Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelsap maken


harmony

Aanbevolen berichten

Inderdaad even aan het werk met schillen en ontklokhuizen (en daar stroop van maken..?) geeft mooie appelmoes als restafval.

Dat gooi je in een pannetje, je proeft of het zoet genoeg is (als het koud is, na een hele nacht uilekken om er lekker veel sap uit te krijgen) en je gooit er een BOEL kaneel (als je dat lekker vindt tenminste) door.

Dat lekker opwarmen en meteen eten, of zo heet mogelijk in schoongekookte potjes doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Tja en dan heb ik nu de sappan opstaan al een hele tijd, en nog maar een half flesje sap.

Hoelang moeten die appels koken

Appelmoes dat heb ik wel

 

1 fles appelsap 750ml

8 potten appelmoes en nog 2 bakjes.

potjes waren op.

Wellicht te veel appels in de pan gedaan.

Morgen maar eens met minder proberen, of mijn appels zijn niet geschikt voor sap, dat kan natuurlijk ook.

 

En een hoop afwas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk soort peren Heb hier wel stoofperen, kan ik natuurlijk ook proberen.

Heb van deze pan appels ong 1250 ml sap.

Het restant door de roerzeef gedaan.

5 hak potten appelmoes, en 2 plastic bakken van 450 ml vol.

Kom zo zachies aan om in de appelmoes, geloof dat ik inmiddels 30 potten heb

En we zijn maar met z'n tweeën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook peren die je onrijp als stoofpeer en rijp als handpeer kan gebruiken, dus misschien was het zo'n soort. Dat is ook zo met onze hoogbejaarde dirkjespeer, onrijp zijn ze als stoofpeer te gebruiken en rijp zijn ze zacht, sappig en binnen een week verrot. Maar er komt wel heeel veel sap uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het houtfornuis staat aan en ik ben ook aan de appelsap, van alkmene, groninger kroon en valrenetjes. We hebben zo weinig appels dit jaar dat we niet naar de appelpers kunnen ( minimaal 100 kg) maar het valt wel erg tegen het sap maken met de ketel...veel werk voor een flesje of anderhalf. De prut laat ik uitlekken voor de appelhoninggelei en ik hoop dat dat wat oplevert ( het uitlekken). Ook staat er appelmoes op het fornuis, water te koken voor de afwas en schone potten, en een bietje. Heerlijk economisch, en straks komt de buurvrouw tarte au sucre maken in het ovendeel, dat is het lekkerst in de houtoven!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiidag stoofperen in de sappan gedaan,Nokvol. deksel paste er niet op.

Nog steeds te leen van een vriendin.

Ong ruim 1 1/2 uur op het vuur gehad, 2 litersap was het resultaat.

Peren waren daarna nog voor een deel hard, maar heb de prut weggegooid, geen tijd om er iets anders van te maken. Ik weet het zonde.

Smaak viel tegen heb het weer warm gemaakt en suiker toegevoegd.

Laat het nu maar een paar weken staan. kijken of het dan lekker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij niet zo'n mooie koperen jampan?

 

Waarom gebruik je een koperen pan Leslie, wat zijn de voordelen?

 

Dat ie van koper is, is één ding, het tweede is dat ie heel wijd/breed is.

 

Ik gebruik 'em voor jam en sap omdat koper ontzettend goed warmte geleidt. De gehele inhoud van mijn pan wordt snel warm/heet. En het formaat van de pan maakt dat er aan de oppervlakte snel/veel water kan verdampen. Je kunt dus snel iets inkoken. Of sneller dan in een smalle, gewone pan.

 

Al met al gaat het hele proces een stuk vlotter dan in een 'gewone' stalen kookpan. En dat is niet alleen tijdeconomisch voordelig maar ook beter voor het fruit en de vitaminen etc.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijvel nog, ik geloof liever dat ik me appels zo opeet en een paar x appeltaart maak dan appelsap,

geloof dat ik de appels wel weg kan eten heb niet veels teveel denk ik, tenzij jullie zeggen appelsap is heel erg lekker.

Iemand appelsiroop/limonade gemaakt ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...