appel@perenboom Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Goedendag tuinliefhebbers. Vorig jaar heb ik uit de bermen van de Zweedse wegen heel veel lupine zaadjes meegenomen. Kan iemand mij vertellen wanneer ik deze het best kan zaaien? En zou onze zandgrond daarvoor geschikt zijn? Groeten, Rianne (tuinliefhebber, maar geen planten kenner) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 kan nu: nachtje voorweken in water en morgen zaaien liefst in potjes met wat potgrond, diepte ongeveer 3x de dikte van het zaad, vochtig houden maar niet natop een plek waar de slakken er niet bij kunnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Ik heb lupine voorgezaaid begin maart, het beginnen al echt plantjes te worden.Heb je roze of blauwe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appel@perenboom Posted May 8, 2017 Author Share Posted May 8, 2017 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appel@perenboom Posted May 8, 2017 Author Share Posted May 8, 2017 Welke kleur ze hebben weet ik niet... het was in de zomer (juli) dat ik de zaadjes plukte... De foto's zijn van een ander gebied in Zweden in de maand juni.... Ik ben heel benieuwd wat het wordt... Dank jullie wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Voor de zekerheid: lupinezaad is vaak niet kleurvast. Net als stokroos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Je hebt de wilde lupine, dus de kleur die op de foto's afgebeeld wordt. Ik heb hem ook veel gezaaid en geplant, maar ik heb te veel slakken. De lupine heeft bij mij helaas geen enkele overlevingskans. Heel jammer, want het is een geweldige plant. Mijn slakken eten vanalles waar ik van opkijk en ook vanalles niet wat in andere tuinen wel gegeten wordt. Gelukkig blijven ze van de groenten redelijk goed af. Hij doet het prima op zandgrond en ik denk dat hij er beter beschermd is tegen slakken, omdat het er inderdaad wat droger is. Hij heeft ook de voorkeur voor een ligt zure bodem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Ik heb ze al in januari gezaaid en buiten gezet, en ze groeien gestaag. Ik heb een paar van de grootste zaailingen uitgeplant op de volkstuin, de rest staat nog in potjes. Als ik het bericht van permanatuurtuin lees hoop ik wel dat de slakken eraf blijven. Ik zou ze gewoon nu zaaien, en kijken wat er gebeurt. Komt er niks op, gewoon ergens in een hoekje zetten en de winter eroverheen laten gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Een nacht in water laten wellen lijkt me wel aangewezen, zeker met die droogte.Ik heb er binnen en buiten gezaaid. Die van binnen zijn wat groter maar het verschil is klein. Ik zou er binnen dus geen ruimte voor opofferen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appel@perenboom Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Dag fijne meedenkers, hier een plaatje van de opgekomen Lupine plantjes. Ik vind het erg tegen vallen... en ze maar moeilijk in leven te houden. Elke avond geef ik ze water, ik heb er barsten van ei bij liggen voor het geval er nog een slak durft te komen, maar ondanks alle bemoeienissen en goede zorgen, valt de opkomst tegen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Staan ze niet te nat? Bij mij zijn ze in de voortuin allemaal weer verdwenen, waarschijnlijk slakken. Op de volkstuin staan ze nog vrij ongeschonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 Ja, erg nat! En eierschalen helpen niet tegen slakken. Daar zijn al vele draadjes over volgeschreven. Kijk maar eens met de zoekmachine, rechts boven. Hier wordt het ook niets, door de slakken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts