Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelsap maken


harmony

Aanbevolen berichten

In de oogsttijd van de appels en de peren is er bij ons in de Betuwe een mobiele sap-pers waar je je oogst kunt laten persen. In de plaatselijhke kranten staat dan waar deze pers opgesteld staat. Sap wordt gepaseuriseerd en in een vacuumpak van 5 liter gedaan. Kosten waren vorig jaar 5,- euro per pak. Niet erg goedkoop maar je hebt dan wel eersteklas spul van je eigen fruit en gegarandeerd minstens twee jaar houdbaar. Ik geloof dat je wel minimaal 60 kg. per keer moet brengen.

 

groets,

arrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mobipers toch? Had ik nou maar een enorme boomgaard

 

Je moet vragen of Hans een handeltje op zet. Als ie rond oogsttijd even op en neer naar z'n broer rijdt dan kan ie op de terugweg kilo's en kilo's fruit meenemen voor weinig. Niet alleen bij zijn broer vandaan maar ook uit de buurt bij zijn broer vandaan. Hier staat straks de krant weer vol met petit anonces: zo ongeveer alle soorten fruit puntgaaf 1,- euro de kilo en voor de gekneusde exemplaren (om drank mee te stoken of jam van te maken) betaal je 50 cent of een kwartje de kilo. Iedereen heeft hier namelijk een fruitboomgaard en iedereen heeft kilo's applen, kersen, mirabellen, pruimen, abrikozen, peren etc. En men kan het allemaal aan de straatstenen niet kwijt.

 

En als ie nog ruimte over heeft kan ie gelijk een paar sappannen mee nemen. Ik zie dat ze op internet (NL) zo rond de 70 euro kosten. Hier betaal je de helft, vandaag nog een niet gekocht voor 35 euro (ik maak sap gewoon in mijn koperen pan en een vaatdoek). Voor 70 a 80 euro heb je hier een elektrische RVS ontsapper.

 

Verder zou ik van appelen geen sap maken maar Cognac!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mobipers toch? Had ik nou maar een enorme boomgaard

 

 

 

Verder zou ik van appelen geen sap maken maar Cognac!

 

Huh? Cognac wordt toch van druiven gemaakt? Je bedoeld vast Calvados ...ook erg lekker trouwens..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mobipers toch? Had ik nou maar een enorme boomgaard

 

Je moet vragen of Hans een handeltje op zet. Als ie rond oogsttijd even op en neer naar z'n broer rijdt dan kan ie op de terugweg kilo's en kilo's fruit meenemen voor weinig. Niet alleen bij zijn broer vandaan maar ook uit de buurt bij zijn broer vandaan. Hier staat straks de krant weer vol met petit anonces: zo ongeveer alle soorten fruit puntgaaf 1,- euro de kilo en voor de gekneusde exemplaren (om drank mee te stoken of jam van te maken) betaal je 50 cent of een kwartje de kilo. Iedereen heeft hier namelijk een fruitboomgaard en iedereen heeft kilo's applen, kersen, mirabellen, pruimen, abrikozen, peren etc. En men kan het allemaal aan de straatstenen niet kwijt.

 

En als ie nog ruimte over heeft kan ie gelijk een paar sappannen mee nemen. Ik zie dat ze op internet (NL) zo rond de 70 euro kosten. Hier betaal je de helft, vandaag nog een niet gekocht voor 35 euro (ik maak sap gewoon in mijn koperen pan en een vaatdoek). Voor 70 a 80 euro heb je hier een elektrische RVS ontsapper.

 

Verder zou ik van appelen geen sap maken maar Cognac!

 

Ik heb net inderdaad een stalen sappan gekocht voor 37,- euro hier bij de point vert.Geen alu meer in mijn siropen!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik gebruik regelmatig citroenzuur/citric acid in mijn jam, en heb nog nooit gehad dat het niet wil opstijven. Ik doe het meteen bij de rest, dus niet vlak voor het einde.

 

Als je bij de apotheek citroenzuur wilt kopen, vraag dan eerst naar de prijs, deze verschilt nl nogal. Ik moest laatst 6 euro!! betalen voor 100 gram, schrok me een hoedje. Vorig jaar, bij een andere apotheek, betaalde ik nog niet de helft. Volgens mij is het bij een brouwwinkel goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond,

 

Ik wil ook zelf appelsap gaan maken.

De appels wil ik uitpersen in mijn sapcentrifuge maar hoe kan ik dan het beste verder gaan; moet het sap eerst verhit worden, moet er verder nog iets bijgedaan worden of kan het meteen in schone flessen en dan in de weckketel (hoelang dan?)

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

Hoelang is dit sap dan houdbaar denken jullie.

 

Groetjes,

Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Met zo'n grote appeloogst als dit jaar wil ik ook appelsap gaan maken.

Ik bezit een sapketel van Kochstar. Alles is mij redelijk duidelijk, behalve het (moment van) toevoegen van de suiker.

Kan ik de suiker meteen bij de appels in de korf doen?

In dat geval is de suiker gelijk opgelost in het sap en kan het meteen in de fles en is het klaar.

Wie kan mij uit ervaring over dit detail informeren?

 

Appelgroet,

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen sapketel maar een hele mooie grote pan waar ik sap van maak van allerlei vruchten en ik heb nog nooit suiker toegevoegd. Gewoon de vruchten met een bodempje water opzetten, verwarmen tot ze het sap gaan afgeven en dan de hele bende of door een theedoek (helder sap) of door een vergiet (troepel dikker sap).

 

Bijna al het puur nature sap dat ik zo krijg vind ik goed te drinken, het smaakt extra fris als het een licht zurig is.

 

Maar stel dat ik sap overhoud dat mijn bezoek te zuur zou vinden dan zou ik na het zeven (door theedoek of vergiet) het sap teruggieten in mijn pan, het verwarmen en er dan wat suiker (naar smaak) doorheen roeren.

 

De sap vervolgens warm/heet in je flessen gieten en klaar is klara!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo doe ik het ook. Je kunt ook pas goed proeven of het suiker nodig heeft, als het is afgekoeld. Ik heb nu zo'n 18 liter sap staan (mn sappan heeft weer overuren gedraaid), en dat ga ik zo eens proeven. Is het goed, dan verhit ik het weer, en gaat het in de flessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de sappan lenen van een vriendin, als het bevalt koop ik er zelf 1.

ik doe de geschilde en van klokhuis ontdane appels in de pan, ik krijg dan na verloop van tijd dus sap, en van die moes in de pan maak je weer appelmoes HOE doe je dat dan.

Ik snap het niet helemaal, wie helpt me uit de droom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...