Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hulp gevraagd inheemse planten


angela

Aanbevolen berichten

Maar als het puur relatief sterk groeiend puur gras is en machinaal te bereiken is ? Is er geen landbouwer (met perceel grasland in de buurt) of hobby kweker van dieren die bereid is om gras te maaien en af te voeren als hooi of voordroog (werk in ruil voor hooi), extra maaibeurt zonder kosten voor de gemeente ? En toch verarming op snellere methode ? Ik dacht dat bij intensief maaibeheer voordroog om de 6 weken maaien een richtlijn was , dus dat landbouwer bv 1 maal mee en eens niet meenam als hij gras maaide in de buurt (elke keer meenemen zullen de meeste waarschijnlijk niet zien zitten intensief maaien betekend ook intensief bemesten anders opbrengst te laag) ?

 

 

 

Intensief maaibeheer is maaien om de 10 dagen. Extensief, wat op dit perceel de bedoeling is, is 2x per jaar. En dan ligt het eraan wanneer je maait aan of je voorjaarsbloeiers of zomerbloeiers hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker als de gemeente al een aantal jaar heeft gemaaid en afgevoerd heeft er al een aardige verschraling plaatsgevonden. Het belangrijks is dan met name het tijdstip van de eerste maaironde. Veel eenjarige soorten "redden" het niet omdat hun kop wordt gesneld voordat het zaad is gezet. Als er een paar jaar laat in de zomer wordt gemaaid zie je de diversiteit snel toenemen. Zelf met alleen klepelen en laten liggen van het maaisel is dit al het geval. Het juist tijdstip in combinatie met afvoeren zal snel resultaat opleveren.

 

De meeste gemeentes hebben beleidsdocumenten over (ecologische) bermbeheer. Soms omdat ze hier daadwerkelijk iets mee willen bereiken en soms omdat het simpelweg goedkoper is als het vroegere beheer. Kijk eens of hier iets van te vinden is bij de gemeente. Mogelijk heeft de gemeente zelfs een ecoloog in dienst die eens mee wil denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik had nog een foto gemaakt van het terrein.

Ik krijg het alleen niet helemaal op de foto net buiten de wandelpad ligt ook nog een bijbehorende strook en aan de rechtse kant van de foto loopt het terrein door tot de sloot

 

1830152313168303416855352973816284326909028n89761494001929.jpg

 

En even ter duidelijkheid ik ga hiervoor zelf geen onkosten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...