Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelsap maken


harmony

Aanbevolen berichten

  • 6 years later...
En van de schillen en klokhuizen maak je dan weer appelstroop. Schillen en klokhuizen met zoveel water opzetten dat ze net onderstaan. Plusminus 5 (vijf!!) uur zachtjes laten koken. Af en toe water toevoegen zodat het spul onder blijft staan. Na het koken het vocht door een doek gieten en per liter vocht 325 gram suiker toevoegen plus 10 gram citroenzuur. Dit goedje zolang inkoken in een wijde pan (zoeen als op de foto bijvoorbeeld ) totdat een druppel ervan als een draadje van de lepel trekt. Verwerk de stroop verder net als jam, dus heet in de potten, lekker vol schenken en koel en donker bewaren.

 

Ben bovenstaand aan het maken van gisteren ingekookt schillen / klokhuizen, appelprut sap (gezeefd). In totaal 3,4 liter nu.

Het is vast een beetje boel vals spelen door het toevoegen van suiker. Maar de appelsmaak is wel overheersend nog.

Nu flink inkoken (maar niet te flink, las ook verhalen van snijdbare geleien die niet meer uit potjes te peuren zijn enzo)

Ik hoop dat het lekkere stroop wordt!

 

Edit:

Ben voor de schenkstroop gegaan. Hoop ik. Als het snijdbare gelei wordt, ben ik een beetje de Sjaak

be11f146d0b02e019ad47c42b1ae3e80.jpg

 

Van de 3,4 liter, daar kwam de suiker etc nog bij, ingekookt naar een kleine 3 liter. Citroenzuur zou ik de volgende keer slechts nog de helft of een derde van toevoegen. Nu wat te heftig aanwezig.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...