Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Naar aanleiding van het onderwerp "braakliggende tuinen" heb ik de volgende vraag. Wij hebben enkele van de braakliggende tuinen met de bosmaaier gemaaid, onkruid afgeharkt en nu afgedekt met landbouw plastic. Enkele tuinen zijn geploegd en weer verhuurd.

Nu zijn er ook nog een 2 tal tuinen waar rondom heel veel bramen en frambozen struiken staan. Uitspitten is geen optie omdat wortels al door de hele tuin groeien. Afgraven d.m.v. een minikraan wordt te kostbaar. Hoe kunnen wij deze struiken inclusief wortels laten afsterven.

Wij horen verhalen over kort afknippen en besproeien met Round Up. Of afknippen vlak boven de grond en de grond ophogen met aarde.

Wie o wie weet het antwoord.

Geplaatst:

Vreemd advies om een moestuin of op een moestuincomplex te gaan spuiten met Round-up, want dat is simpel verboden ( staat er ook op trouwens )

1 van de opties is bovengronds blijven weghalen zodra je wat ziet. Een plant wil groen zijn, haal je steeds consequent het groen weg, geeft ook een braam of framboos het op. Neemt 1,5 seizoen consequent alles weghalen. / Maaien ( wel frequent maaien dan )

Geplaatst:

Ik zou alles aan de grond afmaaien en daarna afdekken met zwart plastic en gewoon minimaal een jaar laten liggen. Uiteindelijk zal het grootste deel van de wortels afsterven door gebrek aan licht. Een nieuwe tuinder zal wellicht de eerste keer een groot deel omspitten en kan dan een deel van de wortels alsnog verwijderen.

Spuiten kan natuurlijk ook en vlgs mij hebben tuinverenigingen nog wel eens een spuitlicentie maar of je een hele tuin wil platspuiten is wel een lastige vraag. Zelf ben ik daar geen voorstander van maar op ons complex gebeurd dit nog steeds als een tuinder vertrekt en er heel veel onkruid staat.

Geplaatst:

Waarom laat je de bramen en frambozen niet gewoon staan?

Misschien is het bij je opgekomen dat een nieuwe tuinder het ook leuk zou vinden om deze te hebben, dan is het toch zonde om ze eerst weg te halen?

Eventueel wat snoeien zodat je er rondomheen kunt werken met de bosmaaier om de rest in het seizoen nog een keer te maaien.

En zo ver gaan de wortels van bramen en frambozen niet, hoor. Als je de kluit uitsteekt heb je al het meeste van de plant te pakken, die enkele uitloper die nog bovenkomt omdat er een stukje wortel is blijven zitten, is na een paar keer schoffelen ook weg.

Bij ons op het complex huur je de tuin zoals de vorige tuinder deze achterlaat, of anders niet... Dus waarom moeilijk doen, gewoon meeverhuren aan de nieuwe tuinder zou ik zeggen. Mag hij ze zelf uitspitten als hij ze niet wil.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...