Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Ik heb thuis een cherrytomatenplantje opgekweekt, vanaf het zaadje. Zoals je op de foto ziet zijn er uit beide zaadjes een plantje gegroeid. (je ziet zelfs 2 stengels uit één komen).

Nu is mijn vraag, wat moet ik hiermee doen? Ik vind het zonde om één van de twee weg te snoeien, maar het lijkt me ook niet goed voor de plant om ze samen te laten staan. Ze zullen dan vast minder vruchten groeien.

Kan ik ze uit elkaar halen? Maak ik dan niet teveel wortels kapot?

Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft!

WhatsApp-Image-2017-05-02-at-1174121493719018.56

aangepast door Gast
Geplaatst:

Verspenen maar had je beter al eerder kunnen doen , maar als je voorzichtig ze allebij uitelkaar haalt zal het denk ik wel goed gaan ........ vaak verspeen je een plantje als ze meer dan alleen hun kiemblaadjes hebben dus hun 1e echte blad krijgt .....

Geplaatst:

Hoi Emmer,

Inderdaad verspenen dus allebei in een eigen potje zetten. Ze zijn al best groot maar moet lukken. Gebruik bijvoorbeeld een lepel om de plantjes eruit te scheppen, niet te dicht bij de stammetjes scheppen. Misschien helpt het als je de grond goed natmaakt nadat je de plantjes eruit hebt geschept, dan kan je de plantjes voorzichtig van elkaar scheiden.

Succes!

Yes you can!

Geplaatst:

Bij je titel: het zijn geen stekjes maar zaailingen. Je kunt dit nog wijzigen.

Het lijkt eerder dat ik er 3 zie dan 2?

Je kunt ze rustig uit elkaar trekken - voorzichtig - en de drie zaailingen dieper poten dan ze nu staan. Vergeet niet dat aan de stengels ook nieuwe wortels gaan komen, tot onder het kiemblad zelfs. Beter dat dan ze met zijn drieën laten staan.

Geplaatst:

Ik verspeen sowieso niet voor deze grootte....soms nog een stuk groter. (Kwestie van beperkte ruimte...veel potjes vragen meer plek die ik voor andere zaailingen nodig heb) Apart oppotten gaat bij tomaten, die snel wortels maken, nog goed....nooit uitval gehad hierdoor. Zaai in een vergelijkbare vierkante pot dan 5 a 10 zaden van een soort , maar verspreid ze wel wat meer over het oppervlakte.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

En toch denk ik beter dat je de grond bij het uittrekken en uitplanten zo droog mogelijk moet houden. De wortels kleven anders aan elkaar als het zo nat is. Pas water geven na het verspenen. Gewoon maar mijn idee hierover.

Geplaatst:

Wilde niet op alles ingaan, maar dacht precies hetzelfde als Huub. (Trouwens in de tussentijd tussen mijn vorige berichtje en dit in deze draad, net 5 potten met tomatenzaailingen verspeend....grond zo goed als droog. ) Per plant scheur je ze gemakkelijk van de pol en er blijft veel grond aan de wortels hangen...prima, want zo is het een mooi kluitje om over te zetten. Daarna een keer goed water geven.

Wortels schoonspoelen zou ik met tomaten nooit doen.....risico van beschadiging is zeer groot.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik hoorde vaker dat ik de grond eerst goed nat moet maken voor ik ga verspenen. Nu heb ik het perongeluk op allebei manieren gedaan. Grond nat ging opzich wel oke. Maar als de grond kurk droog is vallen de zaailingen gewoon los van elkaar. Dus helemaal droog verspenen lijkt me ook het beste. Laat me denken aan een stoep vegen met een bezem. Als de zand droog is heb je het zo schoon geveegt als het nat is blijft de zand irritant plakken

Geplaatst:

Ik doe een combinatie. Er uit halen wanneer de grond droog is . Wanneer de wortels niet uit elkaar te halen zijn dan 'slinger' ik ze in een emmer tot de worteltjes ontward zijn.

Maar euh, een stek is niet een plantje dat uit zaad gekweekt is.

Geplaatst:

Bedankt voor alle tips!

Ik heb ze ondertussen gesplitst en in twee potten gezet. Grond was inderdaad redelijk droog waardoor het vrij makkelijk ging.

Nu even afwachten of ze goed door blijven groeien.

Geplaatst:
Ik doe een combinatie. Er uit halen wanneer de grond droog is . Wanneer de wortels niet uit elkaar te halen zijn dan 'slinger' ik ze in een emmer tot de worteltjes ontward zijn.

Maar euh, een stek is niet een plantje dat uit zaad gekweekt is.

Oja dat is een goede! Als het de volgende keer niet goed lukt ga ik dit proberen

Ik heb ze ondertussen gesplitst en in twee potten gezet

Fijn dat het gelukt is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...