Jump to content

Featured Replies

Posted

hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb meteen een vraag.

sinds een paar jaar heb ik het moestuinvirus te pakken.

maar ik ben nog een echte beginneling.

de eerste twee jaar had ik beschikking over een koude kas waar in ik alles voor zaaide.

helaas heb ik nu niet meer de beschikking over een kas.

dus besloot ik dit jaar alles binnen voor te zaaien.

ze staan op een tafel voor het raam dus genoeg licht lijkt mij.

toch zijn de zaailingen doorgeschoten en hebben ze lange dunne stengels gekregen.

hoe kan ik dit volgende keer voorkomen?

ook heb ik voor het eerst meteen in de volle grond gezaaid, en na twee weken is er nog niks van de sla te zien.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Sla heeft veel licht nodig en houdt van koelere omstandigheden dan kamertemperatuur. 17 graden en veel licht volstaat om tot rozetvorming te komen.

Hallo Bloemenmeisje, wees welkom.

Het zou leuk zijn als je je voorstelde in het voorsteltopic, met foto's en zo, zodat wij een indruk van jouw tuinperikelen kunnen krijgen.

Antwoord op je vraag: niet genoeg licht, je had beter je koude kas aan kunnen houden.

Sla: gewoon eens per week een paar zaden in je grondje doen, uitplanten en zo de hele zomer en herfst door verse sla hebben. het komt vanzelf. Wel opletten dat je geen overjarig zaad gebruikt. Sla zaad kan niet zo heel lang bewaard worden.

Voor een raam zaailingen optelen is een noodoplossing. Dat je planten sprieterig groeien is een gevolg van weinig licht. Het kan nog wel uitmaken of het raam in een verwarmde ruimte is...door warmte groeien ze sneller en dus ook sprietiger.

Wat je kunt doen is hoeveelheid licht vergroten. Met een groeilamp (vele topics over) of door zo dicht mogelijk naar het raam te gaan (1 meter verder van de lichtbron = 1/4 van het licht, 2 meter verder is 1/16 nog maar). Ook witte of metalen reflectieschermen kunnen een beetje helpen.

Verder is het wijs om wat naar buiten kan, naar buiten te brengen zo gauw dat kan. Je zou het niet zeggen, maar het verschil in licht tussen buiten en binnen is in de orde van grootte van 500 a 1000x meer. (Ooit was ik fotograaf met zo een ouderwetse lichtmeter en filmpjes...ook daar was weten hoeveel licht er is essentieel voor goede resultaten) Voor kiemen is een minimumtemperatuur nodig, maar als de plantjes aan de groei zijn dan verdragen ze geleidelijk ook wat lagere temperaturen...wel afharden dus. Misschien kun je met glas of doorzichtig plastic een soort tentje improviseren.......dat werkt ook als een soort eenvoudig kasje.

Dat sla niet kiemt kan vele redenen hebben. Maar als het kiemkrachtig zaad is, is het ook wat afhankelijk van welke soort. Je hebt slasoorten die wat kou kunnen hebben (kiemen rond 10 graden) en die beter gaan met hogere temperaturen...zeg rond de 15 a 17 graden. Momenteel is de grond nog vrij koud....vaak niet eens de 12 graden die de meeste gewassen die je in april normaal zaait meestal wel nodig hebben...zal de komende 2 weken wel snel verbeteren. Met een tunneltje van fleece of plastic of zelfs insectengaas maak je plaatselijk al ietsje betere omstandigheden...het beschermt en houdt koude wind wat tegen...kan al helpen. Sla kun je ook binnen in een bakje voorzaaien en na verspenen, als ze 2 a 3 cm. grot zijn, langzaam aan buiten wennen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hallo meisje uit Oentsjerk, welkom.

Ik had een antwoord geschreven, maar ik zie dat je al ruim bediend bent van advies.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat met je tuinplannen, het is nog maar 2 Mei, als iets lijkt te zijn mislukt kun je de meeste dingen nog wel een keer zaaien, vaak kun je in het noorden later nog zaaien dan in het midden of zuiden van het land. Succes!

Twee weken voor sla kan hoor. Deze week wordt het warmer en zie je ze ineens wel wellicht. Je weet dat het een lichtkiemer is een het zaad dus best niet (veel) bedekt wordt.

• Author

bedankt voor jullie reacties

dus zoals ik begrepen heb is binnen voor zaaien niet ideaal vanwege het licht.

hoe kan ik volgend jaar dan wel het beste voor zaaien hoe doen jullie dat?

heb helaas nog geen kas, komt hopelijk in de toekomst wel weer.

ik probeer alles al zoveel mogelijk meteen in de volle grond te zaaien maar dat gaat het met tomaten, pepers en komkommers niet worden.

en met de sla zal ik nog even geduld hebben zag op het pakje dat het tot 2017 was dus zal mischien toch wel even wat nieuwe sla zaden kopen