weknow Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Zo te zien een Japanse pruim ofwel Prunus salicina. Ras kan allerlei zijn. Zijn er ook tientallen of honderden van. In ons land en ons klimaat is de Europese pruim ofwel Prunus domestica gangbaar. Die heeft als nadeel dat ze nauwelijks te bewaren is. Daarom wordt in de commerciële teelt rondom de Middellandse Zee maar ook op het zuidelijk halfrond steeds meer de Japanse geteeld, die vanwege een steviger schil o.a. wel tot een aantal maanden op te slaan is en verkoopbaar blijft en intussen zo wat jaarrond verkocht wordt. In Nederland zeer moeilijk te verkrijgen als boom en moeilijker (vanwege vroegere bloei en wat meer warmtebehoefte) te koop en kweken. In de supermarkten e.d. vind je ze steeds meer. Vaak staat het ras dan op het doosje....maar ze lijken sterk op elkaar in uiterlijk over het algemeen. Wat ook nog kan is dat het een pluot, plumcot, aprium of andere kruising tussen Japanse pruim en abrikoos (en soms nog wat andere prunussen). Die lijken er wat betreft uiterlijk ook vaak op....smaak en textuur zijn wat anders weer. Op de website van Fruitlent vind je heel uitvoerige informatie over al deze soorten. http://www.fruitlent.nl/fruit.html Op dit forum schreef Persica (zaliger) er diverse keren over....en had er ervaring mee om ze te kweken. (Kun je naslaan met zoekfunctie) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
windindewilgen Geplaatst: 12 juni 2017 Geplaatst: 12 juni 2017 Nog even een kleine aanvulling op weknow.De vroege bloei is het grootste probleem en daarna de matige bestuiving. Bloemen produceren weinig stuifmeel en nectar.En dan de smaak: die is vaak wat minder pruimachtig dan europesche pruimen. Er wordt heel vaak europees bloed ingekruist.O.a l.burbank was een pioneer op kruisingen jap en euro. Er zijn nog steeds kruisingen van hem in omloop. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Nieuw Geplaatst: 13 juni 2017 Auteur Geplaatst: 13 juni 2017 Bedankt voor heldere uitleggen. Ik had nooit gedacht dat zoveel soorten waren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.