekens zetten bij (grootschalige, industriële??) vleesproductie, die veel meer grondstoffen (voedsel, water enz.) vraagt om de zelfde hoeveelheid voedingstoffen op ons bordje te krijgen, dan plantaardige voeding. Fosfor is een chemisch element dat in die vorm niet voorkomt, maar altijd in verbindingen (stofjes) met andere elementen. Zo een verbinding waarin fosfor een belangrijk bestanddeel is, heet "fosfaat". Ook de fosfor in mest zal altijd in de vorm van een fosfor-verbinding ofwel fosfaat voorkomen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Recommended Posts