JokeJoie Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Om mijn moestuin en planten in de kas gemakkelijk water te kunnen geven hebben we vorig jaar een buitenkraan laten maken. Alleen merkte ik in de praktijk als ik dagelijks water moet geven ik het een heel gedoe vind om de tuinslang steeds weer op te ruimen. Nu zoek ik een oplossing die dit vergemakkelijkt en viel mijn oog op een automatische tuinslang oproller. Alleen hoor ik hier verschillende verhalen over, over hoe goed dit wel of niet werkt. Wat zijn jullie ervaringen? Goed idee of kan ik beter voor een karretje gaan waar ik de slang handmatig op moet rollen? Quote
henkg Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Ik vind dat steeds weer opruimen ook een heel gedoe. Mijn oplossing: het hele seizoen uitgerold laten liggen.Slangen verkleuren wel iets, maar ik merk na ruim twee seizoenen nog niets van aantasting door UV. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Voor mijn werk kom ik echt álles tegen wat er op de markt te krijgen is. Ik moet eerlijk zeggen : 8 van de 10 zijn dráma-dingen. De rolautomaten , maar ook heel veel slangenwagentjes hoor.Maar ik geef ook gelijk toe : het kan heel goed aan mijzelf liggen; ik heb altijd ruzie met die dngen. Snap de techniek niet, snap de werking niet, erger me gelijk aan het goedkope materiaalgebruik. wagen nemen, maar niet een goedkope. Neem 1x gelijk een goeie. op forse wielen. Quote
speets Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Ook hier ligt - net als bij Henk - permanent een stevige tuinslang naar de kas, netjes weggewerkt onder de aarde/planten.Het is een los stuk, dat ik naar wens aan een ander stuk kan koppelen.In de herfst blaas ik hem door, zodat hij niet kapot kan vriezen. Werkt al jaren prima. Verder staat er een regenton onder de goot van de kas. Dat scheelt ook. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
JokeJoie Geplaatst: 12 mei 2017 Auteur Geplaatst: 12 mei 2017 @henkg wij dus ook afgelopen jaar. Maar met kleine kinderen en honden plus grasmaaien niet echt handig helaas. Dan ligt hij toch regelmatig in de weg met als gevolg dat ik hem dan weer op een bult gooi in een hoek. Onze (goedkope) slang is overigens wel helemaal hard geworden, de sproeiknop zelfs helemaal kapot gegaan. Maar was ook goedkoop dingetje van Action. Dit jaar weer zelfde sproeikop gekocht omdat hij op zich wel goed beviel. @bit wat voor wagen zou jij aanbevelen? Welk merk bedoel ik? @speets wegwerken zal hier niet kunnen denk ik. De slang moet over stuk gras heen (afstand tussen kas en kraan). Wel mooie oplossing! Een regenton bij mijn kleine polycarbonaat kas zal geen 'nut' hebben denk ik? Quote
Frans D Geplaatst: 12 mei 2017 Geplaatst: 12 mei 2017 Om hoeveel meter slang gaat het?Een oude auto velg zonder band i.p.v. een standaard ophangsysteem wil nog wel eens uitkomst bieden.Daar kan je grotere lussen gebruiken en kan je dus met minder slagen de slang terugplaatsen (= sneller klaar). Quote
JokeJoie Geplaatst: 13 mei 2017 Auteur Geplaatst: 13 mei 2017 @Frans D ik denk een meter of tien, dat is redelijk standaard denk ik. Quote
speets Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 De slang moet over stuk gras heen Nee: onder het gras door. Smal geultje trekken, slang erin, geultje dicht. Hoeft geen halve meter diep. Het gras groeit er snel weer overheen. Heb je nog járen plezier van als je een sterke, gewapende slang neemt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Frans D Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Dat hebben we hier ook, op een standaard muurhouder.Volledig uitgerold, hang ik die weer binnen een minuut keurig terug op zijn plek. Ik betwijfel of een wagen sneller oprolt.De HD reiniger die ik heb, bezit ook een oprolsysteem, waarop een 10 meter rubberslang met staalinleg is gemonteerd.Zo'n slang heeft geen geheugen, dus kinkt ook niet.Omdat je hem echter met oprollen exact gelijkmatig moet verdelen, doe ik er langer over om op te rollen als de tuinslang op de houder terugplaatsen. Quote
Nedlets Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Hier ook een cheapass slang ingegraven. Halverwege komt hij boven waar een splitter met kraan op zit. Dan kan ik een kort stuk lang (meter of 3) overal aankoppelen waar ik wil en zo alles bereiken. Werkt perfect. Al heb ik ook de duurdere wagentjes gezien. Die hebben inderdaad geen geheugen. Was toch wel een eyeopener hoe makkelijk deze oprollen. Maar goed, gaat ook wel weer tijd in zitten. Wat ik ook vaker doe is de regenton vullen met kraantwater als hij tijden droog staat. En vanaf daar de gieter vullen. Werkt ook prima (alleen weer niet zo handig voor zuurminnende planten) Quote
HuubvG Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Ik net zoals Hans D, uitrollen en weer oprollen zonder lussen.Bij de kraan beginnen op te rollen na gebruik, dan loopt het water eruit aan het eind en blijft het mooi licht (gewicht) en droog (geen gedrup in de schuur). Quote
JokeJoie Geplaatst: 14 mei 2017 Auteur Geplaatst: 14 mei 2017 Bedankt voor al jullie reacties! Ben maar weer voor een standaard iets gegaan, wel een soort oprolsysteem aan de muur maar handmatig oprollen. Het wegwerken in de grond hou ik in gedachten voor later. Al zou ik dan twee slangen nodig hebben omdat we in onze (sier)tuin boompjes hebben staan in pot die ook regelmatig water moeten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.