Die Niels Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Hallo, Ik heb begin mei een Kiwibes (Issai) tegen een schutting geplant.Op die plaats krijgt hij zo'n 7 uren directe zon per dag. Dat is blijkbaar teveel want het oude blad is nu helemaal verbrand en en de helft van de jonge scheuten helemaal verlept en kapot.Ik ben bang dat het gewoon geen geschikte plek is voor de Issai. Bestaat er een kiwibes die beter tegen de zon kan? of kennen jullie een ander fruitig alternatief die strak tegen de schutting te houden is als vervanger? Druiven heb ik al genoeg. Alvast bedankt gr,Niels Quote
japie101 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik denk dat dit eerder te maken heeft met de overgang van de plant (van de winkel?) naar de plek in jouw tuin. Als dit een plant is geweest die nooit direct zonlicht heeft gezien, en dat dan in jouw tuin wel voor z'n kiezen krijgt, reageert de plant daar op.Voorzichtig wennen is dan het advies, maar daar heb je nu niets meer aan, waarschijnlijk zullen nieuwe scheuten prima in staat zijn om hier mee om te gaan. Ik herken in ieder geval niet dat een kiwibes niet tegen volle zon kan, sterker nog, dat vinden ze heerlijk, en is ook nodig voor goede afrijping, in de schaduw ga je dat zeker niet redden! Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
Die Niels Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 Hoi, Nee dat kan het niet zijn, De plant is namelijk halverwege april, 3 weken voor aanplant al gekocht (stond in het tuincentrum ook in de open lucht) Hij is in stappen in een week tijd aan de directe zon gewend, en heeft daarna nog twee weken in pot op de plek gestaan waar hij later aangeplant is.Ik heb de overgang dus zo zacht gemaakt als mogelijk. Als hij dan nog niet tegen de zon heeft hij het gewoon niet in zich Quote
Mispel Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Zijn de verkleuringen recent gebeurd, of al een hele tijd? Ik heb verschillende kiwibessen (oa Issai) in onze zuidertuin en nog nooit last gehad van zonnebrand. Wel hebben ze het heel moeilijk met vorst bij het uitlopen en droogte - ze wortelen oppervlakkig en bij volle zon en geen regen kunnen ze slap gaan hangen. Ik heb nu ook 'verdorde' bladeren hangen, maar da's een gevolg van de vorst van begin mei. Mijn gewone kiwi - een zonneklopper - heeft dat overigens ook. Quote
Die Niels Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 Vanaf het begin hadden een paar oudere bladeren al wat zonnebrand, maar de nieuwe bladeren en scheuten zagen er allemaal gezond uit. De afgelopen dagen is die zonnebrand explosief uitgebreid en is het verwelken van de nieuwe scheuten ontstaan Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik heb hetzelfde probleem. De jenny (gewone kiwi) heeft nergens last van en de kiwibes issai ook niet, maar de ken's red en de bestuivers wel (atlas en weiki heb ik staan) Quote
Mispel Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Niels, Zou je eventueel nog een foto kunnen plaatsen, kwestie om het eens te zien? Het is de afgelopen dagen inderdaad erg heet, mogelijks heb je een microklimaat tegen de muur (geen wind)? Als je de plant verder geen kans (meer) wil geven, zal je denk ik moeten overstappen op een exoot die de hitte wel aankan en ook klimt. Een blauwe passiebloem kan vorst aan, kan hitte aan en groeit explosief. De bloemen zijn prachtig en de vruchten zijn - euh - 'eetbaar'. Ze overwoekeren met gemak een druif en groeien sterker dan zelfs kiwibessen. Da's een fruitklimmer die geen problemen gaat hebben met de plek. Quote
weknow Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Bevriezing kleurt het blad donker (zwart/bruin) en verbranding juist licht (bleek, wit). Ik zeg dit maar omdat beide kan voorkomen en je een goede diagnose maakt. (eind april werd er nogal wat vorstschade gemeld). Het klopt dat een kiwibes niet zo goed tegen zeer intense zon kan, zeker aan het begin van het seizoen...zo te zien hier is dat bij een Issai nog iets meer het geval dan bij de eenhuizige en sterker groeiende rassen (mogelijk omdat ze zelf ook voor wat schaduw zorgen). Tegen een zuidmuur is dat te veel nog veel sterker. Toch verwondert het me dat ze het loodje zou leggen...zowel van vorstschade als zonnebrand lijkt ze hier steeds goed en vrij snel te herstellen. Wat ik hier schrijf is wat ik waarneem en ik durf niets stelligs te beweren over of andere rassen wat meer zon verdragen zonder zichtbare schade. Maar misschien toch een paar tips. 1. Zorg dat de bodem gemulcht is met compost of houthaksel of blad zodat de wortels beschermd zijn en niet beschadigen kunnen....hergroei na schade aan blad komt dan snel weer op gang. 2. Daarnaast: overweeg misschien iets om de sterkste zonnebrand te temperen gedurende de lente....bijvoorbeeld Ikea gordijn "lill" (2,80 x 3,00 meter) dat veelzijdig ingezet wordt hier: Tegen insectenvraat op groentebedden, tegen vogels aan bessen en aardbeien, druiven of kolen en ook als zonnedemping. Omdat het licht, fijnmazig en zeer flexibel is is het erg makkelijk het losjes ergens voor te hangen, ergens overheen te leggen of een struik tijdelijk in te pakken. Na de bloei begin juni ongeveer heb ik nooit meer nieuwe zonneschade waargenomen op mijn planten...dus dan lijken ze er beter tegen te kunnen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Die Niels Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 OK, hierbij de foto's De 2e foto lijkt misschien vorstschade maar is het zeker niet, het heeft de afgelopen dagen ook bepaald niet gevroren.Ik heb ook regelmatig water gegeven omdat dat hele vak pas net beplant is. De oudere bladeren kapot is jammer, maar dat de nieuwe scheuten kapot gaan maakt me echt niet vrolijk. Quote
Die Niels Geplaatst: 6 juni 2017 Auteur Geplaatst: 6 juni 2017 De Kiwibes begon er steeds slechter uit te zien, dus mocht hij naar de eeuwige compostvelden. Ik heb er nu een gele Framboos voor in de plaats gezet die ik strak tegen het klimplanten rooster op ga binden.Die zou niet bang moeten zijn voor de zon. Quote
powerlite Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 heeft niets met zonnebrand te makenkiwibes kan tegen de volle zon wat ik op uw foto zie is een groot ijzergebrek. Paar besproeiingen met ijzer lost dit zeer snel op.Volgend jaar zal de plant voldoende wortels hebben , en is ijzergebrek geen issue meer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.