Elizabet Posted April 29, 2017 Posted April 29, 2017 Niet echt een probleem, maar ik wist niet waar ik het anders kwijt moest.. Ik heb een waterput waar een (deel van) de hemelwaterafvoeren van het huis op uit komen. Zonde om dat water niet te gebruiken natuurlijk, dus ik wil een pomp. De pomp wil ik graag mijn ultrasimpele Gardena zwenksproeier aan laten sturen, maar ik kan niet vinden hoeveel capaciteit de pomp daarvoor moet hebben. De moestuin ligt overigens zo'n 50 meter van de put vandaan, dus er is wel enige sprake van drukverlies. De sproeier functioneert prima op de gewone leidingwaterdruk, dus het lijkt me dat de pomp ook ongeveer die druk moet genereren. Hoeveel l/h zou de pomp dan moeten pompen? En maakt het nog uit of ik een dompelpomp of een pomp met invoerslang koop? Quote elizabet.nl
Jeroen76 Posted April 30, 2017 Posted April 30, 2017 Ik heb bij een kringloopwinkel een vuilwaterpomp gekocht voor 5 euro. Dat ding lijkt niet of 1 keer gebruikt en zit nog in het plastic in de doos. Heb hem getest en denk dat hij, wellicht met een kraan er tussen om hem wat te temperen hehehehe, prima gaat doen. Heb 3 watertonnen van 200 liter elk en wil een 1000 liter vat gaan aanschaffen voor opslag. De pomp kan ik dan gebruiken om de boel leeg te halen en bij m'n planten te krijgen. Voor die 5 euro kon ik me geen buil vallen dacht ik zo. Sowieso zijn dit denk ik de goedkoopste pompen die je kunt vinden. Weet niet of je hier iets aan hebt en weet ook dat er heel veel andere mogelijkheden zijn, maar toch. @johnkort1965 ik geniet van je 'puzzels' hoewel ze o zo weinig toe voegen. En kun je je handtekening uit Tapatalk verwijderen? Top! Quote
Elizabet Posted April 30, 2017 Author Posted April 30, 2017 Mja, ik ben een beetje op Marktplaats aan het kijken, maar bij in de buurt staat er veel professioneel spul op (tuindersgebied) Voor 5 euro zou ik ook wel zo wat uitproberen inderdaad. En verder staan er plaatjes van verroeste pompen met alleen 'bieden' erbij, mja, lastig in te schatten wat wel of niet geschikt is.. Ik gok dat John vindt dat een pomp kopen een goed idee is maar heel zeker weten doe ik dat niet Quote elizabet.nl
Frans Posted April 30, 2017 Posted April 30, 2017 Ik gebruik al een paar jaar een pomp van de Lidl . Hij is niet te duur en is betrouwbaar gebleken. Wel gebruik ik er een vuilwaterfilter bij. https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Tuinpomp/p100214658 Maar misschien is deze meer geschikt voor je. Geen vuilwaterfilter nodig. https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Vuilwater-dompelpomp-FTS-100-C3/p100213075 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Oudholland Posted May 1, 2017 Posted May 1, 2017 Je kunt niet sproeien met een dompelpomp, deze kan geen druk opbouwen namelijk. En dat heb je wel nodig voor een zwenksproeier.Een dompelpomp is wel ideaal als je vanuit die kelder een waterton oid zou willen vullen. De pomp uit de 1e link zou kunnen, maar die geeft dan gelijk weer veeeeel te veel water... Gevolg dat de pomp het water niet kwijt kan, wat warmlopen en slijtage kan veroorzaken.Eigenlijk kan je het best een hydrofoorpomp kopen (zo een als die uit de 1e link maar dan met een drukvat erop), die heeft een buffer en slaat aan wanneer de waterdruk in het vat te laag is. Ik weet niet hoeveel capaciteit die bewuste sproeier nodig heeft, maar hij is geschikt voor een normale buitenkraan. En de meeste watermeters in NL hebben een doorlaat van 1,5 m3/uur. Dus aan een pomp van 1500 liter per uur heb je m.i. genoeg als je er alleen deze sproeier op wilt zetten. Tenzij je een hydrofoorpomp koopt, dan mag deze zwarder zijn, het waterdat teveel wordt opgepompt wordt opgeslagen in het drukvat. En voor die 50 meter die je moet overbruggen; neem een slang die een maatje dikker is dan de normale tuinslang, bijvoorbeeld een slang van 3/4" of 1" met GEKA-koppelingen en vlak voor de sproeier een stukje slang met een verloop van GEKA naar een normale Gardena-achtige koppeling. Want om het water door 50 meter normale tuinslang te persen dat geeft inderdaad veel weerstand en dus drukverlies. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Thinkpad Posted May 2, 2017 Posted May 2, 2017 Ik gebruik al een paar jaar een pomp van de Lidl . Hij is niet te duur en is betrouwbaar gebleken. Wel gebruik ik er een vuilwaterfilter bij. https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Tuinpomp/p100214658 Maar misschien is deze meer geschikt voor je. Geen vuilwaterfilter nodig. https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Vuilwater-dompelpomp-FTS-100-C3/p100213075 Een pomp van de Lidl zou ik niet kopen, ik heb er twee gehad, beiden zijn retour gegaan, vaker gerepareerd, weer snel kapot. Ondanks goede service van Lidl, zou ik dit niemand aanraden. Beter een keer geld uitgeven, waar je de rest van je leven plezier van hebt.Kies voor kwaliteit. Quote
Elizabet Posted May 3, 2017 Author Posted May 3, 2017 Top, dank voor de adviezen! Dan weet ik een beetje waar ik naar zoek Quote elizabet.nl
Frans Posted May 3, 2017 Posted May 3, 2017 @ThinkpadMisschien heb je pech gehad , en ik geluk , of misschien doet mijn pomp het nog omdat hij wat gespaard wordt door de manier waarop ik hem gebruik. Op de uitgang van de pomp heb ik namelijk een verdeelstuk met 4 kranen gemonteerd waarvan 1 kraan bestemd is voor de tuinsproeier. Deze kraan staat altijd volledig open. Op een tweede kraan sluit ik een slang aan die een gedeelte van het verpompte water weer terug het vat in laat stromen. Op deze wijze is met deze kraan indirect de druk voor de sproeier , en daarmee zijn sproeibereik , vrij goed te regelen. Als gunstig neveneffect krijgt de pomp meer koeling . Het is geen elegante manier van werken , ik weet het , maar in ieder geval doet de pomp het na al die jaren nog en voor mij is het een relatief goedkope en bruikbare investering gebleken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Recommended Posts