heverhel Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 hallo iedereen, Ik ben voor het allereerst in mijn leven begonnen met een moestuin. Omdat ik graag courgettes en pompoenen wil, heb ik deze gezaaid op 15 april en afgelopen weekend staken ze boven de aarde uit. Nu groeien ze heel hard de hoogte in, en ik heb schrik dat het zeer kwetsbare lange plantjes gaan worden. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe los ik dit best op? Even achtergrondinfo: potjes staan op de vensterbank in de keuken waar het al snel heel warm wordt (23-25 graden) wanneer de zon binnen schijnt. Veel zon dus, maar misschien wat warm?Ik heb nog een minder warme kamer, namelijk mijn hobbykamer (16-18 graden), maar deze heeft bijna geen directe zon, enkel de eerste uren van de dag schijnt de zon binnen. Er is wel een groot raam waar ze voor kunnen staan. Wat doe ik nu best? Laat ik ze staan zodat ze veel licht hebben? Of verzet ik ze best naar de koelere ruimte met minder licht? Tips en inzichten zijn zéér welkom, ik heb helemaal geen ervaring... Wie o wie kan me helpen? Quote
RobO Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 welkom zien er wel goed uit; iets te warm maybe ; als je er een reflectie achter zet krijgen ze meer licht in de donkerder kamerbij het uitplanten wat dieper zetten dan en volgend jaar weekje later zaaien? na 15 mei de tuin in is pas over een week of 3 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Ja zou ze echt verpotten tot de kiemblaadjes. Quote
heverhel Geplaatst: 26 april 2017 Auteur Geplaatst: 26 april 2017 welkom zien er wel goed uit; iets te warm maybe ; als je er een reflectie achter zet krijgen ze meer licht in de donkerder kamerbij het uitplanten wat dieper zetten dan en volgend jaar weekje later zaaien? na 15 mei de tuin in is pas over een week of 3 Oké, ze zijn nu verzet naar de donkere kamer. Met een reflectie bedoel je bijv een groot wit karton? Of nog iets anders? En dus even iets dieper verpotten dan, zodat ze steviger kunnen verder groeien? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! Quote
0xygen Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 Met reflectie wordt waarschijnlijk aluminium folie bedoelt, welke je op een wit karton kan nieten Quote
SuusP Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 Wit reflecteert meer licht dan een zilverig oppervlak, hoe gek dat ook lijkt. Dus gewoon een wit vel/scherm werkt prima. Ik vind je plantjes er overigens echt zo slecht niet uitzien hoor. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
heverhel Geplaatst: 26 april 2017 Auteur Geplaatst: 26 april 2017 Bedankt SuusP, Ik heb er karton met wit papier op geplakt en er tegen gezet. Direct zonlicht is er niet meer na de ochtend, dus hopelijk hebben ze hiermee genoeg... Quote
TuinVrouwtje87 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Veel direct zonlicht is niet nodig denk ik. Zolang ze maar voldoende licht krijgen en dan komt wel goed met het witte papier. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.