Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds dit voorjaar staat er veel onkruid (zo beleef ik het) in mijn moestuin. Misschien wel een gevolg van mijn eigengemaakte compost, stalmest, paardemest en champignonmest. Dit is in verschillende verhoudingen op verschillende bedden terechtgekomen.

Maar goed, welke plant is dit en vooral: hoe krijg ik die weg. Ik trek het nu zoveel mogelijk uit, maar ik weet niet of ik het ga redden.

IMG453396371493993220.JPG

IMG453286971493993226.JPG

Geplaatst:

Harig wilgeroosje.

Ja. Dat is een echte woekeraar. Die stond er vórig jaar ook al trouwens hoor. Nu, dit jaar, komen ze gelijk dubbeldwars in het zicht. Zaaien zich uit, maar maken ook ondergronds, of halfondergronds dikke vlezige uitlopers, echt hele slierten kunnen dat worden. Goed verwijderen, zoek ook de uitlopers, die nu al alle kanten op gaan zonder dat je het gelijk ziet.

Verder goed verwijderbaar. ze kunnen ook onder die plank zitten, de haard zeg maar.

Veel voorkomend. Geen drama verder, niet als Zevenblad of Heermoes. Maar kan best veel worden als je het niet weg haalt. worden nog een stuk hoger ook.

wel lekker spul op de composthoop trouwens. veel massa, snel verteerbaar.

Geplaatst:

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik hoef me dus niet al te veel zorgen te maken. Ik haal het eerst weg op de bedden en als ik daarna nog tijd heb, dan komen de paden aan de beurt. Kan ik ook de hele plant op de composthoop gooien, of alleen de bladeren. Want als ik er de wortels ook op gooi, maak ik dan het probleem niet groter als ik in het najaar mijn compost ga opbrengen?

Geplaatst:

wortels ook ja. Althans, als je toch op z'n minst heel af en toe ( 2x deze zomer ? ) de hoop omzet. Zoek de wortelstokken maar eens op, die ga je in je composthoop nooit missen ( nogmaals : het is zeker niet als zevenblad of pispotten ofzo )

Geplaatst:

Kan bevestigen wat Ann zegt. Gehele plant inclusief wortels verteert snel in composthoop.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heeft iemand een idee of dit een plant is of onkruid. Ik heb er niets gezaaid, vorig jaar op die plek had ik koolraap plantjes (helaas door de vele regen weggespoeld).

Het plantje heeft hele harde stekels aan de achterkant. 2017051713503269081495044323.jpg2017051713504917931495044330.jpg

Geplaatst:

Dit is een distel. Die kun je uittrekken en als de wortel goed meekomt, dan ben je ervan af.

(Wel oppassen voor de stekels, die kunnen soms nog dóór je handschoenen geen gaan!)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...