Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zag vanochtend in de meeste toppen van mijn capucijner een typische groeivervorming, die ik voorgaande jaren nog niet ben tegengekomen.

Ik zie dat de koolgalmug eitjes legt in de kronen van koolsoorten en dat hier vergroeiingen ontstaan. Dat wordt draaihartigheid genoemd.

Maar ja, dit is een capucijner. Zijn er galmuggen die capucijners zo toetakelen? Ik heb verschillende vergroeiingen uitgeplozen, maar kan geen enkel insect ontdekken, zeker geen luizen. Wie herkent dit?

P101075160801495401026.JPG

Geplaatst:

Gebeurt veel bij vooral jonge peulsoorten. Althans, bij mij zie ik dat ook, maar zou vergelijkbaar, maar ook wat ánders kunnen zijn hoor ! Kan ik alleen dát vertellen, maar weet ik dus niet of jij ook ditzelfde hebt hoor:

De kop van de peul, de groeipunt dus, grijpt met zijn 'trek-tentakels' zichzelf vast !. Dus bij gebrek aan iets van directe steun rondom de top van de plant, waar de plant naar zoekt, wordt de eigen groeipunt vastgegrepen. De tentakel werkt bij vinden van een steun zó, dat als hij iets vast heeft de tentakel ( hoe heten die dingen ?? ) zich aantrekt en vastdraait. En zo kan de top nergens meer heen.

Soms groeit de peul er toch doorheen ( groeikracht is groot ), maar soms lukt dat echt niet.

Losknippen, peuteren, doe ik wel en steun geven.

Geplaatst:

Bit, ik heb dit ook nog nooit bij mijn jonge peulen gezien. Maar deze capucijners zijn dan ook al 1,5 m hoog.

Juist nu de bloemen zich ontwikkelen

Ik zie gelukkig al de zijscheuten klaar staan om de topgroei over te nemen, maar het is een typisch verschijnsel ook omdat het allemaal zo synchroon gebeurt. Alsof je na een strenge vorst bij de aardappel alles ziet hangen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...