Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Mijn man en ik lezen al tijden in stilte met veel plezier dit forum. Laat ik ons nu eens voorstellen.

Wij zijn een gezin met kinderen en hebben na twee jaar experimenteren op een ander landje nu sinds vorig najaar een nieuwe volkstuin (300M2) waar we ons paradijsje van willen maken.

We laten ons vooral inspireren door de principes vanuit de permacultuur. Zo veel mogelijk zelf doen, recycling, duurzaam dat vinden we fijn.

Het grootste gedeelte van de tuin zal dan ook bestaan uit vaste planten. We hebben een kas, bouwen aan een koude bak en mijn man leeft zich uit op aardbeien. Die staan nu op met worteldoek bedekte ruggen. Gouden tips voor de aardbeienkweker zijn welkom

Verder houden we wel van een experiment. In de kas proberen we nu strobalen te laten composteren om daar tomaten etc in te gaan zetten. Ik weet dat dit een vaak mislukt experiment is bij velen maar daarom des te uitdagender.

Tot slot moet ons tuintje een paradijsje zijn voor al wat leeft.... De kinderen hebben dus een grasje en een schuurtje waar het een en ander zal komen om hen te vermaken (naast natuurlijk het tuinieren zelf). En beestjes! Mijn man is besmet met de liefde voor wormen. In de kelderbox van ons flatje heeft hij een heuse wormfarm met een aantal wormentorens. Mijn volgend projectje wordt een insectenhotel.

Op de wensenlijst staat ook nog een moerastuintje met waterkers ed. Dit willen we maken door het hemelwater van de kas op te vangen en in een poeltje te laten stromen. Wie weet hoe leuk dat kan worden

Tips welkom! Groeten Pastinaakje

17493018_1303801806323293_1654508601354253110_o.jpg?oh=c643d89b6727b74b71e36facecddf19d&oe=59536A2F

Geplaatst:

Hoi Pastinaakje

Wat een leuk en goed idee om je te laten inspireren tot permacultuur,

Ook wij zijn er een beetje mee bezig .

Een zelfgemaakte composthoop , vooral niet omspitten (omdat je daarmee de structuur van de grond mee vernield) ik gebruik kartonnendozen die ik op een stuk grond met "onkruid" leg en daarover schep ik compost, na een 2 a 3 maand is alles opgelost in de grond en is de grond vrij van onkruid en is het los en vruchtbaar....

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Geplaatst:

We hebben helaas vooral ridderzuring, niet eetbaar We gaan mulchen met het blad en dan uitsteken. Afdekken met karton daar hebben we ook goede ervaring mee op de vorige tuin, misschien gaan we ook dat nog wel toepassen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...