manolito Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Mijn courgetteplanten beginnen eindelijk te bloeien (ik was vrij laat met zaaien), nu heb ik enkele gele courgetteplanten en 1 groene courgetteplant, nu bloeide er vandaag de eerste mannelijke bloem en de eerste vrouwlijke bloem staat op springen dus ben er eigenlijk wel zeker van dat dezemorgen open zal gaan samen met enkele mannetjes. Nu is het alleen zo dat die vrouwelijke bloem aan de groene courgetteplant zit en die mannetjes aan de gele courgette. Nu is mijn vraag, kan de mannelijke bloem van de gele courgette de vrouwelijke bloem bestuiven van de groene courgette? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
bonnie f Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Ja, dat kan, geen probleem. Maar de planten moeten wel bij elkaar staan. Hoe dicht weet ik niet. Ben ik ook wel benieuwd naar. Vandaag vroeg ik me af of een courgette een pompoen kan bevruchten. Wie weet dit? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Frank vwl Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 Als je denk dat de planten wat ver uit elkaar staan om te bestuiven kun je nog altijd met een wattenstaafje bijvoorbeel wat stuifmeel uit de mannelijke bloem halen en dit tegen de stamper van de vrouwelijke bloem wrijven om ze een handje te helpen Het bestuiven met een andere courgette kan makkelijk, alleen als je er (raszuivere) zaden van zou willen oogsten is het geen goed idee. Quote
Lisa Geplaatst: 3 juli 2011 Geplaatst: 3 juli 2011 (aangepast) Ik heb ergens gelezen dat veel soorten in de familie van pompoenen, courgette en pattisons zit met elkaar kunnen kruisen. Edit: Ik denk dat ik het hier ooit vandaan heb gehaald (onder kopje zaadteelt).http://ruudendiana.webs.com/pompoen.htm 4 juli 2011 aangepast door Gast Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
manolito Geplaatst: 4 juli 2011 Auteur Geplaatst: 4 juli 2011 harstikke mooi, nou de klus is geklaard! wou niet het risico lopen met mijn eerste courgetje dus heb idd er maar even een wattenstaafje bij gepakt. en nu maar wachten op die jummie-courgette's! Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Helly Geplaatst: 4 juli 2011 Geplaatst: 4 juli 2011 Ik doe t met een penseeltje. Vraag me af of je dat blijvend moet doen bij elke vrouwelijke bloem Quote Good things come in small packages
manolito Geplaatst: 4 juli 2011 Auteur Geplaatst: 4 juli 2011 ja dat kwartje viel bij mij ook ineens, of ik dit bij elke bloem weer opnieuw moet doen? ik ga d'r gewoon vanuit van wel... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Jorieke123 Geplaatst: 4 juli 2011 Geplaatst: 4 juli 2011 De courgettes staan toch gewoon buiten bij jullie? De natuur heeft beestjes uitgevonden, die er voor zorgen dat jullie je wattestaafjes gewoon kunnen gebruiken voor je oren, en niet voor de bloemen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
manolito Geplaatst: 4 juli 2011 Auteur Geplaatst: 4 juli 2011 De courgettes staan toch gewoon buiten bij jullie? De natuur heeft beestjes uitgevonden, die er voor zorgen dat jullie je wattestaafjes gewoon kunnen gebruiken voor je oren, en niet voor de bloemen aangezien dit mijn eersten zijn wilde ik geen risico lopen... en de plant waar de mannelijke bloemen aan zaten stond binnen op de vensterbank.... ik heb er 6 gezaaid dit jaar omdat ik en vrij laat was en ik niet wist of ze allemaal op zouden komen, heb er 1tje weggegeven en eentje die wat kleiner was heb ik binnen gehouden en omdat hij in een kleiner potje staat bleef hij vrij klein maar was wel het eerste met de bloemen... ik vermoed omdat deze binnen staat in een klein potje dat deze ook enkel mannelijke bloemen geeft nu. (heel veel bloemen, wel een heel mooi gezicht op de vensterbank in de keuken!) de andere die ik tegelijkertijd heb gezaaid hebben namelijk ook al vrouwelijke knoppen ertussen. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Helly Geplaatst: 4 juli 2011 Geplaatst: 4 juli 2011 Volgens mij heb jij een hele brede en diepe vensterbank Quote Good things come in small packages
manolito Geplaatst: 4 juli 2011 Auteur Geplaatst: 4 juli 2011 nee valt heel erg mee, als het aan mij was drie keer breder dat wel... hij staat vrij hoog en de bladeren groeien meer omhoog en blijven vrij klein, ik zal een foto maken straks Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
manolito Geplaatst: 4 juli 2011 Auteur Geplaatst: 4 juli 2011 dit is m dan, mijn sier-courgette! (plantenmishandeling zo in dat kleine potje, ik weet het... ) Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Mispel Geplaatst: 4 juli 2011 Geplaatst: 4 juli 2011 Nahja, je plantje zal er van proberen te maken wat ie kan, hé. Normaal gezien kan je de bestuiving buiten wel overlaten aan de natuur, tenzij je ook erg veel andere bloemen hebt staan. Ik merk bijvoorbeeld dat onze lavendel barst van bijen en vlinders, terwijl mijn courgetten een beetje verwaarloosd worden. Quote
