Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloem dunnen bij perzik melrod


wilma2

Aanbevolen berichten

hay mensen. mijn mooie 3 jarige rod meldred perzik zit boordevol bloesem.

het is het eerste jaar dat hij zo in bloei staat het lijkt mij wenselijk er een deel van de bloemen uit te halen, maar hoe doe ik dat. 1 bloem op 5 cm of anders en wanneer doe ik dit het best

wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn idee om er wat bloesem uit te halen is omdat , als de bloemen echt tegen elkaar staan die naderhand tot vrucht willen komen de nodige ruimte niet zullen hebben om mooie grote perzikken te worden en ook omdat het een 3 jarig boompje is dat naar mijn idee nog niet in staat is grote hoeveelheden fruit naar een goed en gezond te brengen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde als Yuras.

later dunnen ( misschien zelfs een paar keer ) doe ik wel.

 

Ik snap m wel. Ik doe het ook bij een heel jong appelboompje bv, of peer. Paar bloemen die verschijnen, haal ik wel weg. Bij druif doe ik het ook wel het 1e jaar. Maar daarna toch niet meer. Wel nog dunnen later bij vruchtzetting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn idee om er wat bloesem uit te halen is omdat , als de bloemen echt tegen elkaar staan die naderhand tot vrucht willen komen de nodige ruimte niet zullen hebben om mooie grote perzikken te worden en ook omdat het een 3 jarig boompje is dat naar mijn idee nog niet in staat is grote hoeveelheden fruit naar een goed en gezond te brengen

Opzich heel logisch alleen net wat de anderen zeggen zal ik met de vrucht gaan uitdunnen in mijn ogen iets makkelijker en je kunt ook beter zien welke vrucht er zwakker is of sterker

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaring met abrikozen blijkt, volgens oostenrijkse gegevens, dat bloemdunnen een duidelijk positieve invloed heeft op de baumgesundheid.

Energie die anders in de bloei en overbodige vruchtzetting gaat zitten wordt nu in reserve gehouden en daardoor minder uitputting van de boom.

Maar het wordt pas gedaan in het wiitte knop stadium en na uitvoerige bestudering van de lange termijn weerberichten. NM het nadeel van bloemdunnen is dat de nachtvorst gevoeligheid toeneemt.

 

Volgend jaar ga ik in de kas ook bloemdunnen, ik dun me dit jaar helemaal suf door de overvloedige vruchtzetting, de bijen hebben het iets te goed gedaan. Vooral de zelfbestuivers.

Abrikozen buiten is niet nodig omdat de bloei en bestuiving een stuk minder is. Perziken bloeien bij mij wel buiten overdadig, dus als ik tijd heb dan ga ik ook bij perzik buiten er met de kam langs.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben blij met jullie reacties , wat ik opvallend vind is dat de meeste het niet nodig vinden de BLOEM te dunnen behalve windindewilgen die aangeeft ook met bloem dunnen aan de gang wil gaan.

het is inderdaad makkelijker de nieuwe vruchtjes te dunnen indien nodig. maar met bloem dunnen kun je al op voorhand bepalen hoeveel vruchten je zou willen hebben, als vorst en andere narigheid geen roet in t eten gooit.

in mijn geval heb ik een kleine boom van 1 meter hoog en de tweede boom is +- 1,50 hoog. nu zitten er aan beide geteld meer dan 100 bloemen in. dat zal niet gaan denk ik om er mooi gegroeide perzikjes van te oogsten. dus breng ik het aantal bloemen liever ineens op 75. dan kan er in de normale rui altijd weer wat minder komen, ook om de beide boompjes niet vreselijk uit te putten.

misschien vinden jullie mij eigenwijs maar het is geenszins mijn bedoeling het beter te weten.

in elk geval mijn vriendelijke groet

wilma :

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn doel is een x-aantal vruchten aan de boom krijgen. Nu zal niet iedere bloem bevrucht worden dus vind ik het prettiger om na de vruchtzetting te dunnen zodat ik weet dat ik geen bevruchte bloemen weg haal en dat ik er niet meer heb dan dat ik wil hebben.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...