Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beste ,

Ik heb in april 16 zaailingen van tijm gezet in pot op de vensterbank binnen , deze zijn begin van deze maand dan ook uitgeplant geweest in gedeeltelijk aantal in volle grond en de andere helft in een zinken tijl die ik nog had staan .

De zinken tijl werd eerst voorzien van een goed lucht en waterdoorlatende bodem door gebruik van korrels en worteldoek hierover te zetten .

Nu blijkt dat de planten in volle grond een fikse groeiachterstand hebben tav de planten die in tijl staan , kan iemand hier verklaren hoe dit komt ? ze staan wel , naar wat ik dan opmerk vaak vochtiger dan de planten in de tijl omwille van het hoogteverschil als ik me niet vergis ?

En vooral wat kan ik hier aan doen ? Ik verbruik nl. ontzettend veel tijm en laurier dus heb alle 16 planten tegen half de zomer meestal bijna geheel opgebruikt in de keuken . de planten zetten ook minder kruid aan de takken en die in pot zijn echter mooi ' vol ' van de tijm zelf , wat doe ik hier aan aub en wat is er loos ? bij de buren zie ik een gelijkaardig probleem , deze hebben de tijm samen met de rest van groenten en kruiden op ruggen gezet , 2 ruggen lopen naar beneden en enkel de planten die een tikkeltje hoger staan doen het goed , bij hen zijn die die lager staan zodanig slecht dat ze wel ' verzopen ' lijken ?

Graag hulp , dank bij voorbaat !!

Mvg ,

V.

vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries

Geplaatst:

Vanzelfsprekend is het handig als je bij zo'n vraag ook foto's toevoegt : hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html

Eigenlijk geeft je beschrijving alvast een deel van de oorzaak toch ? Je tijm staat dus op delen te nat. Daar houdt tijm niet van. We weten ook verder jouw specifieke situatie ( mate zon ) en grond niet. ( foto's ). Tijm wil véél zon en als die er niet is, echt zo licht mogelijk staan. Vol in het licht. En de grondsoort mag niet te zwaar zijn, of wanneer wél, dan liefst op iets van een helling of verhoging bv, maar dat heb je al ( foto )

Je teil heeft wel gaten ? Anders verzuipen ook die planten op termijn natuurlijk.

Tijm op zich, als plant, zijn eigenlijk ministruikjes. Zijn geen heel harde groeiers zo'n 1e jaar na zaai. Dat neemt echt even voordat je daarvan kan oogsten denk ik hoor. Maar laat maar wat zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...