Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik haalde vanavond in de kas nog wat wortels uit de grond, en een ervan zag er precies zo uit als deze foto:

Mc-Mf_087-19.jpg

Bedrieglijk maiswortelknobbelaaltje dus:

http://www.aaltjesschema.nl.win01.shared.site4u.nl/SchemaInfo/MEFA_DAUCS.aspx

Dit is de eerste wortel waarop ik dit zie. Ik denk dat ik morgen toch wel even het restant aan wortels er ook uit ga halen. Maar ik vraag me nu wat dingen af:

- Ik kan nergens vinden of dit aaltje ook nachtschade aantast, zou het ook mijn tomaten en paprika's hebben aangetast?

- Is het zinvol om de kas vol te zaaien met afrikaantjes? (Beetje laat, maar ze hoeven niet te bloeien immers) En afrikaantjes blijven zaaien/zetten tot het te koud wordt?

Geplaatst:

Pippi,

Uit informatie van de publicatie EPPO DATA SHEETS ON QUARANTINE PESTS: Meloidogyne fallax:

Naast aardappel heeft M. fallax een breed waardplantbereik onder dicotylen. Ook zijn sommige monocotylen geschikte gastheren.

Wortel, schorseneren, suikerbiet en tomaat zijn goede waardplanten voor M. fallax. V.w.b. de tomaat vraag ik me af of dit problemen gaat veroorzaken. De wortelknolletjes zien er bij aardappel, biet en wortel dan wel niet zo fraai uit (en geven dus ecomomische schade), maar ze remmen de opname van water en voedingsstoffen niet. Bij tomaat lijkt schade dus niet te verwachten.

Braak laten liggen van de besmette grond gedurende een jaar geeft een >95% reductie van de populatie, maar dit levert nog steeds schade volgens 'de kwaliteitsnormen' aan de waardplanten (aardappel, biet, wortel) op. De kwaliteitseisen van de moestuinier liggen ongetwijfeld wat lager dan deze normen

Als wortel later dan gebruikelijk in het voorjaar wordt gezaaid, dan krijg je minder aantasting. Dat noemen ze zwarte braak. Zorg ervoor, dat je dan ook geen onkruiden op je grond hebt staan. De aaltjes komen ongeacht de aanwezigheid van een geschikte plant uit en (edit: bij afwezigheid daarvan leidt dat tot hoge sterfte onder de aaltjes) dat leidt tot hoge sterfte. Ook kun je een korte voorteelt van sla of spinazie inzetten; deze werken als vanggewas (link). Aan boeren wordt aanbevolen om geen groenbemesters te telen op de besmette grond, omdat dit geschikte gastheren kunnen zijn voor dit wortelknobbelaaltje. Ik lees in de publicatie dat naast Teunisbloem, Hemerocallis en Gebroken hartje, ook Phacelia geschikte gastheren zijn voor M. fallax.

Als je alle wortels eruit haalt, dan lijkt me dat het inzaaien van Afrikaantjes in deze fase geen effect meer zal hebben. Beter dus om volgend jaar een voorteelt of zwarte braak toe te passen.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Gòh, dit heb ik ook altijd wel een beetje op de wortels, maar wist niet dat het een aaltje was.

Ik zaai inderdaad later in het jaar, winterwortels, en ik heb ze altijd gewoon gegeten.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Een verkeerd geplaatst bericht zelf kunnen deleten is af en toe wel fijn. Zie edit in voorgaand bericht

aangepast door Gast

Geplaatst:

Edit: dan haal ik dit ook maar weer weg

Wat ik wilde zeggen is dat je het gewoon kunt opeten, voor het geval Pippi ze weg wil gooien

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou die ene ga ik echt niet opeten. De rest ziet er gewoon goed uit, lijkt niks mee aan de hand.

Oscar, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik haal inderdaad de wortels eruit, maar ja, die tomaten staan uiteraard nog wel in die kas. Vandaar dat ik Afrikaantjes wilde zetten, om een eventuele besmetting te voorkomen/verminderen.

Ik hoop alleen wel dat het zich beperkt tot (een deel van) de kas, daar is het denk ik wat makkelijker op te lossen voor volgend jaar dan in de volle grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Net alle wortels uit de kas gehaald, alles bij elkaar nog zo'n 250 gram. Vier van de wortels waren aangetast, eentje zoals die van gisteren op de peen zelf en de andere drie hadden een soort bosje dunne worteltjes onder de 'echte' wortel hangen en daar zaten allemaal knobbeltjes op. Al met al lijkt het dus mee te vallen. Nou ja, dat hoop ik dan maar.

Ik ga binnenkort eens een paar wortels uit de volle grond halen, eens kijken hoe die eruit zien.

edit met update: Zojuist een wortel uit de volle grond gehaald, mooie rechte gladde wortel, helemaal in orde. Ik ga er voorlopig vanuit dat die aaltjes zich beperken tot de kas.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.