Helly Geplaatst: 4 juli 2011 Geplaatst: 4 juli 2011 Dan zet je die lavendel naast je courgettes Ik heb hier ook een lavendel naast de courgetteplanten staan, en ik zie elke dag zowiezo een hommel. Nu weet ik niet of die ook bij de courgettes langs gaat want ik loop nog elke keer met een kwastje rond, maar ik zal eens de proef op de som nemen en geen bestuiving meer doen. De lavendel staat er omdat ik m nog niet heb verplaatst, beetje laksigheid van mezelf. Maar wat werkt, werkt Misschien zet ik m volgend jaar er wel tussenin. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Het gaat niet over het bestuiven, maar ik zit toch met een courgette-vraag.Ik heb al aardig kunnen plukken van mijn planten, en ik oogst de vruchten steeds als ze zo'n 10 a 15 cm lang zijn. Soms wat langer. De planten worden (daardoor?) steeds hoger... en gaan scheef hangen. Moet ik ze gaan steunen met stokken? Of hoe doen jullie dat?Hier een foto, tegen het licht in helaas: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dennis29 Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Wij de planten altijd gewoon zo gaan als ze een beetje te lang worden. Maar of een stok erbij zetten beter is weet ik niet. Quote
Helly Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Ja je hebt flinke planten! In de natuur zouden ze toch ook gewoon doorgroeien? Maar met het scheef hangen ben ik wel bang dat ze dan kunnen afbreken. Het zijn nogal tere planten heb ik gemerkt. Een ruk en ze zijn kapot. Ik heb tijdens de storm (paar weken geleden) wat brokken steen om de onderkant heen moeten leggen om ze recht te houden, ze hingen toen ineens 1 kant op. Gelukkig hebben ze daar geen last van gehad. Maar ik kan me voorstellen als t bij jou gaat stormen ze ineens kunnen omwaaien en je de oogst verder kan vergeten en dat zou zonde zijn. Toch maar een paar staakjes in de grond om ze overeind te houden? Quote Good things come in small packages
Koert Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Met een stok ondersteunen wordt wel eens aangeraden, ik laat hem ook altijd 'liggend' doorgroeien. heb er wel (normaal, dit jaar vergeten!)een stuk antiworteldoek op de grond liggen, zodat de vruchten en vooral de bloemen(en daarna de vrucht) minder snel rotten op de vaak natte bodem (onder al dat blad). Quote Even a broken clock is right twice a day
manolito Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 ok, ze groeien dus door. hoe los ik dat op als ze in een pot staan? dan moet ik ze haast wel steunen met een stok of niet? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Koert Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 In zo'n klein potje zal die denk ik niet heel veel groter worden hoor, dat is echt in volle grond, met ruim water en bemesting en volop oogsten. Ik oogst liever 4 kleine dan 1 grote qua smaak en consistentie en hoe je meer je oogst hoe meer vruchten de plant geeft dus hoe groter de plant wordt, zoals Jorieke al schreef. Quote Even a broken clock is right twice a day
manolito Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 In zo'n klein potje zal die denk ik niet heel veel groter worden hoor, dat is echt in volle grond, met ruim water en bemesting en volop oogsten. Ik oogst liever 4 kleine dan 1 grote qua smaak en consistentie en hoe je meer je oogst hoe meer vruchten de plant geeft dus hoe groter de plant wordt, zoals Jorieke al schreef. Heb ze buiten in grote potten hoor, niet die van de foto Maar daar had ik idd niet aan gedacht, ze zullen wel niet supergroot worden Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Joltuintje Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Mijn courgettes groeien ook iets te snel. Kan je trouwens dat ding snoeien door de bladeren bijvoorbeeld eraf te halen?Overigens wist ik niet dat courgettes zo groot konden worden Quote
veuvecouderc Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Ik zal wel niet goed wijs zijn maar ik heb mijn courgetteplanten nog nooit bestoven, bemest, ondersteund of anderszins vertroeteld, toch heb ik altijd meer courgettes dan ik kan eten. Als er nou 1 plant (naast warmoes/snijbiet) een plaatsje verdient in de 'makkelijke groenten' moestuin, dan is het courgette wel. Als de courgette uit je pot groeien gewoon laten gaan, maak je er hangende courgettes van. Niet teveel zorgen maken, er komen echt meer courgettes aan dan je zou wensen. Dat er eentje stukgaat of wegrot of doorschiet is echt geen probleem. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Helly Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Ik snoei hier de bladeren als ze richting t zwembad dreigen te groeien. Geen probleem verder met de courgettes of ik moet t nog ondervinden. Ze vullen de composthoop wel aan Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Ik vind het bestuiven met wattestaafjes, en het willen ondersteunen van een enorme scheefhangende plant nogal verschillend Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.