Groove Geplaatst: 6 april 2017 Geplaatst: 6 april 2017 Hoi hoi, Vorig jaar was m'n eerste jaar als moestuinier. Ben een zeer enthousiaste beginner en volgend jaar begin ik aan een ambitieus nieuw project. Waar ik momenteel in een huurhuis enkel een grote serre en klein stukje moestuin heb, verhuizen we eind dit jaar naar een landhuis met een volledige weide achter van 5000 m². In mijn fantasie is die weide al omgetoverd tot een grote boomgaard met een vijver, wat grazende schaapjes en een grote moestuin op het stuk dichtst bij het huis. Uiteraard wordt dit een geleidelijk proces maar ik zou toch graag eind dit jaar, na intrek in oktober, al de fruitbomen aanplanten en een groot stuk (50-tal m²) voor de moestuin omspitten. (In principe kan ik daar nu al stukken karton met gewicht leggen op de bewuste moestuin-plaats, heeft het éne voordelen op het ander ?) Het wordt dus een groots en langetermijn-project maar ik kan niet wachten om erin te vliegen. Ben me momenteel zoveel mogelijk aan het voorbereiden, informeren, kennis vergaren (oa. op dit forum ). Ik ga hier dus vaak & veel vragen stellen ! Hopelijk kunnen jullie me met jullie ervaring bijstaan ! Binnenkort volgen foto's, eerste versies van moestuin- en boomgaard-plannen (te verbeteren) & een pak vragen ! Cheers ! Jean Quote
roeier Geplaatst: 6 april 2017 Geplaatst: 6 april 2017 Uiteraard wordt dit een geleidelijk proces maar ik zou toch graag eind dit jaar, na intrek in oktober, al de fruitbomen aanplanten en een groot stuk (50-tal m²) voor de moestuin omspitten. (In principe kan ik daar nu al stukken karton met gewicht leggen op de bewuste moestuin-plaats, heeft het éne voordelen op het ander ?)Ja, het zou het spitten veel makkelijker maken, verwacht ik, als je nu al een lichtdichte laag daarop kunt aanbrengen. Dan schiet alles wanhopig naar het licht, maar het is verspilde energie voor de wortels als het licht niet wordt gevonden, de wortels raken verzwakt en je komt er makkelijker doorheen met een spade.Gezonde wortelstelsels (die dus gevoed worden door bovengronds blad) kunnen lastig zijn om doorheen te spitten, niet prettig voor je rug ook. Ik zou het zeker aanraden om er nu alvast karton op te doen. Er zijn ook mensen die karton erop leggen met daar weer een mulchlaag op en die tuinieren er dan zo op, zonder te spitten. Dat karton verteert wel binnen een jaar.Ik zou zelf wel altijd spitten; grond die ik niet ken wil ik altijd eerst een keer goed keren. Welkom, en vraag maar raak. Vergeet ook niet de zoekfunctie in de rechter-bovenhoek te gebruiken, want de meest voorkomende vragen hebben al een schat aan goed advies opgeleverd als je even zoekt. En natuurlijk leveren vragen met foto's erbij altijd betere antwoorden op - alleen niet van mij, want in ervaring sta ik gelijk aan jou. Quote
Cheela1982 Geplaatst: 6 april 2017 Geplaatst: 6 april 2017 Wat een mooi vooruitzicht, en alsnog proficiat met jullie nieuwe woning! Van harte welkom, je word hier met alle vriendelijkheid geholpen Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Charly Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 Zit middenin eenzelfde traject. Maar dan met een dikke 1000m2 minder, en al een jaartje verder. Ik heb heel veel van te voren uitgetekend, maar merk toch dat ik steeds blijf veranderen. Dat komt met name door nieuwe inzichten, maar ook door wat ik bij-leer. Bijv hier op het forum.Het is veel werk hoor! Maar ontstellend leuk. Veel plezier gewenst alvast! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 Welkom hier Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Raquette Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 Oooooh! Ik ben een heel klein beetje jaloers. Welkom hier! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Gwen Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Welkom!! Het eerste wat in mij opkomt is raised beds/square foot gardening. Dat scheelt je spitten en je begint meteen met het goed opbouwen van je moestuinbodem en je hebt meteen het eerste seizoen al goede oogst. Succes met je project en veel plezier op het forum. Gwen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.