diesel4666 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Vorig jaar is door gebrek mijn aardbeienveldje wat overwoekerd door uitlopers. Heb het dan in het voorjaar wat opgekuist. Maar ik vrees dat ik wat veel plantjes heb laten staan.Nu bevinden de meeste aardbeivruchtjes zich onder het bladerdek.Gaat dit problemen geven bij de rijping?Zoja, is het verstandig om veel bladeren weg te nemen? Quote
japie101 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik zou er niet in gaan knippen in dit stadium, rijp worden ze toch wel, misschien wat later, maar de bladeren zijn de longen van de planten, die moet je nu met rust laten. Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
Ann123 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Vorig jaar was er een gelijkaardig topic. De conclusie was toen dat de vruchten geen direct zonlicht nodig hebben, maar wel de bladeren. Het zonlicht dat op het blad valt doet de vrucht rijpen en de hoeveelheid licht op het blad, niet op de vrucht, bepaalt het gehalte aan suiker. Het ras bepaalt natuurlijk ook het suikergehalte. Quote
diesel4666 Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 Super Ann. Dat is wat ik wilde horen! Quote
diesel4666 Geplaatst: 29 mei 2017 Auteur Geplaatst: 29 mei 2017 Heb de post gevonden:viewtopic.php?t=4311 Quote
henkg Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Off topic: Aanbevolen plantafstand bij vollegrondsteelt is -een beetje afhankelijk van het ras- minimaal 55 x 30 cm. Bij slechts twee rijtjes kunnen de rijtjes wat dichter op elkaar, mits er aan de beide buitenkanten ruim voldoende ruimte is.Dichter op elkaar geeft kleinere planten, dus minder opbrengst per plant. En bij vochtig weer vooral meer kans op rot, omdat het niet voldoende luchtig is.Zie o.a.: http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/ Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ann123 Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik zie dat dat topic van 2012 is, niet vorig jaar dus Ik heb het vorig jaar dus gelezen. Wellicht vroeg ik me toen hetzelfde af. Quote
oscardevos Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Leuke achtergrondinfo:Voorop gesteld dat de bladeren van de aardbeiplant gedurende langere tijd fotosynthetisch actief zijn, bevatten groene onrijpe aardbeien - zelfs hun groene steeltjes - gewoon chlorofyl hoor Volgens de literatuur is de concentratie chlorofyl het hoogst 20 dagen na het vallen van de bloemblaadjes; 50 dagen na het vallen van de bloemblaadjes vind je vrijwel geen chlorofyl meer terug. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.